Effektivast mot styngflugan?

MonteRose

Trådstartare
Nu har den otäcka styngflugan kommit.
Ska skrapa av hästen ordentligt i dag men undrar om det finns något som kan förhindra att flugan lägger ägg på hästen?

Det jag funderat på hittills är;

Spraya benen med mättad NaCl-lösning
Spraya benen med pälsglans
Smörja in benen med tjärsalva

Vilket är effektivast tror ni?

Sv: Effektivast mot styngflugan?

Pälsglans funkar iaf inte.

Min har också haft massa ägg på benen de två sista dagarna (dvs efter att han fick börja gå i en hage med mkt högt gräs).

Tjärsalva kanske funkar men det blir ju ett fruktansvärt klet, inte så lämpligt om hästen gör annat än gå på bete. Min häst fick dessutom brännskador av den! :crazy:

Saltlösning provade jag förra året, funkade sådär.

Jaha. Där ser man. Jag har vanlig flugspray också som jag kan testa.

Transportskydd ;)

Det var ett skämt men det hindrar ju effektivt flugorna för att överhuvudtaget sätta sig på benen. :) Jag vågar inte smörja så mycket på nedre delen av benen då hästarna gärna kliar huvudet mot benen och då hamnar ex tjära eller flugspray lätt i ögonen. Och tjära och andra salvor kan ge brännskador i stark sol. Mina hästar har också fått styngflugeägg på benen så om någon har ett bra tips mottages det tacksamt

Det är inte bara benen Monte, dom lägger ägg på bröstet och runt munnen.

Jag skulle inte har dessa preperat på benen nu mitt i flug sesongen, få det skit in i ögen.

Det bli att avmaska sen i Nov. och hoppas andra häst äger runt omkring göra likadan.......dom j.vla fluga kan flyga flera kilometer för att lägga sina ägg.

Det är inte bara benen Monte, dom lägger ägg på bröstet och runt munnen.

Jag skulle inte har dessa preperat på benen nu mitt i flug sesongen, få det skit in i ögen.

Det bli att avmaska sen i Nov. och hoppas andra häst äger runt omkring göra likadan.......dom j.vla fluga kan flyga flera kilometer för att lägga sina ägg.

Jag vill väldigt gärna hindra att de kommer in i munnen på hästen. Tror det är skitobehagligt när de borrar sig in i tungan.

Förr när jag bara hade en häst använde jag en engångsrakhyvel eller ryktsten för att få bort äggen, med förra året med tre hästar hann jag knappt med :crazy: så det blev avmaskning i stället.

I år får hästarna gå i skogshagen med tillgång till logen om dagarna där de får hö, sen får se gå i gräshagen på natten. Så de har knappt fått några ägg alls i år. Inne på logen slipper de alla flygfän, bara en och annan fluga hittar dit :D

Styngflugan är lurig. Det värsta angrepp jag fått som jag vetat när det kom fick mina hästar inne i stallet på natten.
Jag är helt för jag höll på att putsa, tvätta och fläta fram till midnatt inför kommande fölvisning. På morgonen vid sju när jag fodrade för frukost var det ena stoet helt täckt med ägg på en sidan av kroppen. Syntes väldigt tydligt för hästen var mörkbrun. Då var hon både nybadad och sprutad med pälsglans.

Jag vill väldigt gärna hindra att de kommer in i munnen på hästen. Tror det är skitobehagligt när de borrar sig in i tungan.

Jag vet dom är elandiga lilla rakerna.

Jag har inte haft problem med dom i år, kan beror på att hästarna stå för det mesta inne i boxen på dagen och gå ut på natten när det har lugna ner sig.

Du kan skrapa vad du komma åt men dom har säkert fått i sig en del.

Förra året hade dom(!) gjort gångar i tungan och bon i tandköttet!!!!!
Jag märket det då han saliverade mycket då jag hade bett i munnen. Åkte till tandläkaren som konstaterade att ÄVEN min häst hade larver i munnen.
Inte lätt att se äggen då min häst är en fjording.

Precis, det måste ju vara fruktansvärt för hästen att ha massa larvar i munnen! :crazy:

Är bara på benen (knäna) han får här (har flugtäcken och benskydd). Funderade lite på att linda med höga paddar men är inte jätteglad för att ha lindor i hagen.

Jag använder en särskild "bot knife" men får vara jätteförsiktig så jag inte skär hål på huden, den är riktigt vass. Det tar med andra ord en halvtimme att få bort alla ägg...

Har dessutom hört det sägas att styngflugan inte har något luktsinne, därför hjälper det inte med flugspray.

Onödig kommentar, men hjälp! Vad äckligt! Hade ingen aning om att det kunde bli så :crazy::eek::nailbiting::wtf:

Joho har hänt här med, inte min häst förvisso men en som stod hos mig en tid. När veterinären, som dessutom ägde hästen :crazy:, skulle kontrollera tänderna kröp det fram en larv ur tandköttet.

Engångsrakhyvel funkar ganska bra men vad man än använder tycker jag det är svårt att få bort dom som sitter på benen

Daglig spray med flugspray (Absorbine ultra shield) extra noga på områdena där de lägger ägg,
Jag drar av äggen med naglarna el drar av hårstråt.
Har märkt skillnad ifall jag glömt att sprya en dag, så hos mig hjälper flugsprayen.

Vanlig kyllera kan fungera ett tag och det är skonsamt för benen, men sedan torkar det och faller av så det är ingen långvarig lösning om man inte har tid att kleta på nytt hela tiden.

Har för mig att flugan sprutar på sina ägg på hästen från lite avstånd så det går väl inte att avskräcka dem med något preparat, gäller nog att hitta något skydd som hindrar äggen från att fästa på benen. Gäller att plocka äggen varje dag då borde man klara sig utan att hästen får i sig larver, det tar ju ändå några dagar innan de kläcks, och då alla hästar hästar i samma hage, annars får de ju ändå i sig ägg/larver när de kliar varann... Dessutom plockar jag äggen i stallet eller någon annanstans där hästarna inte ska beta så de inte får i sig ägg som trillat ner i betesgräset. Vet inte om de kan kläckas i gräset, men om de är nästa klara för kläckning på hästen så borde det ju inte vara omöjligt att de gör det.

Förra året gick en av mina hästar i en hage med högt gräs och hon klarade sig bäst från ägg, tror inte flugan kom åt benen i det höga gräset. De andra som stod på kortare gräs fick massor av ägg, även i manen och på kroppen...

Då ska jag öka på och spraya varje dag och köra ryktsten. Och kolla munnen om det går sen.

Det vet jag inte men man säger ju att man ska avmaska i september-oktober mot styngflugan (om man inte skrapar bort äggen) men då sitter den redan i magsäcken.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 232
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka