Efter skadan på landslagsträningen: ”Lurar hästarna”

Linda Algotsson, fälttävlansryttaren med en lång meritlista från mästerskap och stora tävlingar, skadades svårt på en landslagsträning för ett år sedan. Nu väljer Linda att berätta om olyckan, som både hon och hennes häst fortfarande har sviter av.

Vet inte vad som menas med falsk marklinje, men de hoppar en spets uppbyggd av bommar, och det ligger en markbom under bada de upphojda bommarna. Antar att hasten da far svart att se den "riktiga/framre" marklinjen iom att dar ligger tva markbommar?
Låter rimligt! Tack :)

Alltså landslagsträning? med så dålig kvalitee på hindren? Ser ut som legosats eller plockepinn. Finns ju privata aktörer , som de känner till, som har riktiga och rejäla, kör och flyttbara fälttävlanshinder där de skulle kunna hyra in sig.

Nu är jag amatör men är spetsen felställd ? eller är det kameravinkeln som gör att den ser ut så.

Låter rimligt! Tack :)
Det förklaras i kommentarerna till Instagraminlägget att marklinjen på den bakre bommen (markbommen) gör att hästen luras att tro att det är en studs, och att den ska landa mellan hindren och sen hoppa över det andra. Särskilt eftersom spetsen är ”tom”. Anledningen till att de kraschar är att hästen luras att tro att det är en studs, och sen straffas med att slå sig när den försöker hoppa spetsen som en studs och då inte får plats utan snubblar.

En lite större fråga som jag önskar man kunde lyfta är kulturen i ridsporten att aldrig ifrågasätta, utan göra som tränaren säger, oavsett om det känns rätt eller inte.

Jag har ju själv alltid ridit, och därför tagit för givet att det är klart man ska lyda tränaren blint. Säger tränaren ”hoppa”, då säger man inte emot eller vägrar, då hoppar man. Det var först när jag började med en annan sport där det förväntas att man själv ska säga ifrån som jag insåg att alla sporter inte är så. Och det bär fortfarande emot något enormt i den sporten för mig att säga att jag inte vill göra något, det sitter så djupt rotat från 30 års hoppträningar att inte ifrågasätta, oavsett vad tränaren säger, bara göra.

Men alltså? Tränar verkligen landslaget på såna där dåliga hinder? Jag har sett bättre hinder på lokala småträningar för oss nybörjare...
Syftet var, som jag förstod det, att ”komma utanför komfortzonen”, dvs med avsikt göra sånt som känns farligt/olämpligt/man aldrig i vanliga fall gör. Pusha gränserna, helt enkelt.

Med facit i hand: Livsfarligt och stendumt. Men jag förstår ju att man inte säger emot när det är landslagsträning.

Det förklaras i kommentarerna till Instagraminlägget att marklinjen på den bakre bommen (markbommen) gör att hästen luras att tro att det är en studs, och att den ska landa mellan hindren och sen hoppa över det andra. Särskilt eftersom spetsen är ”tom”. Anledningen till att de kraschar är att hästen luras att tro att det är en studs, och sen straffas med att slå sig när den försöker hoppa spetsen som en studs och då inte får plats utan snubblar.

En lite större fråga som jag önskar man kunde lyfta är kulturen i ridsporten att aldrig ifrågasätta, utan göra som tränaren säger, oavsett om det känns rätt eller inte.

Jag har ju själv alltid ridit, och därför tagit för givet att det är klart man ska lyda tränaren blint. Säger tränaren ”hoppa”, då säger man inte emot eller vägrar, då hoppar man. Det var först när jag började med en annan sport där det förväntas att man själv ska säga ifrån som jag insåg att alla sporter inte är så. Och det bär fortfarande emot något enormt i den sporten för mig att säga att jag inte vill göra något, det sitter så djupt rotat från 30 års hoppträningar att inte ifrågasätta, oavsett vad tränaren säger, bara göra.

Jag har också haft enorma problem med att säga emot tränare... Minns hur dåligt jag mådde efter en träning där tränaren envisades med att vi skulle "tänja galoppen" mellan två hinder vilket ledde till att jag och min häst kraschade tre gånger i hinder två, för hästen var så ärlig och alltid hoppade. Jag fattar absolut meningen med övningen, men kanske att man ska ha bommar på marken/cavaletti och inte hinder på 90 cm? :(

Så numera är jag väldigt restriktiv och rider enbart för tränare som jag känner mig trygg med att säga ifrån när det känns för mycket. Min häst börjar snubbla när hon är trött och då vet jag att det är bara att avbryta, för annars kommer vi krascha eller gå omkull. Det har gett rejält sura miner hos vissa tränare, då man tydligen ska fullfölja hela träningen oavsett hur hästen känns. Trots allt är det ju mina pengar det handlar om. Men det är så svårt att säga ifrån...

Jag har också haft enorma problem med att säga emot tränare... Minns hur dåligt jag mådde efter en träning där tränaren envisades med att vi skulle "tänja galoppen" mellan två hinder vilket ledde till att jag och min häst kraschade tre gånger i hinder två, för hästen var så ärlig och alltid hoppade. Jag fattar absolut meningen med övningen, men kanske att man ska ha bommar på marken/cavaletti och inte hinder på 90 cm? :(

Så numera är jag väldigt restriktiv och rider enbart för tränare som jag känner mig trygg med att säga ifrån när det känns för mycket. Min häst börjar snubbla när hon är trött och då vet jag att det är bara att avbryta, för annars kommer vi krascha eller gå omkull. Det har gett rejält sura miner hos vissa tränare, då man tydligen ska fullfölja hela träningen oavsett hur hästen känns. Trots allt är det ju mina pengar det handlar om. Men det är så svårt att säga ifrån...

Jag har också haft problem med det, men med min nuvarande häst som kan ha en del krångel för sig så har jag fått en hel del träning i att styra träningen på ett sätt som tränaren kanske inte tänkte. Tycker jag att ett hinder känns för stort för dagen har jag nu inga problem att säga till att det ska sänkas innan jag hoppar det, tycker jag att min häst skött sig bra eller verkar trött så stannar jag där även om tränaren kanske tycker att jag hade kunnat fortsätta lite längre etc. Framförallt när hon är spänd och håller på att hoppa runt - även om en del tränare verkar tycka att det bara är att länga tyglarna och smacka på tills hon slutar så har jag kommit fram till att jag inte är bekväm att rida på det sättet, utan bryter istället av till skritt, går undan från de andra som rider och gör lugna övningar där hon måste fokusera tills hon faktiskt är medveten om omgivningen och lyssnar på mig som ryttare.

Är ändå ett vanligt hinder på sådana här inomhusterrängträningar. Alla bygger så. Felet var tycker jag att det inte är någon utfyllnad i mitten så att inte hästen kan dra sig mot den vidare delen. Att det ligger bommar på båda sidor är ju för Att man ska kunna hoppa det åt båda hållen. Som vilken banhoppningsoxer på som helst på en träning.

Såhär vanligt är det!
https://www.facebook.com/reel/3296857537295528?s=yWDuG2&fs=e

En av dom största. Bor i England men är svensk.
Blev det några konsekvenser, har man dragit några lärdomar och ändrat något, eller ses det bara som olycksfall i arbetet, så att säga?

En annan skulle väl kanske känna att tränaren verkar lite omdömeslös, men vad vet jag.

Blev det några konsekvenser, har man dragit några lärdomar och ändrat något, eller ses det bara som olycksfall i arbetet, så att säga?

En annan skulle väl kanske känna att tränaren verkar lite omdömeslös, men vad vet jag.

Nej, inget sånt, möjligtvis nått i mitten hoppas jag. Som sagt så är det ett vanligt förekommande hinder som hon ramlade omkull på. Det låter lite på sociala medier som att det vore något anmärkningsvärt konstigt hinder som aldrig förr har skådats vilket inte är fallet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 958
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 977
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 992
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka