Efterlyser gärna bilder ;)

M

marskatt

Har ett varmblod som fungerar som läromästare åt mig när det gäller körning ;)

Använder mig av en rockard byggd på saab-axel och ett travsele på våra "promenadrundor". Det funkar alldeles utmärkt men jag känner mig osäker på att skaklarna är "i rätt position" + om jag verkligen gör rätt med alla remmar från selet.

Har precis beställt (inte fått det ännu) från STC "Selning av travhäst" som någon tipsade om här tidigare, men om någon här inne skulle kunna tänka sig att visa lite helhetsbilder med rockard och kanske även närbilder på hur ni selar skulle jag bli totalt överlycklig :bow: :bow:

Tack på förhand

Sv: Efterlyser gärna bilder ;)

En varmblodstravare menar du? En läromästare i travkörning?

För annars måste jag vara lite tråkig och säga att en travhäst som endast är körd för travtävling inte är någon bra läromästare för klassisk körning.

Frågar du på trav så kanske du får fler svar om hur man selar travsele :) (Eller man kanske inte får fråga sådant på det forumet?)

Grattis till att ha blivit med varmblod!:d

Jag själv tycker att travarna generellt sett är de bästa och trevligaste körhästarna..så har du en välkörd travare så är det en utmärkt läromästare!

Vana vid bullriga miljöer, körda på enkla bett utan en massa "krafs", lätta att hantera, ofta mjuka i munnen och lyder minsta tömtag och det finns både en 1a och 5;ans växel.
Kort sagt, travaren som har tävlat är lättkörd och reglerbar på alla sätt och vis för en nybörjare!

Däremot "oroar" det mig lite att du spänner för utan att veta hur selen ska sitta!!:D

Tur det är en lugn travare du sitter bakom då..som inte hoppar högt om någonting skramlar eller dyker upp bakom den!

Jag har ingen digitalkamera så jag kan inte lägga in några bilder..bilderna på mina hästar har andra tagit..men jag ska rota i "arkivet" och få tag i någon härlig bild från någon annan..

Många härliga körturer!:bump:

..innan det blir en massa protester så vill jag förtydliga att det givetvis finns heta varmblod med, sådana som kräver mer och kan vara heta.

Så som det finns inom de flesta hästraser..min ardenner var en extrem filbunke men jag vet ardennrar som är nog så svårkörda och heta med..
Men generellt sätt så anser jag att tävlingstravaren är en bra kör o nybörjarhäst!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka