Efterlysning - hjälp önskas!

Elinoor

Trådstartare
En efterlysning av det mer udda slaget: någon som kan bistå mig med en död kråkfågel? Vi lider nämligen av upprepade kråkattacker på våra bilar och jag har inte tid att ligga på pass och skjuta den själv.

Bilarna är omlackade pga detta och vi har presenningar på bilarna. Idag fick den jäkeln för sig att hacka hål på presenningen ... Han måste ha varit superfrustrerad!

Att hänga upp en död fågel sägs vara det mest effektiva för att avskräcka. Känns som det är detta eller blodvite som behövs för att få ett slut på det.

Kanske har ni andra tips eller erfarenheter? Plastorm har någon nämnt men jag befarar att kråkan kommer på att det är båg, för tyvärr är de ju ganska smarta, eller vad tror ni?

Att hänga upp en död fågel funkar iaf angående måsar. Många fiskebåtar har några döda måsar hängande i masten här på kusten :)

Jag hade iofs frågat på ett jaktforum långt innan jag hade frågat på buke efter död kråkfågel, för där är chansen större att hitta och få levererat en sådan än här.

Jag hade två döda skator i somras. De dog när de försökte palla mina jordgubbar som jag försökt täcka med bärnät.
Det kanske kan funka för er också med bärnät.
En orm ser de väl som mat, så det hade jag inte lagt ut.

Då det gäller kajor sägs det att det kan räcka med att uppvisa tex en svart sladdrig vante (ungefär samma kroppsstorlek) för att de ska uppfatta det som en potentiellt hädangången artfrände och avlägsna sig, dock tveksamt om kråkorna låter sig avskräckas...

Förlåt :o

Men posta en död kråka. Tänk postens min om dom på något vis skadar paketet och ser fågeln :D

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men det här var nog årets bästa buketråd för mig :p

Förlåt :o

Men posta en död kråka. Tänk postens min om dom på något vis skadar paketet och ser fågeln :D

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men det här var nog årets bästa buketråd för mig :p

:D i Taiwan har dem haft ett system i ett par år där folk kan lämna in roadkill dem hittar till en av matvarubutikerna (eftersom dem har kyl), sen skickar dem iväg det insamlade "materialet" till institutionen som vill ha dem för sin forskning.

Dem hade alla möjliga roliga grejer förvarat :D (vi hittade en död fågel på väg dit som vi plockade med oss :angel: man ska ju ta med sig presenter när man åker på besök har jag hört).

Tyvärr har jag inga döda kråkor att skicka till TS

Man skickar ju bin mm så varför inte en väl emballerad död kråka :)

Kommunjägare och jaktforum var bra förslag! Ska testa. Googlade på "kråkfälla" och hittade en gubbe som fått "kråkpokalen" i Gotland för sina kråkfångningsskills. Kanske ska ringa honom :)

Annars kan du kolla med jaktansvarig hos SSRK (gissar att det är västra avdelningen?), och retrieverklubbarna (golden/labrador/flatcoated) som använder "kallvilt" på träning och jaktprov. Eller kolla på lokala uppfödare som skriver att de avlar för jakt/jaktprov.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka