Eftervård buköppning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MissInterpreted
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 3 675
M

MissInterpreted

Hej!

På måndag eller tisdag får jag förhoppningsvis hem min buköppnade 24-åring, och nu vill jag gärna höra vilka erfarenheter, råd och tips ni som har tagit hand om såna konvalecenter har att dela med er av.

(Jag har även lagt en tråd under "Foder", läs gärna den, och kommentera gärna där, om ni har specifika tips om foder/fodring!)

Jag är hur lycklig som helst att mitt lilla odjur har klarat sig så bra som han har gjort så här långt, men jag ser inte direkt fram emot två månaders boxvila med allt vad det innebär för hästen och för mig. Hur tog ni er igenom konvalecenttiden med (förhoppningsvis) er och hästens mentala och fysiska hälsa i behåll? Vad är viktigt att tänka på? Vad funkade för er?

Kan ju på en gång tillägga att jag naturligtvis kommer att följa de rekommendationer jag fått av veterinärerna på djursjukhuset och/eller diskutera fortlöpande med dem, men varje litet tips eller råd är välkommet, så shoot!

Sv: Eftervård buköppning

en av mina hästar opererades för ett år sedan, och det gick hur bra som hellst. inga komplikationer allt gick enligt planen. hon är frisk åter i träning och verkar inte ha några men efter det hela.:D
kan tillägga att hon hade canser på ena äggstocken en stor tumör och hon är arab så de var tvugna att göra buköppning som inte är den vanliga proceduren med denna åkomma.
ett av symptomen är att de blir hingstiga och hon blev det med råge fullkomligt ohanterbar hon var ett monster som vandrade omkring och gick inte att använda till något:devil: .
Jag köpte henne i det läget alltså ett monster:crazy: , för hennes ögon bad om hjälp och det fick hon, nu är hon världen mysigaste:angel: .

Min ponny buköppnades och fick ordination på boxvila alt. liiiten hage om han var totalt galen, han betedde sig som ett odjur redan på sjukhuset.
Vi gjorde som så att vårat sto stod inne med honom på dagarna och när vi kom släppte vi ut henne ett par timmar på eftermiddagen/kvällen. Vi fixade boxgardiner så han vart så isolerad från omvärlden som möjligt för allas trevnad.
"Såret" gjorde jag rent med aloe vera sårspray och hade fixomull över så det inte kom in någon smuts, hade även på aloe vera gelly och han åt aloe vera (vi hade en sån period just då) och idag kan man inte ens se att han har blivit buköppnad, vilket inte är helt vanligt och jag vet inte om det är aloe veran men det verkade inte göra saken värre iallafall.
Vi fick problem när stygnen skulle tas bort och hans sår blev infekterat p.g.a. att vet. inte fick bort stygnen så han fick åka tillbaka till sjukhuset i 1½ vecka för hans levervärden t.ex. var låga och han var inte koko crazy, då visste man att han inte mådde direkt bra.
Det blev otroligt mycket bättre när vi fick börja promenera honom 10 min två gånger/dag och han fick gå i sjukhage (slanor och tre trådar, annars smet han ut).
Kommer aldrig glömma hur otroligt lycklig jag var när han fick släppas i en större hage och han sprang och var glad :love: Det är nog det bästa inom hästeriet jag varit med om än så länge, underbara dag.
Det är väl ungefär 4 år sedan nu, helt otroligt vad fort tiden går.
Ska läsa på foder också.

Kul att det gick bra för din häst, det är skönt att höra att det faktiskt gör det ibland också!

Så har jag också tänkt göra, min hingst får tyvärr glömma sommarbetet han också, och agera sällskapshäst ett tag framöver.

Jag tänker konstruera en liten sjukhage i deras vanliga hage (givetvis med gata osv. så att ingen trasslar in sig), så att de kan få gå ut "tillsammans" som de är vana vid. Får förstås börja med att släppa ut kortare stunder och under övervakning, och se hur det går. Sen får jag också gå ut och beta valacken (konvalecenten alltså), så det får jag försöka göra ett par gånger om dagen. Jag hoppas bara att det räcker för att han inte ska förvandlas till den tidsinställda bomb jag hade på boxvila för tio år sen... :eek:

Om du eller någon annan har några andra smarta aktiveringstips (för hjärnan hans alltså), får ni gärna dela med er - jag vill verkligen inte att han ska behöva tillbringa sommaren frustrerad och uttråkad!

Har en del erfarenhet av buköppningar, har ett sto som blev öppnad 3 gånger pga tarmupphägning.
En gång hade hon till och med ett 2 veckors föl vid sidan...

Man ska hålla stor koll på opertionssåret, det finns riskt att hästen kan få "bajs bakterier" i såret, och för att få bort den bakterien så behövs speciellt pencelin. Så vill inte varet ge med sig i operations såret inom rimlig tid så finns risken att den har fått den bakterien. Råkade själv ut för det en utav gångerna.

Efter första operationen på pållen så kom hon hem från djursjukhuset med en ovana, hon hade börjat väva. Fanns inte så mkt att gör åt det.
För att hålla magen i trimm så fick hon olja, linfrö, betfor för att "smörja" tarmarna under hennes boxvila, sedan fick hon även kli. Fick hö i många små omgångar för att hålla hon sysselsatt.

Stoet ovan tävlade framgångsrikt i FT innan sin första buköppning (var dock ytterst närma att förlora henne den gången), sedan när hon var frisk igen så var och ute och tävlade igen, nästa buköppning, samma visa.
Den tredje gången så hade sitt föl vid sidan, och fick då även dåliga lever värden. Men allt fixade sig till slut.
Damen i fråga hade ett extremt "starkt" huvud och väldigt smärttålig. Och förmodligen var det pga det som hon klarade av så mkt.
Tyvärr fick vi flera år senare avliva hon pga att efter flertalet upphägningar som opererats samt medecinerats ner, och efter en operation för att förhindra tarmen att hänga sig (gav henen några extra år i livet utan problem). Så hade alla upphägningar skadat tarmen så att den en dag plötsligt började läcka, och då fanns det inte så mkt att göra.

Att en häst klarar en buköppning, som är en stor operation och sedan så attallt börjar fungera normalt på hästen igen, det är ett stort steg på väg åt rätt håll. Sedan är det läkningen som är nästa steg. Men ett steg i taget och förhoppningsvis så blir allt bra igen!

Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Foder & Strö Har en 24-årig valack som just buköppnats (med gott resultat) och fått en bit av tunntarmen avlägsnad (pga ett lipom som snurrat sig om...
Svar
9
· Visningar
1 631
Senast: MissInterpreted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka