Egen brunn, brunt vatten???

Texaz

Trådstartare
Har egen brunn, och har emellanåt i höst/vinter råkat ut för att vattnet helt plötsligt blivit brunt. Inte téfärgat brunt utan helt plötsligt är det skitfärgat!:p
Spolar vi en stund blir det bättre inne, MEN i stallet kan jag få spola länge, och ibland försvinner då trycket med.

Vill ha input på vad som är fel!

Det är ju samma brunn i husen som i stallet, ändå uppstår problemet i stort sett alltid i stallet:confused:

Hydrofortanken kanske behöver tömmas på utfällningar? Det fanns ganska mycket brunt i vår tank kan jag säga :)

Hydrofortanken kanske behöver tömmas på utfällningar? Det fanns ganska mycket brunt i vår tank kan jag säga :)
Är lite inne på den teorin, eller iaf på hydroforen! Funderar på om det kan ha med trycket att göra, dvs att den behöver fyllas?
Hur vet man till vilket tryck???

Vi har samma problem ibland. Tyvärr kan jag inte säga vad felet kan vara. Vi har borrad brunn med gott om vatten som vi delar med grannen som har ett 100 tal mjölkkor=det går åt enorma mängder vatten och brunnen har aldrig sinat eller ens varit påväg att göra det på de tio åren vi bott här. Jag har funderat på om det kan vara utfällningar från ledningarna men jag vet som sagt inte. Här försvinner missfärgningen efter några minuters spolande vanligtvis.

Om trycket försvinner i samband med att problemet uppstår så kanske det är något fel på vattenpumpen? När rengjordes den senast?

Är lite inne på den teorin, eller iaf på hydroforen! Funderar på om det kan ha med trycket att göra, dvs att den behöver fyllas?
Jag har gjort så att jag stänger pumpen och sedan tömmer tanken från vatten, det tryck som blir när den fylls igen blir lagom tycker jag. Sen när jag upptäckte hur mycket "rost" det fanns läste jag på lite och en viktig anledning att man har en hydrofortank är att man vill lufta vattnet, alltså tillföra syre som gör att olika mineraler och metaller fälls ut, och på så sätt få en enkel rening. Rengör man inte tanken kan fällningarna komma med vattnet när man ändrar trycket, tex. om pumpet slagit ifrån vid strömavbrott och då fick vi alltid brunt vatten som jag trodde var rost från ledningarna men det kom ju även när vi bytt till plastslang så när vi öppnade hydrofortanken och kikade in fick den gåtan sin förklaring.

Samma typ av fällning kan jag tänka mig skulle kunna uppstå i en brunn eller en borra som inte är tät.

Vad är det för ledningar/rör i systemet. Är det järnrör så kan det vara dessa som rostar invändigt ev hål i ett rör. Annars är det ju ganska vanligt att trycktanken också fäller ut järn särskilt om vattnet är lite "aggresivt"

Antar att hydroforen är en traditionell av metall?

Töm den. Dvs stäng av vattnet och pumpen och låt vattnet rinna ur helt. Det torde vara det första du behöver göra. När du fylelr på vatten igen blir det automatiskt bättre tryck eftersom du ha fått in mer luft.

Vilket tryck du ska ha beror på hydrofor antar jag. I vissa kan du behöver koppla in kompressorn och trycka i mer luft. Kolla vilken hydrofor du har och googla!

För egen del har jag en pytteliten trycktank av plast. Den funkar lite annorlunda.

Alternativt - ring rörfirma och fråga..

Antar att hydroforen är en traditionell av metall?

Töm den. Dvs stäng av vattnet och pumpen och låt vattnet rinna ur helt. Det torde vara det första du behöver göra. När du fylelr på vatten igen blir det automatiskt bättre tryck eftersom du ha fått in mer luft.

Vilket tryck du ska ha beror på hydrofor antar jag. I vissa kan du behöver koppla in kompressorn och trycka i mer luft. Kolla vilken hydrofor du har och googla!

För egen del har jag en pytteliten trycktank av plast. Den funkar lite annorlunda.

Alternativt - ring rörfirma och fråga..
Ja den är av metall. Vet att den tidigare har tappat trycket i blåsan, men tror det var den gamla (bytte för ca 10 år sen).
Ska testa att tömma den, så får vi se om det ger något. Får krypa ner och kika vad det är för märke och försöka få fram vilket tryck den ska ha, för det går att fylla på med kompressor, men det får vänta tills vädret blir mildare ;)
Det jag tycker är märkligt är just att problemet är större i stallet än inne?:confused:

Ja den är av metall. Vet att den tidigare har tappat trycket i blåsan, men tror det var den gamla (bytte för ca 10 år sen).
Ska testa att tömma den, så får vi se om det ger något. Får krypa ner och kika vad det är för märke och försöka få fram vilket tryck den ska ha, för det går att fylla på med kompressor, men det får vänta tills vädret blir mildare ;)
Det jag tycker är märkligt är just att problemet är större i stallet än inne?:confused:
På min hydrofor finns ett plaströr på framsidan där man ser vattennivån. Jag brukar tappa ur vattnet ur systemet och under tiden det töms fylla luft med kompressorn tills nivån är på halva röret, det brukar bli lagom.

Har du något form av vattenfilter eller en massa som renar vattnet?
När servades vattensystemet sist?

Vi fick brunt vatten och folk rekommenderade att tömma, sänka trycket och så vidare.
Det hela blev en väldigt dyr historia pga både vår egen okunskap och andras okunskap.
Det visade sig att vårt system var i behov av "den stora" servicen som görs var sjätte år, som vi inte visste något om.

Mitt råd är, ring er lokala rörfirma för en genomgång så att ni själva kan underhålla så mycket som möjligt. :)

Här får vi brunt vatten vid kraftiga skyfall, dvs när regnet tar med sig delar av marken till vattnet. ;) Men det vet vi ju tack vare att det blir brunt/grått just vid sånt väder. Skiljer sig det från olika kranar hos er låter det ju snarare som att det beror på ledningar (eller möjligtvis hydroforen).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Vi kommer förmodligen att åka iväg strax efter nyår och blir borta 2-3 veckor. Problemet är våra katter. De är 2 "hittekatter" och...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass