efter griffelbensbrotts operation

C

caspar

Ni som har hästar som blivit operade för griffelbensfraktur, har dom varit halta ett tag efter operation? Hur långt tid har det tagit innan allt varit bra igen?

Sv: efter griffelbensbrotts operation

Min häst hade en griffelbensfraktur, men hon behövde inte opereras.
Det tog nästan ett år tills det hade läkt helt & hon var helt återställd. Fast hon var 20 år, så det läkte väldigt långsamt.

Min häst har också haft griffelbensbrott men det gick inte att operera då brottet satt för högt så det fick självläka. Hon stod på box i nästan 4 månader men när hon fick komma ut var det helt bra.

ingen mer som har erfarenhet av griffelbensfrakturor?

Vår häst hade en gammal skada på griffelbenet när vi köpte henne (det visste vi inte då) och det hade blivit lösa benbitar som låg och skramlade plus att det hade växt ihop med senan på något sätt. Vi köpte henne som 15-åring. Så småningom upptäckte vi att hon haltade lite och hade överben (en liten kula på vänster bakben) så det blev Strömsholm där skadan konstaterades och hon opererades. Stod i boxen i några månader och sex månaders vila innan vi fick börja skritta henne för hand. Efter det satte vi igång henne mer och mer och av skadan märktes ingenting, men vi vågade inte tävla henne mer efter det enligt vet. ordinationer. Hon fungerade utmärkt som ridhäst senare och är nu 24 år. Benen hennes är lite skraltiga, men det beror inte på skadan.

Ni som har hästar som blivit operade för griffelbensfraktur, har dom varit halta ett tag efter operation? Hur långt tid har det tagit innan allt varit bra igen?

När en av mina passhästar pajade griffelbenet så va hon konvalicent i 3 veckor efter operation sen va det bara att köra på som vanligt..

Hei

En av hestene mine ble sparket i hasen i januar(med brodder), så ut som det gikk bra, men etter er par uker så ble foten plutselig VELDIG hoven, og hun haltet. Ble tatt røngten, og påvist griffelbensbrudd. Ble operert i slutten av februar. Bruddet var helt oppe, og det ble fjernet to løse biter, samt en del av leddet som var helt oppspist, var visst som grøt i konsistensen.
Har forstått det sånn at den nederste delen nå står igjen, og derfor trenger tid til å stabilisere seg.

Min hest fikk gå ute fra første dag etter operasjonen, dyrlegen sa jeg bare kunne ha henne ute med de andre hestene hvis det var tørt- men på grunn av mye søle på marken så ble hun stående i en slags mindre paddock- redd for betent sår!. Etter ca to uker ble hun sluppet sammen
med resten av flokken. Andre dagen der løp hun så mye at foten( rundt operasjons såret) var hoven da hun ble tatt inn.
Dyrlegen sa vi skulle se det an, bare kjøle ned.

Dette "hovne" området, som nå er hardt, og ser ut som et gigantisk overbein har hun ennå- og det kommer nok aldri til å bli borte.
Har i ettertid fått vite at det som er mest effektivt behandling er sjokk bølge (shock wave) behandling. Har behandlet min med dette tre ganger etter at hun i korte perioder haltet kraftig på beinet, noe min dyrlege sa at var pga ustabilitet. Har ikke hatt problemer med hasen etter disse behandlingene, faktisk ble det borte etter først behandling- men ble anbefalt tre behandlinger. Men er veldig dyrt ( iallefall her i Norge)- betalte 8400 NOK!!!

Har også overbelastet koden på grunn av at hun har hatt vondt i hasen. Sprøytet med kortison :-(
Har fremdeles ikke begynt å trene henne igjen, skal begynne om en ukes tid- Så får vi se om hun tåler belastningen!
Har nå gått 3,5 måneder, men tror nok at de fleste blir bra tidligere- for de aller fleste blir jo 100% bra igjen!!

Lykke til med din skade!!

-Birthe-

Har i dag varit och kollat hästen igen eftersom han fortfarande är halt på det sist opererade benet. Det är nu 3,5 månad sedan operationen. De upptäckte vid ultraljud av gaffelbandet att det var väldigt inflamerat och är nu ordinerad chock wave behandling på honom. Hoppas det hjälper.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 507
Senast: PrinceFair
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka