Eftertorka hösilage..

Blomskan

Trådstartare
Undrar om det kan finnas några nackdelar med att eftertorka hösilage?
Man sprider alltså ut den öppnade balen för att den på så sätt skall torka lite extra innan man utfodrar med den.

Man hade nämligen gjort så i mitt stall innan jag flyttade in.
Funderar nu på om jag ska behöva vara orolig för något inför kommande boxsäsong..?
I fall man nu får för sig att göra så igen.
Tror dock att detta är mkt torrare än det som de hade tidigare.

Sv: Eftertorka hösilage..

Undrar om det kan finnas några nackdelar med att eftertorka hösilage?
Man sprider alltså ut den öppnade balen för att den på så sätt skall torka lite extra innan man utfodrar med den.

Man hade nämligen gjort så i mitt stall innan jag flyttade in.
Funderar nu på om jag ska behöva vara orolig för något inför kommande boxsäsong..?
I fall man nu får för sig att göra så igen.
Tror dock att detta är mkt torrare än det som de hade tidigare.
frågan är nog varför de fick för sig att eftertorka ensilaget? Vad var syftet liksom? sådär att lägga dagens ranson lite på tork är väl inte hela världen (även om det är onödigt). men ju mer man hanterar ensilaget desto större är ju risken att blad och annat som innehåller mycket näring ramlar av och det är ju slöseri. att rulla ut en hel bal på tork i flera dagar är jag dock skeptisk till eftersom ensilage bygger på syrefri lagring. Man vill alltså undvika syretillförsel för hållbarhetens skull.

Hmmm.. Ja du..
Undrar jag också.
Atagligen tyckte man att det var för blött.
Det var en panik bal som man fick köpa av en ko-bonde när höt tog slut.

Undrar mest om det kan vara något farligt med det.
Får också för mig att det är bättre att hålla ihop balen så länge det är möjligt.

Fast kobonde..de flesta köper ju av en bonde ;). Bönder vill alls inte ha superblött ensilage som många hästägare tycks tro..det tjänar dom absolut ingneting på. Och ja, ensilaget försämras hygieniskt om ni rullar ut det och torkar. Så fort luft får tillträde så sker en fösämring av ensilaget. Det ska INTE spridas ut och torkas alls. Sen undrar jag vad dom ansåg vara *för blött* ? Hästar äter gärna blött ensilage. Konstigt att hästägare inte upprörs över bete som har en ts på 20%..det är blött det.

Fast kobonde..de flesta köper ju av en bonde ;). Bönder vill alls inte ha superblött ensilage som många hästägare tycks tro..det tjänar dom absolut ingneting på. Och ja, ensilaget försämras hygieniskt om ni rullar ut det och torkar. Så fort luft får tillträde så sker en fösämring av ensilaget. Det ska INTE spridas ut och torkas alls. Sen undrar jag vad dom ansåg vara *för blött* ? Hästar äter gärna blött ensilage. Konstigt att hästägare inte upprörs över bete som har en ts på 20%..det är blött det.

Sorry..
Tror jag blev lite trött efter lunchen.. :)
Givetvis menade jag att det var ko-hö.
Det min moster har till sina kor är betydligt blötare än det jag brukar ge min häst.
Så kanske det inte alltid är iofs.

Hästägarna i mitt stall är jätte rara och trevliga.
Ibland har man dock lite egna ideér.. :)

Fast det där med sk ko-hö är en sanning med modifikation. Bönder kan givetvis ge blött ensilage där ts halten ev är 30-40%..MEN det är inte ekonomiskt försvarbart att göra det. Många hästmänniskor anser ju att ensilage ska ha hög ts halt, vilket är fel. Många strävar efter ts halter uppetmot 70% villket kan ge mer problem än nytta. En lämplig ts halt för häst ligger nånstans mellan 45-60%. Jag tror många felaktigt kallar ensilage för kohö om det inte är nästan lika torrt som hö. Man kan inte bara känna på ensilaget och utrön hur blött det är, det kan ju vara jätteblött ytterst, men torrare längre in, man bör ju kolla den faktiska ts halten genom analys. Endera torkar man hemma i sin ugn eller skickar in till laboratorium.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 717
Senast: Dopy
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka