Eftersträva korsgalopp?!

L

laxen

Idag när jag och en kompis var ute och red så berättade hon att en tjej som utger sig för att vara "instruktör" hade ridit hennes häst för ett tag sedan och gjort lite dressyrövningar o dyl.

Och så hade vännens häst gått i korsgalopp, vilket den här sk "instruktören" tyckte var bra och sa att hon hade jättefin korsgalopp. Rätta mig om jag har fel, men det är väl inget man eftersträvar? Eller har jag missat något? :confused:

Jag är ju ingen dressyrmänniska så att säga, men jag blev helt paff när jag hörde det. :crazy:

Sv: Eftersträva korsgalopp?!

Bruden är ute och cyklar ordentligt. Hoppas hon inte är utbildad instruktör, då skäms jag å yrkets vägnar :crazy: :crazy:crazy:. Förresten, hon menade inte förvänd galopp, alltså hö galopp i vä varv o vice versa?

Nej, jag frågade ifall hon var säker på att hon inte hade hört fel, och att "instruktören" hade menat förvänd galopp. Men hon var helt säker på att hon hade sagt att hon (hästen alltså) hade jättefin korsgalopp :rofl:

Ja, ibland förstår man inte hur folk resonerar och tänker, jag höll nästan på att trilla av hästen när hon berättade det iallafall :D

Eller.

"Alla som rider kommer förr eller senare uppleva att hästen bara försvinner under en"

Dvs. sluta titta ner på hästen.

Jag tror också på ironi

Har aldrig hört att man ska eftersträva det :crazy: Nu tävlar inte jag dressyr men kan väl tänka mej att du får ganska stora avdrag för det på tävling!

Låter som ironi :D

Hästen har jättefin korsgalopp = ta ner den och börja om

Haha låter lite som skämt :)

Fast ibland börjar man undra, för på min första lokala dressyrtävling var det med ett ekipage som hade en tränare med på framridningen... De övade galopp och hästen bockade och sparkade bakut och sprang som en galning där inne så alla andra fick fly för sina liv :p och tränaren ropade "bra, fortsätt så, han är jättefin där" osv osv.... :crazy:

Nu har jag pratat lite mer med kompisen vars häst som hade "korsgalopp". Det var inte korsgalopp som "instruktören" red, utan typ skänkelvikning i galopp (gah, skogsmulle som man är kan jag inte alla termer för övningar inom dressyr :angel:)

Men hon kallade det för korsgalopp ?? :confused: Hm, jaja. Hon har utgett sig för att vara utbildad, men jag börjar tveka :o ;)

Sax i galopp kanske?

Inte så lätt med termer alla gånger, men tur att det inte var korsgalopp som var det som var bra iaf :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 340
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 217
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar