Efter fölning...

Skuggfaxe12

Trådstartare
När tycker ni att man kan börja gå ut och gå med sitt sto, för motionens skull, efter fölningen? Och när tycker ni att man kan börja rida igen, skritt mest och lite trav? Tycker nog att hon ska få ha mamma ledigt men det brukar vara bra för kondisen och övrigt att komma ut och gå lite!? :)

Första veckan efter fölningen bör du släppa ut stoet ensam i 5-10 minuter (eller lina i skritt & trav) ett par ggr/dag så att livmodern snabbt kan dra ihop sig och tömmas på ev. kvarblivna vätskor för att undvika infektion.

Om hon inte skall betäckas igen så kan du försiktigt börja rida efter ca 1 månad med korta pass, förövrigt får hon ju motion i hagen då fölet börjar springa längre & längre rundor från mamma.. och det blir många ggr/dag :D

Sto OCH föl får, hos mig, ALLTID gå ut direkt efter fölning (i regel fölar mina ston på natten, så då får de gå ut på f.m. dagen efter). Stoet longerar jag sedan direkt efter sto och föl varit ute, och då har jag tagit in fölet i boxen. Första gången har jag en som passar fölet under tiden.
Tar sedan ut stoet ett par gånger till under dagens lopp utan föl. Är det väldigt fint och varmt väder får även fölet gå ut en stund till.

Longerar stoet dagligen 1 - 2 ggr/dag, har sto och föl ute ett flertal gånger per dag och har stoet ute ensam i hagen några gånger.

F.ö. skriver jag som Bia att ridning kanman starta med efter c:a en månad efter fölning.

Lycka till

Sto OCH föl får, hos mig, ALLTID gå ut direkt efter fölning (i regel fölar mina ston på natten, så då får de gå ut på f.m. dagen efter).
Oj, skrev lite tokigt i mitt förra inlägg.. verkade som om mina fick stå inne första veckan!!

Mina ston fölar i regel UTE kväll/natt 21-03.00 (i paddocken mellan hus & stall) under övervakning.. och efter att fölet diat & tömt becket får de sedan vara ifred tills morgonen.. då tas de in i boxen och efter nån timme släpper jag ut stoet i paddocken och sedan lotsar jag ut fölis med grimma på efter ca 5-10 minuter till en mkt upprörd mamma, sedan är de ju ute så mkt det går.. beroende av vädret!
Oftast har jag numera ingen medhjälpare.. men det funkar bra ändå :)

En liten fråga till om ni orkar: :)

När kan börja med lite "hårdare" uppbyggnad av stoet? Typ klättra lite, trava, en liten galopp? Bör man vänta länge innan detta? :)

Mitt sto fölade för 2 år sen, då red jag henne fram till ungefär 1-2 mån innan fölning (naturligtvis väldigt lugnt sista tiden). Efter fölning började jag nog skritta korta rundor efter ca 1 månad, beror lite på hur föl o sto reagerar.
Om allt funkar bra med fölet, kan du säkert börja trava rätt snart. Man behöver ju inte kräva så mkt fysiskt av stoet första säg 3 månaderna, utan ta det lite lugnt. Men hon mår ju bara bra av att få komma ut o röra på sig.

När ska hon föla?
Jag tycker nog att du kan rida försiktigt fram till betessäsongen och sedan låta henne vila tills installningen.. hon ska ju ge di till sitt föl i *minst* 5-6 månader (min rekommendation =7-9 mån), men efter 4-5 månader så kan du sätta igång lite försiktigt och öka gradvis.. fram till avvänjningen, pass upp med hullet bara så hon inte faller ur!

Brukar sätta igång mina ston ganska så direkt efter fölningen. Den första månaden så blir det lungt med skritt o trav men sedan så börjar vi träna försiktigt på banan igen. Mina ston har gott om mjölk och fodras xtra för att inte tappa hull. Har aldrig haft problem med fölen under ridning. Ganska så snart så stannar fölen kvar i flocken av egen vilja och i slut ändan så får jag en väldig odramatisk avskiljning av dem. Mina ston ( med ett undantag)har inte varit så nöjda med att bara vara mamma utan har gärna följt med på en liten sväng. :) Jag tror att man får se till individen huruvida man låter dem gå i hagen hela sommaren eller börja motionera tidigt. Tror knappast att det skulle vara skadligt för stoet eller fölet då man lät arbetshästarna jobba direkt efter att fölet föddes förr i tiden.

Håller med dig om att de mår bra av att komma ut. Stoet ifråga är en fjording, så hullet är jag inte särskilt rädd för att det ska bli för tunnt :D. Men visst ska man vara nog så att man åtgärdar innan hon faller ur.
Ska kolla hur hon känner. Är hon fumkomligen nöjd ska hon få hela sommaren att bara njuta, det är hon verkligen värd. :love: Men jag vet också hur mycket hon trivs med lite aktivitet.

När ska hon föla?
Hon ska ha den 19 april. Antagligen blir det väl längre eftersom det är hennes första(?).
Jag tycker nog att du kan rida försiktigt fram till betessäsongen och sedan låta henne vila tills installningen..
Det är ett bra tips som passar mig jätte bra! Det är inte så att jag vill ha henne i topptrim så fort som möjligt, utan vill ha "igång" henne då vi ska på premiering i slutet av sommaren och förhoppningsvis börja träningen igen nu till hösten.
hon ska ju ge di till sitt föl i *minst* 5-6 månader (min rekommendation =7-9 mån)
Hon kommer få dia så länge hon vill för de kommer gå tillsammans länge och vid installningen bara vara åtskilda på nätterna.
pass upp med hullet bara så hon inte faller ur!
Inte något som jag oroar mig direkt eftersom de blir alltför tjocka på minsta lilla betet. Hon är fjordhäst. Men jag ska noga hålla koll uti fall att det skulle gå mot det hållet.

Ganska så snart så stannar fölen kvar i flocken av egen vilja och i slut ändan så får jag en väldig odramatisk avskiljning av dem.
Det vill jag också att de ska lära sig. Tänkte att det bara var positivt att fölet lär sig att mamma går, men kommer alltid tillbaka.
Jag tror att man får se till individen huruvida man låter dem gå i hagen hela sommaren eller börja motionera tidigt.
Precis vad jag tänkte göra, men jag ville höra att det inte var skadligt eller helt fel att börja rida om nu stoet trivs med det.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 462
Senast: Teilani
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka