Efter Vet.besök- Hur bra är Whiskas????

L

lolo19

Har tillbringat förmiddagen hos vetten med min katt... En huskatt hona, 3 år gammal. Hon har vart riktigt dålig, diarre o kräks, håglös, gör utanför lådan som hon aldrig gör, verkar inte ngn kontroll... Stackars litten... Så vi åkte in i dag, fick en akutid, de tog blodprover o grejer. Hade världens bästa vet, så himla snäll o lugn. Tack för det=) Men, till saken... Det visade sig att katten bandmask ( vi skyller på mössen hon fångar), men det verkade vetten tycka va en lätt grej, hon fick en injektion med maskmedel så de ska vara borta inom ett halvt dygn.. Äckligt, men så är det juh.. *hyyya* Men det som vetten verkade tycka vara mer allvarligt är att hon hade en irritation på tjocktarmen, hon behövde massa mer fiber i kosten... Då känner man ju sig som värsta losern till matte som har gett henne Whiskas.. Har väl anat att det inte är det bästa fodret, men hon har ändå funkat på det, vart glnasig o fin i pälsen, gått på toa som hon ska.. Tills nu då..

Såå en vet räkning på 2000 senare har vi inhandlat special mat, Hills Feline W/D, det ska hon ha för fibrer, sen ska hon ha kokt vit fisk, kycklig, eller nötfärs till det.. Hur länge får vi se, hon måste ju bli helt bra först..

Men man börjar ju undra, jag kan ju inte vara den enda som fodrar med Whiskas?? Man börjar ju fråga sig, hur bra är det egentligen?? Har ju två till missar.. Vill ju inte att de me ska bli sjuka... Någon som har tips på bättre foder, vad fodrar ni med??

Oj så långt det blev... :crazy:
Hoppas någon orkar svara...

Sv: Efter Vet.besök- Hur bra är Whiskas????

Jag ger det som katterna äter bäst av. Nuvarande katten har jag provat lyxmat med (t.ex. Hills) men det bara fnyser hon åt. Friskies torrfoder och Pussi blötfoder äter hon bäst av, så då får hon det.

Kattgubbarna som bor hemma hos pappa ratar nästan all blötmat, så de lever på torrfoder (även där är det Friskies som gäller) och råttor.

Hej! Tack för ditt svar.. Jaa, det är ju så vi oxå har tänkt, att de äter ju så bra av maten, så då kan vi väl ge den sorten.. Nu har serverat sjuklingens första mål med spec mat, hon åt lite av Hills men ratade den kokta torsken helt.. illa illa.. hon måste ju äta lite.. *blir orolig* vi fick ju order om att hon skulle äta hills wd för fibrerna, men det var mindre bra för tunntarmen, så då skulle hon ha kokt fisk me.. *ahh* hon måste förstå det=), att hon ska äta båda.. *tala om* Tips på hur man kan få henne att äta kokt fisk??

Jag försöker aldrig truga i katter något de inte vill ha, man blir hatad för livet då. ;) Så tyvärr har jag inga bra tips, men vet kanske har fler ideer?

Haha då blir jag lätt hatad för resten av livet.. ska truga i henne flytande medicin i spruta i 14 dagar... *ojojoj*... =)

Jag lider med dig. Tabletter får jag utan problem i alla mina katter utan att de hatar mig, men jag vill inte ens tänka på att spruta i dem nånting flytande... Hjälp...

låt maten stå framme tills hon blir hungrig det kan va så när man bytter foder så och katten inte e van vid att få olika sorters foder, katter äter det mästa när dom är hungriga låt det vara en stund och låt henne utforska och se att det är gott :bump:

Min katt äter altt nästan som man ställer ner till han så länge det inte är typ avmaskningsmedel i ;) jo köpte lyx mat till han en gång sån där lite plutt burk, tänkte skämma bort han lite han bara lukta på det och gick sedan där i från :confused: :confused: han ville häldre ha råker sa han eller en ny fiskad makrill :D

Jag skulle aldrig lägga pengar på Whiskas som helfoder. Jag ska försöka starta en diskussion här hemma om egenlagad mat, vi har pratat om det förut och Yoga är lite med på noterna med Abbie bara skakar på huvudet. Hon äter inget annat än RoyalCanin's torrfoder och Mariekex. Men så är hon är rätt fisförnäm britt också.

Vi hade en hel del problem att få i lillkillen sin mat i början men det löstes ganska lätt genom att vi bara klickade på lite korvstronganoff och smetade runt det på hans riktiga mat och då fick han ju i sig torrfodret och när korven var slut så fortsatte han helt enkelt att äta. Kanske har en väldigt lättlurad kisse men sen dess har det aldrig vart problem :smirk:

Jag utfodrar min katt med whiskas för tillfället. När hon kom till mig så åt hon bara Rayal Canin men ingen student har väl råd att mata katten för 50:-/v? ;) Vid övergången mellan maten så blev hon lite kass i magen och gjorde utanför lådan 1 ggr men det var eftersom jag bytte foder. Nu äter hon inget annat än whiskas torrfoder och jag ger ju henne det som hon gillar.

Vad har du för konstig katt som inte gillar kokt torsk? ;) Mina katter blir tokiga av fisklukten. Jag brukar ge dem fisken tillsammans med lite avsvalnat fiskvatten (det jag kokat fisken i) så får de i sig vätska på samma gång.

Nåt annat de älskar är äggula, prova med det? Annars skulle jag definitivt köra på uttröttningsmetoden, dvs katten får helt enkelt lov att äta det jag serverar. Jag skulle aldrig låta katterna äta Whiskas eller Pussi eller Friskies oavsett hur billigt det var eller hur gott de tyckte det var. Katterna lär sig tycka om det som serveras och inget billigt foder är bra i längden. De "dyra" fodren blir ju dessutom inte så dyra eftersom de är drygare och mer mättande än snabbköpstorrfodren.

Vill man ge något billigt som ändå är bra så rekommenderar jag att byta till MJAU mjukfoder. :)

/Erica

Jag kör Mjau, rått kött, lite fisk, yttepyttelite torrfoder som godis och för tänderna.

Brukar kolla på burkarna så inte maten innehåller socker, de flesta i dagligvaruhandel gör det.

MissFideli skrev:
Jag skulle aldrig lägga pengar på Whiskas som helfoder. Jag ska försöka starta en diskussion här hemma om egenlagad mat, vi har pratat om det förut och Yoga är lite med på noterna med Abbie bara skakar på huvudet. Hon äter inget annat än RoyalCanin's torrfoder och Mariekex. Men så är hon är rätt fisförnäm britt också.

jag är också snobb i såfall, köper inte matvarubutiks sortiment över huvud taget utan djuraffär/veterinär klinikens foder. Mina får Hill's science. Även prövat Royal men det gillade de inte så det var bara att gå tillbaks till Hill's.

det finns ganska mycket litteratur om matvaru affärernas märken och deras brister om man vill kolla upp det.

Köper man stora påsar av RC så kommer man ned i samma pris som Whiskas mfl. :smirk: Jag är också student men jag lägger hellre ned mer pengar på bra mat istället för att ge dem spannmål och får betala dyra veterinärräkningar när magarna pajar. Mina katter får rå mat (BARF) eftersom jag anser att det är befängt att ge en obligat köttätare en massa spannmål. Betalar runt 60 kr per vecka per två katter.

OM nu nu ska köpa torrfoder från mataffären så skulle jag rekomendera MJAU som har kött och -biprodukter som första ingrediens till skillnad från Whiskas, Friskies mm som har spannmål och vegetabiliska ingredienser först. Eftersom Mjau är svensktillverkat så innebär det är köttbiprodukterna är sådana saker som vi kan hitta i t.ex. korv. Kostnad ca 45:- för 2 kg.

Senast ändrad av en moderator:

50 kr/v :eek: :eek: :eek:? Hur mycket äter din katt? Här gör 2 kastrater på fri tillgång av med ca 150-200:-/månad. Dvs per katt ca 20-30 kr/v.

MissFideli skrev:
50 kr/v :eek: :eek: :eek:? Hur mycket äter din katt? Här gör 2 kastrater på fri tillgång av med ca 150-200:-/månad. Dvs per katt ca 20-30 kr/v.

En liten påse royal canin kitten kostar 49:- och det går ung. en sån i veckan + blötfoder.....

Menar i att whiskas torrfoder inte ger rätt näring och inte håller igång tarmen rätt?

Om du ska ge Royal Canin, köp större påsar så blir det billigare. Det minsta påsarna ger dyrast portionskostnad.

Whiskas torrfoder skulle jag aldrig ge. OM jag skulle ge torrfoder skulle det vara ett kvalitetsfoder med bättre sammansättning.

Men jag ger inte torrfoder alls längre. Titta på vad katten äter naturligt: smådjur som möss och fåglar. Våtfoder/burkmat liknar deras naturliga föda mycket mer än små hårda pellets gör. Kattens matsmältningssystem är inte anpassat för hårda kulor med en massa kolhydrater i. Katter behöver protein och fett.

Mina katter äter Mjau burkmat. Den är svensktillverkad och har bra råvaror.

MissFideli skrev:

Jag har också räknat lite på vad det skulle kosta att byta till RC eller Hills.
Min lilla fröken äter gärna torrfoder, men brorsan hennes hetsäter och kräks som bara den när han får "enbart torrfoder".
Och deras blötmat (RC´s och Hill´s) är ju dubbelt så dyra som exempelvis Pussi och Whiskas.

En burk (400g) kostar ca 20:-
Säg att de kanske äter en burk om dagen (½ mogon + ½ kväll?)
I 30 dagar = 600:- i månaden
Plus att jag skulle vilja ge dem torrfoder (skulle då köpa stor säck för att få ner kostnaderna)

Är det då för att jag vill ge mina katter blötfoder som det blir så mycket dyrare :confused:

Ge Mjau blötmat, den är både billig och bra, en burk på 600 gram går på ca 9:-, på lantmännen kan du köpa 900 gram burkar för runt 16:-. De stora burkarna utan gelé innehåller bara kött och -biprodukter samt mineraler, det enda som behövs i en bra blötmat. Nu vet jag inte vad du ger för torrfoder men Mjau är bra på den punkten också ( hur bra nu torrfoder är egentligen... :smirk: ).

Om det är för tuggmotståndet du ger torrfodret så kan du ge kycklingvingar istället, observera att de måste vara RÅA då benen är mjuka och elastiska och gör ingen skada när katten äter dem, tillagade ben är spröda och går lättsönder och kan skada katten.

Hur dyrt det blir bestämmer man själv, jag gör egen mat av kött, ben, hjärta och lever, betalar som sagt runt 60:- /v för två katter.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kattungar (hanar) på 4 ½ månad hemma och det är våra första katter. (vanliga bondkatter) En kompis till mig, som har många...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 849
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder