Eftergift?

Friggan

Trådstartare
Hej! Jag har en fundering. Eller några fungeringar, rättare sagt.
Nu gäller detta tölt, men misstänker att det gäller samma för alla hästar, egentligen.

Så. För det första. Är det "äkta" eftergift, alltså, arbetar min häst ordentligt på denna bilden?

Och. Om det är "äkta" eftergift, hur kan hon då bli framtung?
Vad jag har lärt mig kommer eftergiften från bakdelen. När bakdelen arbetar ordentligt, och alltså vinklas ordentligt in under hästen och "bär mer vikt", så kommer eftergiften också.
Men, min häst ger visserligen efter såhär när jag arbetar på volt och flyttar hennes bakdel, men hon blir ändå framtung.
Det känns ju som att det helt enkelt är att hon inte orkar bära upp sig ordentligt i den formen, men det borde hon ju kunna eftersom det borde betyda att hennes bakdel arbetar ordentligt?

Min fråga kan nog appliceras på alla hästar och alla gångarter, eftersom det är begreppet eftergift jag undrar över. Bilden är mest ett exempel och en undran från min sida =)

Sv: Eftergift?

Jag förklarar utifrån den bild som du lagt in.

Du har ingen eftergift i denna bilden som kan skapa någon form av aktivitet och bärande bakifrån.

En anledning är att du försöker forma henne med händerna.

Högerhanden gör en halvhalt samtidigt som vänsterhanden gör en förhållning.

(Ser det ut som)

Hästen ligger med tyngden fram då din fokus ligger mest på en rund mjuk form fram.

Bak kliver hon in en del och det _kan_ kännas som om hon vinklar om men det sker ej i alla fall på bilden.

Bäckenet är inte tillräckligt vinklat för att det det ska kunna skapas bärande kraft här.

När en häst bär ska du kunna släppa tyglarna och hästen ska stanna i samma form åtminstone en liten stund. (Den stund den är självbärande)

I tölt ska delen av ryggen som kommer innan korset och efter sadeln (Länden) Komprimeras av de olika krafterna som sker i hjälpgivningen och som i sin tur startar gångarten, det ser ut att vara så och något som är positivt är att du visar att det funkar med en mjuk rund form fram även i tölt..

Dock får du fundera lite på var du vill att eftergiften ska komma, när, hur länge, passar den ihop med hästens mönster, och

Om jag gissar och du ger en "hand-eftergift" här så tutar hon iväg?

Eftergiften här som jag ser det ligger i övre delen av nacken men det på grund av dina händer och att hon har hittat ett läge att komma undan dem så hon knäpper av och det kan, verkligen kännas som om hon släpper allt och blir fri i kroppen, vilket hon såklart blr men poff, hamnar på frambenen.

Känslan jag tror du vill ha är den eftergiften när du bara kan "Åka" och låta henne sköta allt utan att det knappt märks, och med känslan att du sitter på en tron högt uppe. Är det så?

Jag kan ha helt fel vad det gäller din bild men mitt försök kanske kan skapa en evighetstråd av råd så misströsta ej

:D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 357
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama