Sv: efter griffelbensbrotts operation
Hei
En av hestene mine ble sparket i hasen i januar(med brodder), så ut som det gikk bra, men etter er par uker så ble foten plutselig VELDIG hoven, og hun haltet. Ble tatt røngten, og påvist griffelbensbrudd. Ble operert i slutten av februar. Bruddet var helt oppe, og det ble fjernet to løse biter, samt en del av leddet som var helt oppspist, var visst som grøt i konsistensen.
Har forstått det sånn at den nederste delen nå står igjen, og derfor trenger tid til å stabilisere seg.
Min hest fikk gå ute fra første dag etter operasjonen, dyrlegen sa jeg bare kunne ha henne ute med de andre hestene hvis det var tørt- men på grunn av mye søle på marken så ble hun stående i en slags mindre paddock- redd for betent sår!. Etter ca to uker ble hun sluppet sammen
med resten av flokken. Andre dagen der løp hun så mye at foten( rundt operasjons såret) var hoven da hun ble tatt inn.
Dyrlegen sa vi skulle se det an, bare kjøle ned.
Dette "hovne" området, som nå er hardt, og ser ut som et gigantisk overbein har hun ennå- og det kommer nok aldri til å bli borte.
Har i ettertid fått vite at det som er mest effektivt behandling er sjokk bølge (shock wave) behandling. Har behandlet min med dette tre ganger etter at hun i korte perioder haltet kraftig på beinet, noe min dyrlege sa at var pga ustabilitet. Har ikke hatt problemer med hasen etter disse behandlingene, faktisk ble det borte etter først behandling- men ble anbefalt tre behandlinger. Men er veldig dyrt ( iallefall her i Norge)- betalte 8400 NOK!!!
Har også overbelastet koden på grunn av at hun har hatt vondt i hasen. Sprøytet med kortison :-(
Har fremdeles ikke begynt å trene henne igjen, skal begynne om en ukes tid- Så får vi se om hun tåler belastningen!
Har nå gått 3,5 måneder, men tror nok at de fleste blir bra tidligere- for de aller fleste blir jo 100% bra igjen!!
Lykke til med din skade!!
-Birthe-