Efterbörd!! Snabbt!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare trojalotta
  • Startdatum Startdatum
T

trojalotta

Suprise!! I morse stod det en liten hingsbebis inne hos mitt friesersto!:rofl: Allt verkar ha gårr hur bra som helst, hon lurade oss rejält för inga tecken förutom et halvfyllt juver....var beräknad till den 18/4 och förstföderska 4 år gammal...Nu till min fråga. Jag hittade bara fostersäcken och i ena änden av den et ca 2cm tjokt lager av något som kan liknas vid en moderkaka, den satt dock i hop/innuti säcken och vägde inte mer än ca 1,5 kg. Ingenting sticker ut från slidan och hon verkar pigg och kry. Jag har haft henne ute ca 10 min. Kan moderkakan ändå vara kvar eller har hon ätit upp den? Jag har ringt vet. men han har inte ringt tillbaka än...:(

Sv: Efterbörd!! Snabbt!!!

Grattis till fölis:)

Jovisst kan ston äta upp moderkakan. Jag har lärt mig att de gör det för att få i sig en del näring som finns i moderkakan o att de gjorde så ute i naturen för att röja undan spår så inte rovdjur lockades för mycket...

Håll koll på stoets temp de närmsta dagarna... ifall det är något kvar så märks det rätt fort på tempen o då kan man behandla då.

Jo det var det rådet jag fick av vet. Även att kolla efter fångsymtom. 7-10 dagar framöver ska jag ha extra uppsikt, (:smirk:jag som trodde oron skulle vara över när lillen var ute)

Kan det inte ha varit det sk fölbrödet som du hittat i säcken? Har du inga djur som kan ha ätit av säcken? Katter?
Våra katter ligger inne hos hästarna och mina äter då precis vad som helst...
Orolig för dom små liven är man nog hela tiden...från det dom görs tills dom flyttar hemifrån, ja inte ens då slutar man oroa sig.
Vad underbart med en liten hingstbebis!
GRATTIS!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka