EDS sjukdom

Bufera

Trådstartare
Hej

Min syster blev diagnostiserad med EDS i förra veckan efter flera år. Jag har läst på om sjukdomen, ser att vissa/många symptom stämmer in även på mig.

Mamma ska testa sig, vet inte om min andra syster ska göra det. Har det varit svårt för er att få läkarna att ta prov för det? Är det genom blodprov? På vårdcentralen eller ska man vända sig någon annanstans?

Hur lever ni, vad ska man tänka på?:)

Jag är såklart inte säker på att jag har det, det kan lika gärna vara artros eller reumatiskt med dålig rygg. Men skulle så klart vilja testa mig innan vi försöker få barn.

Det jag tagit till mig hittills är rätt kost med träning? Och smärtlindring, får man utskrivet av läkare? När jag har som ondast i handlederna så hjälper inte Alvedon, massa frågor känner jag men vill lugna mig själv genom kunskap.

/Bufera
 
Hej

Min syster blev diagnostiserad med EDS i förra veckan efter flera år. Jag har läst på om sjukdomen, ser att vissa/många symptom stämmer in även på mig.

Mamma ska testa sig, vet inte om min andra syster ska göra det. Har det varit svårt för er att få läkarna att ta prov för det? Är det genom blodprov? På vårdcentralen eller ska man vända sig någon annanstans?

Hur lever ni, vad ska man tänka på?:)

Jag är såklart inte säker på att jag har det, det kan lika gärna vara artros eller reumatiskt med dålig rygg. Men skulle så klart vilja testa mig innan vi försöker få barn.

Det jag tagit till mig hittills är rätt kost med träning? Och smärtlindring, får man utskrivet av läkare? När jag har som ondast i handlederna så hjälper inte Alvedon, massa frågor känner jag men vill lugna mig själv genom kunskap.

/Bufera
Vilken typ av EDS har din syster diagnostiserats med?
Det är enbart den vaskulära som man kan kolla genom test. De andra är det ett formulär man går igenom. Den vanligaste typen är H-Eds. Mer info hittar du här https://nationelltklinisktkunskapsstod.se/dokument/fb3719c0-f22c-474a-87b1-f7b84922ad6e
Det är vårdcentralen man vänder sig till i första hand. Tyvärr är kunskapen dålig och det är först om man har tur och blir remitterad till t ex Bragee som man får hjälp upplever jag.

Medicin kan du i stort sett glömma. Det som kan fungera och som läkare möjligtvis kan tänka sig att skriva ut är saroten till natten om man har H-Eds.

Annars handlar det mycket om att acceptera smärtan, i vissa fall skaffa ortoser och få hjälp med hur man ska träna fler att mildra värken.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 145
Senast: manda
·
Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 219
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 759
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp