Efterbörd, sent ute?

Skuggfaxe12

Trådstartare
Inom vilket tidsspann skall efterbörden komma ut på?
Och när är senaste tiden för tarmbecket att komma ut hos fölet?

:confused:

Det ska ta en halv till ca tre timmar för efterbörden och 6.12 timmar för tarmbecket. Så står det i "Att bli med föl".
Mitt sto tog deten timme för med efterbörden och tre fyra med tarmbecket. Det kom när jag stod och höll stoet så fölet skulle få dia. :)
Eva

Man tar inte så hårt på det där med att efterbörden ska ut efter 3 timmar längre. Den ska såklart inte sitta kvar för länge, men efter (regelbunden) veterinärkontakt (på telefon) så fick mitt stos efterbörd komma ut av sig själv och det gjorde den efter 7 timmar. Det är nog viktigare att ALLT kommer ut och inget blir kvar där inne!

Däremot är det destom viktigare att fölet får ut tarmbecket i tid. DÄR kan man snacka om tidspress! Ju fortare desto bättre.

Max 10 timmar, sedan bör den komma ut för att undvika infektion. Dra dock ALDRIG ut den själv utan ta ut vet. Har ett sto som aldrig släpper . får alltid ta ut vet. I år satt den 6 timmar c:a. Ingen antibiotikabehandling behövdes och stoet mådde prima!

Allt mekonium/tarmbecken bör ha gått inom 72 timmar. Man kan hjälpa det på traven om man tycker det ser hårt och segt ut (det ÄR väldigt segt!) med Microlax. Finns receptfritt på apoteket.

Väl värt att veta är att ston som gått över tiden bör man alltid ge fölen Microlax eftersom det blir mindre fostervatten ju längre stoet går över och dessto torrare miljö för bebisen.

Tycker du att jag ska ge mitt föl microlax. Två dagar i dag och där jag såg att det kom tarmbeck efter ett par timmar?
Stoet gick över fyra dagar. När jag mockat har det varit svårt att se vad som är fölbajs (pågrund av att en racer-bebis har geggat runt allt).
Eva :confused:

Märker jag att de krystar mkt. och får ut seeeeeega klumpar av mekoniumet men att det trots allt inte ser tillräckligt ut....om Du hajar :D ...så ger jag det ganska snabbt efter födseln....Bätter mota Olle i grind.
Microlax är helt ofarligt och inget vanebildande som däremot ett (större) Klyx kan vara! Microlax har i regel effekt inom 5 min!

Tack för svar! :)
Stoets efterbörd kom rätt snabbt efter förlossningen, är det vanligt?

Fölet har bajsat flera gånger på natten/morgonen samma dag den kom. Men sen har jag inte kollat mer. Fölet flaggar inte heller med svansen. Behöver jag vara orolig tror du?

En del släpper efterbörden momentant, d.v.s. nästan i samband med förlossningen. De flesta dock inom c.a 30-60 minuter efter förlossningen.

Nix, det låter som ett helt normalt föl....Aaaandas nu! :D

Puuuh... Ett jätte stort TACK! :bow: :)
Vad skulle man gjort utan alla snälla och kunniga människor på Buke?! :bow: :bow: :bow:

Evigt tacksam!

Sv: Efterbörd, sent ute?

*Knapp lån*

Letat redan på en gammal tråd :smirk:

Mitt sto har fölat och hon vill inte att jag ska komma in och "fånga" henne. Jag vill ju ha tag i efter börden :( Men icke hon vänder bara rumpan till så den lär få vänta tills i morrn.....Hoppas bara att allt gått bra, jag vet ju ej om den är hel...

Letar gammal tråd jag också.

Lite fundersam över tarmbecket, då jag inte kunde se att fölis fått ut något så fick han ett mirolax på fm. Kunde då bajsa men därefter har det inte kommit något mer. Han står och krystar men det blir inget. Han mår bra för övrigt, äter sover och busar. Ska kanske tillägga att han är 18 timmar gammal. Inget av mina tidigare föl har haft problem med detta. Vågar man ha is i magen eller ska man ge ett microlax i kväll igen om det inte kommit ut mer?

Står han och krystar så ska han ha microlax. Hingstföl är ofta lite trängre i sitt bäcken än stoföl och kan behöva mer hjälp. Jag microlaxade min fölis 2 ggr dagen efter fölning för att han skulle kunna få ut allt. Nu verkar dock magen fungera utmärkt.

Ingen risk för "tillvänjning" av det då? Jag har respekt för lavemang. :) Skickat maken till apoteket nu då jag bara hade ett hemma. hoppas magen kommer igång efter att de varit ute och fått i sig lite gräs, annars så får det bli microlax igen.

mitt sto ska föla för första gången om några veckor...jag vet inte hur efterbörden ska se ut, har bara sett bilder i att bli med föl boken...hur vet man att hela är ute?
ska jag gå med stoet så det kommer ut?
Samma sak med tarmbecket, hur ser man att det kommit ut?

Microlaxen är så milt att det går bra att använda. Däremot har jag hört att man ska akta sig för Klyx.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Övr. Barn Jag har börjat titta lite på airtag till bla barnvagnen. Men jag sen läste jag om den nya uppdateringen som gör att man inte ska kunna...
Svar
1
· Visningar
453
Senast: starcraft
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V