Efterlyser bra hovar

K

kid

Vad tror ni är bäst ???? vid sprickor

Att plasta in hoven(sprickan ), att gå barfota eller att verka och sko med tätta besök av hovsl.
Ni har kanske nåt annat förslag?, måste tillägga att frågan handlar om (förstadiet:ytliga sprickor i glasyren ) :smirk:

Sv: Efterlyser bra hovar

Jag vet inte vad som är bäst generellt. Det beror säkert på hur stora sprickor det är och många andra faktorer. Min häst hade sprickor i alla hovarna, lite olika stora och ytliga allihop. Vi lät henne gå barfota i ca 10-12 veckor. Hovarna blev betydligt mycket bättre under den perioden och vi kunde slå på skor därefter utan problem. Tyvärr så blev hon lite ömfotad så vi fick vara noga med vart vi red. På gräs gick det bra men grus var ont för tårna. Det var helt klart värt en jobbig barfotaperiod för hovarna blev betydligt mycket bättre.

kid skrev:
Vad tror ni är bäst ???? vid sprickor

Att plasta in hoven(sprickan ), att gå barfota eller att verka och sko med tätta besök av hovsl.
Ni har kanske nåt annat förslag?, måste tillägga att frågan handlar om (förstadiet:ytliga sprickor i glasyren ) :smirk:
Vad som är bäst att göra måste hovslagaren bedöma från fall till fall, när det gäller sprickor.

Utan att ha sett din hästs hovar skulle jag nog dock säja att ytliga sprickor i glasyren skulle jag nog inte ha åtgärdat alls, utan bara hållit koll på så att det inte blir mer. För oftast blir det inte mer...

Tack skönt att höra.. har ofta hört att det är det samma känsla för hästen som att ha en sprucken nagel och är lika obehagligt och det är ju inte skönt .
Min hovsl kollar hela tiden och vi disk. olika sätt att komma på lösningar.

Mitt tips är att se över allmännhälsan, inte bara hoven.
Dubbelkolla foderstaten samt stärka levernsfunktioner t ex. genom att ge örter.

På vilket sätt har leverfunktionen med glasyrsprickor att göra ??

;) Fullständigt medhåll från Trollet..ett tillägg bara; det kan vara bra att ge tillskott av foderolja om hästen har torra hovar haver jag märkt.

Om man läser TCM så finner man att det är Levern som påverkar hovens kvalitet så även pälsen och endel andra muskel relaterade saker.

Min travhäst har haft hovsprickor till och från i flera år. Det som har fungerat klart bäst på honom är att skriva ihop och sedan ha plastingpadding uppepå. Och sedan så klart ta på en avlastnings sko.

Tänkte på en sak till. Det fungerar bra att ge hästen någon slags kraft.
Foder jäst är också bra att ge, det innehåller biotin

hejsan! min häst har haft jätte problem med sprickor i hoven, inte stora men ändå. och min hovslagre sa att jga skulle börja ge biotin, å det hjälpte på min häst, hon har jätte fins hovar nu. :banana:

Biotin=toppen för sprickor och sköra hovar.
Vill man ha ännu snabbare resultat, finns det filt boots som lägges i blöt och som man sätter runt hov under natten.

Haft en häst med rejäla sprickor på båda fram, såg ut som klövar nästan när jag köpte henne. Med rätt skoning utifrån hennes exteriör (lite sne och vind i fram) + ringskor under en period så växte de ner helt normalt tillslut. Under denna perioden gnuggade jag i torskleverolja/fodertran i kronranden/hoven varje kväll, tyckte det funkade bra om än lukten är rätt äcklig.
Nin

gennerellt sätt är hovplastning inget bra sätt.. Om sprickorna är väldigt stora bör du ta kontakt med din hovslagare. Han kan bäst bedömma vad som är bäst för just de hovarna.

Annars bör du låta din häst gå utan skor (vilket tyvärr kan medföra större sprickor)Under tiden din häst går utan skor bör du se till så att underlaget i hagar är bra, och itne kan orsaka större sprickor. verka den lite och ofta.. Slå därefter på skor då är risken för nya sprickor mindre. :d

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 362
Senast: mackan
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 825
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 716
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka