efter hur lång tid ömhet över?

SusieQ

Trådstartare
Om man har en häst utan skor (bak) denna blir halt och öm, veterinär konstaterar att den behöver skos. Hur fort går ömheten över när skorna kommit på. Kan ju bara tänka hur det är om man själv gått och haft ont, inte försvinner smärtan direkt som den åtgärdas (tex skoskkav), utan det tar ett par dagar innan man inser att det inte gör ont längre.
Hur brukar det vara med hästar, hur lång tid tar det innan de vänjer sig vid skorna efter att gått ömma, säg en månad (dock inte halt så länge).:confused:

Sv: efter hur lång tid ömhet över?

Går ju inte att svara på det beror ju på vilja följd symtom som skapats pga extrem ömfothet . Den kan ju få ledinflammation och andra avlastnings relaterade problem tex . En normal ömfothet och inget mer bör ge sig på några dagar .

Det är nog olika från häst till häst. Min häst går barfota i perioder men även när han är skodd så vill han gå i vägkanten i gräset helst. Det är nog en del psykiskt också för när jag styr ut honom på vägen har han inga problem alls att varken skritta, trava eller galoppera där. Men får han välja själv så väljer han kanten :)

Går ju inte att svara på det beror ju på vilja följd symtom som skapats pga extrem ömfothet . Den kan ju få ledinflammation och andra avlastnings relaterade problem tex . En normal ömfothet och inget mer bör ge sig på några dagar .

Hästen är kollad på klinik och visade ingenting överhuvudtaget på böjprov (markerade på rakt spår och var engradigt halt på böjt i ena varvet) så ledinflammationer blev uteslutna, däremot blev det bättre om man bedövade bort hoven (visade dock inget när hoven kändes igenom med visitertång). Veterinär konstaterade att skor måste på.
Jag undrade mest hur länge jag bör vänta innan jag kan räkna med att den är ohalt. Stallägaren påstår att det ska gå över direkt, medan jag tror att det borde ta ett par dagar innan han är ohalt.

Ska ringa och prata med veterinären imorgon bitti, men var lite nyfiken, linade hästen idag (skoddes igår) och han såg likadan ut som innan, lite bättre kanske, stallägaren menade på att han inte borde vara halt, jag tror som sagt å andra sidan att han gott kan få vila ett par dagar till och "gå in" de nya skorna.

Lyckades väl få till historiens sämsta trådstart.

Det bör eg gå över direkt när den får skor.

Men har den gått och varit öm länge, kanske fått blödningar och/eller inflammationer i sulan, slitit ner hovväggen etc så kan det såklart ta veckor innan den blir bra.

Någon tal om att vänja sig tror jag inte det är, det ser man ju på hästar som går barfota när man sätter på boots, de kan ha det riktigt jobbigt på en grusväg utan skydd och så sätter man på boots och hästen flyger fram. Så om det tar tid beror det sannolikt på att det ff gör ont.

Vad sa hovslagaren??

Kanske är det så att han har så tunna sulor att han förutom skor även behöver sulor? Fast det borde du kanske ha märkt i och med ömfotheten.

Det bör eg gå över direkt när den får skor.

Men har den gått och varit öm länge, kanske fått blödningar och/eller inflammationer i sulan, slitit ner hovväggen etc så kan det såklart ta veckor innan den blir bra.

Någon tal om att vänja sig tror jag inte det är, det ser man ju på hästar som går barfota när man sätter på boots, de kan ha det riktigt jobbigt på en grusväg utan skydd och så sätter man på boots och hästen flyger fram. Så om det tar tid beror det sannolikt på att det ff gör ont.

Vad sa hovslagaren??

Jag menade väl egentligen inte att vänja sig vid skorna utan mer vänja sig vid att det inte längre gjorde ont. Annars är det väl precis som du skriver som jag tänkt.
Det var klinikhovisen som skodde, så han gjorde väl mest bara som veterinären sa och sa inte så mycket om det.

Min vanliga hovslagare brukar annars säga att hästen har ypperliga hovar både till form och kvalité, i sommar har vi dock haft så torrt att hovarna (och marken) varit stenhårda och därav gått sönder lite i kanterna (med tanke på detta hade jag därför bestämt att han skulle få skor bak nästa skoning som inte är förrens den 15 okt, då han borde kommit in från betet. I sommar var hans hovar så hårda att hovslagaren nästan hade svårt att slå i sömmen.

Kanske är det så att han har så tunna sulor att han förutom skor även behöver sulor? Fast det borde du kanske ha märkt i och med ömfotheten.

Han har inte tunna sulor, inte enligt min vanliga hovslagare och inte den jag hade innan heller (som jobbar på kliniken också). Tvärtom de tycker att hans hovar är mycket bra på alla sätt och vis. Det var först nu i somras när det varit så torrt som jag märkt att han gärna flyttade fram tyngdpunkten något, på ett sätt han aldrig försökt eller gjort förut, därför var det bestämt att bakskorna skulle på när han kommit in på box för vintern.

Till alla:
Ringde veterinären idag och hon sa att jag skulle räkna med att det tar en vecka innan han är helt ohalt, för att han kan ha djupt liggande blödningar (som han inte reagerade på visitertången med, men dock vid belastning).
Jag ska longera honom hemma nästa vecka och ringa henne då igen och tala om hur han ser ut och mår.

Hans hovar måste få en chans att vila och läka ut ordentligt innan jag kan räkna med att han kan röra sig normalt, som hon sa, ett par järnskor är ingen mirakelkur som stoppar smärtan direkt utan är mer smärtstillande på lång sikt.
Jag har heller inte bråttom med att få honom ridbar, han får vila så länge det behövs (ganska självklart iofs), vi ska inte tävla eller något sånt den närmsta tiden (jag är gravid i v.27 samt handikappryttare) plus att jag satsar mer på en hållbar häst än en välutbildad (han är 6 och kan inte så mycket som han borde kunna, enligt de flesta). Jag vill bara inte att han ska ha ont.

Min häst var ganska hovöm då han fick skor, men dagen efter sprang han omkring utan att visa det minsta ömhet. Dock sa hovis att det kunde ta flera dagar innan det märktes nån skillnad. Hoppas det blir bra med din häst snart med!

Hej!

Det beror helt på häst. Min pålla tog det över 2 månader på när hon tappade en sko första gången. Nu kan hon gå barfota bak, och ömmar inte tokmycket fram, men där är hon alltid skodd.

Många hästar blir bra på bara någon dag- min är nåt typ av unikum..

/Lavinia

Min häst var ganska hovöm då han fick skor, men dagen efter sprang han omkring utan att visa det minsta ömhet. Dock sa hovis att det kunde ta flera dagar innan det märktes nån skillnad. Hoppas det blir bra med din häst snart med!

Så var det på framhovarna, men där syntes ju ömheten mycket tydligare så det åtgärdades snabbt (ett par dagar efter han började trippa på tå), och när skorna kom på blev det ganska omgående bättre. Nu har jag ju gått och lurat på det här med bakskor sedan i somras, men hovarna har ändå sett fina ut och ngn egentlig smärta har han inte visat, så antagligen har skadan i hoven hunnit bli större i hoven nu (bl.a. blödningar) då han gått längre innan det åtgärdades. I hagen springer han hejvilt och visar ingen smärta alls, men vid longering är han trots allt engradigt halt, så springa runt utan att visa ömhet kan han ju...

Känner mig lite som en dålig hästägare, men nu är det ju åtgärdat.

Hej!

Det beror helt på häst. Min pålla tog det över 2 månader på när hon tappade en sko första gången. Nu kan hon gå barfota bak, och ömmar inte tokmycket fram, men där är hon alltid skodd.

Många hästar blir bra på bara någon dag- min är nåt typ av unikum..

/Lavinia

Klart att det är individuellt, hade en häst som kunde gå ganska länge med rätt allvarliga hältor utan att visa något alls (upptäckte det först på en tävling när vi skulle rida 135-140, det blev en halv 135 sen gick vi ut), så det handlar ju lite om hur hög smärttröskel hästen har och hur villig den är att visa smärtan också.
Ska som sagt kolla honom hemma igen om en vecka och sedan kontakta veterinären igen, men hon var väldigt optimistisk till att han skulle vara bra då.

Han har inte tunna sulor, inte enligt min vanliga hovslagare och inte den jag hade innan heller (som jobbar på kliniken också). Tvärtom de tycker att hans hovar är mycket bra på alla sätt och vis. Det var först nu i somras när det varit så torrt som jag märkt att han gärna flyttade fram tyngdpunkten något, på ett sätt han aldrig försökt eller gjort förut, därför var det bestämt att bakskorna skulle på när han kommit in på box för vintern.

Men märker en hovslagare det? Min häst har utmärkta hovar där sulans tjocklek aldrig kommenterats av hovslagaren. Jag märkte dock själv att han blev öm som ung och när jag sedan slog en röntgenbild så syntes det tydligt att han hade tunna sulor.
Jag skulle sätta på sulor också för att ytterligare avlasta.

Men märker en hovslagare det? Min häst har utmärkta hovar där sulans tjocklek aldrig kommenterats av hovslagaren. Jag märkte dock själv att han blev öm som ung och när jag sedan slog en röntgenbild så syntes det tydligt att han hade tunna sulor.
Jag skulle sätta på sulor också för att ytterligare avlasta.

Jag har frågat dem om det (kan inte tänka mig att det är något de kommenterar så där bara om det inte skulle vara extremt) då han ändå gick helt barfota tills han var 5, och en duktig och välutbildad hovslagare bör väl kunna bedöma om sulan är normal eller av det tunnare slaget?
I det här fallet tror jag faktiskt att det har mest att göra med att hovarna pga torkan blev så hårda att det faktiskt störde hovens naturliga mekanik (hovslagaren hade som sagt svårt att ens kunna slå i sömmen pga att de var så torra och hårda).

Hästen kommer nu att tas in på box på nattten för att på så vis vila hovarna från vandrandet på betet och kollas om en vecka igen, som veterinären sa, är han inte bättre då får vi vidta lämpliga åtgärder då.

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 803
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 748
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 088
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka