Det förklaras i kommentarerna till Instagraminlägget att marklinjen på den bakre bommen (markbommen) gör att hästen luras att tro att det är en studs, och att den ska landa mellan hindren och sen hoppa över det andra. Särskilt eftersom spetsen är ”tom”. Anledningen till att de kraschar är att hästen luras att tro att det är en studs, och sen straffas med att slå sig när den försöker hoppa spetsen som en studs och då inte får plats utan snubblar.
En lite större fråga som jag önskar man kunde lyfta är kulturen i ridsporten att aldrig ifrågasätta, utan göra som tränaren säger, oavsett om det känns rätt eller inte.
Jag har ju själv alltid ridit, och därför tagit för givet att det är klart man ska lyda tränaren blint. Säger tränaren ”hoppa”, då säger man inte emot eller vägrar, då hoppar man. Det var först när jag började med en annan sport där det förväntas att man själv ska säga ifrån som jag insåg att alla sporter inte är så. Och det bär fortfarande emot något enormt i den sporten för mig att säga att jag inte vill göra något, det sitter så djupt rotat från 30 års hoppträningar att inte ifrågasätta, oavsett vad tränaren säger, bara göra.