Efterlyser solskenshistorier

Ballerina

Trådstartare
Har fått möjligheten att ha min drömhäst!
Såklart är han inte startklar just nu och har en del grejer att fixa till.

Skulle behöva lite pepp härifrån!

Visst är det inte omöjligt att få ordning på en häst som det strulat för en längre tid?

Fram med lite solskenshistorier nu! :idea:

Sv: Efterlyser solskenshistorier

Beror kanske lite på vad det är som strular. ;)

Jag brukar säga: Ingenting är omöjligt - tills motsatsen är bevisad. :laugh:

Kolla bara in K.G. Holgerssons strulhäst som vann på Valla i onsdags i hans regi.

Kämpa på.

Beror kanske lite på vad det är som strular. ;)

Det är ju sant förstås. Utan att gå in på detaljer så kan vi väl kalla det en "rörelsestörning" som behövs komma tillrätta med. Alltså ingen hälta så direkt, utan mer ett felaktigt rörelsemönster som blivit invant och behöver brytas.

Jag skulle satsa på dressyrträning eller någon annan form av träning där han inte "har möjlighet" att använda det felaktiga rörelsemönstret om du förstår hur jag menar.

Goops nya kanon "Kurre" har det ju fungerat utmärkt på.

Rida offroad...dä ä gräjjer dä :D ...finns ingen som klarar av att fuska mitt i skogen.

Rida offroad...dä ä gräjjer dä :D ...finns ingen som klarar av att fuska mitt i skogen.

I hear you, Martha! ;)
Men tyvärr så saknar jag värmlandsskogarna här nere i Skåne!
Har "endast" Jägersros träningsbanor att tillgå!

Det finns skog i Skåne också, i norr och nordost. Är du från Värmland är det inga avstånd, bry dig inte om skåningar som säger att det är låååååångt iväg. Allt över halvmilen är långt för en skåning!

Det finns skog i Skåne också, i norr och nordost. Är du från Värmland är det inga avstånd, bry dig inte om skåningar som säger att det är låååååångt iväg. Allt över halvmilen är långt för en skåning!

Haha, kanske ligger något i det där! :angel:

Men, har inte så lätt att transportera mig (och hästen) till någon skog. Och vad jag vet så finns det inte så mycket skog inom ridavstånd från Jägers. (Rätta mig om jag har fel)

I mina öron och ögon är min häst en riktig drulpelle, han var lovande som 1-2 åring men blev skadad allvarligt 2 gånger, ok 3 kan man säga. Han var i proffsträning fram till början på 2011 då jag tog över honom från att ha varit min passis i ca 2 år :love: Först fick han hörnstödsavlösning i ett bakben, bräckte i ett gaffelband på motsatta bakbenet och han har även lyckats bryta överkäken och han är inte vacker i munnen efter detta.

Han var ostartad när jag tog honom, hade ej gått premie heller. Han kvalade och har gjort 7 starter 1-1-1 och gått 14,9 som snabbast. Han ridtränas enbart hemma, går några långa och långsamma jobb på banan innan start om han varit borta länge. Han går i skogen helt offroad så han får tänka och lyfta på fötterna, rids dressyr och går galoppintervaller samt motion i travtempo. Vi har jättebra träningsmöjligheter då det gäller ridning och en fina vägar för körning med.

Jag skulle vilja påstå att min kuse är en solskenshistoria då jag verkligen inte trodde han skulle hålla :D

Jag misstänkte de ;) :D Min debuterade som 5 åring, han är dock stor och har verkligen behövt den här tiden på sig att växa i sin stora kropp, så de var nog välbehövligt att han gick sönder som han gjorde.

Han ska ut nu igen på Umeå å starta :)

Min dam hoppas jag på att hon blir en solskenshistoria.
Än så länge går det bara framåt.
Proffstränaren i finland där hon stod ett kort tag dömde ut henne o sa att hon är galen o kommer aldrig gå att köra o tävla med.
Men jag var kär o galen o köpte henne. Min chef sa lycka till, ta på dig all skyddsutrustning du har och skaffa försäkring.
Så länge man skrittar är det lugnt, men sen i traven går det bara snabbare o snabbare.
Så i början skritta jag, jogga,skritt, jogga. hon fick aldrig chansen att dra iväg.
Men i dec så var vi ute på några riktiga skenturer. Då var jag rädd.
Sen flytt till egen gård, och stod utan sele o vagn. Så det var bara o börja ridträna. Hon är riktigt duktig under ryttare, kan jogga i form, gallopträna mycket.
Sen i feb så hitta jag vagn o sele till rätt pris. och börja köra henne.
Vet inte om all ridträning eller bara breaket från proffsstall gjorde att hon har växt något enormt i psyket.
Joggar henne i flera km utan antydan till ökning eller sken. Kan köra intervaller i backen.
Och det som gör mig absolut gladas att jag kan köra snabbjobb med henne på rakbanan. När jag köpte henne sa jag att jag aldrig skulle köra snabbjobb, att jag inte våga. Chefen sa det med att hon aldrig skulle kunna gå på en rakbana.
Men mycket av det hon aldrig skulle kunna göra, går fintfint nu.
Det enda som är kvar o se är om hon klara att hålla sig i skinnet i grupp med andra.
Ska snart gå någon provstart så får vi se om det sen blir start på riktigt?
Så allt går, tar bara lite längre tid!

Jo visst har du rätt Zandrah! Mina fingrar, tangentbordet och hjärnan samarbetade på sämsta tänkbara sätt. :o

Haha, ingen fara! Det var bara jag som började fundera på om jag missat nåt. ;)
Om han hade någon undangömd kanon som varit ute och startat i nåt provlopp eller vad som helst. :D

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
936
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 909
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar