Edingburgh dressyrsadel!

E

emci

Nån som har eller känner till den? För och nackdelar. Är det bra kvalité. Vad är det för bom i den. Vad för typ av hästar ligger den bra på?
vet ni nån stans man kan se bilder och läsa lite mer om den?

:love: :love:Jag har haft en dressyr och jag har aldrig haft en skönare sadel! Fick sälja den då min nya häst var för bred över ryggen. Jag hade ett svhb med ganska lång rygg men den provades på flera hästar i stallet och den låg bra på alla utom 2. Bra kvalité och ett bra beg. värde. Köpte den begagnad och sålde den för mer än vad jag gett :D. Jag har bara gott att säga om den.

Fördel: dem är sköna i sitsen och håller sig sköna i flera år

Nackdel: bananformade bossor (heter det så? de som löper längs ryggen på hästen...) som gör att när hästen är bra musklad KAN sadeln ligga och vippa fram o tillbaka vilket gör att hästen kan sluta använda ryggen = inte roligt! :(

Hästen som ska ha sadeln är en islänning med bred kort rygg utan manke, lite överbyggd samt bukig. Tror ni en Edingburgh i storlek 4 skulle passa???

En edinburgh ligger bra på något svankryggiga hästar eftersom bommen är något böjd. Så om du har en häst med
rak rygg så kommer den förmodligen inte att ligga bra utan
vagga fram och tillbaka eller släpp från ryggen när du rider i den.

Personligen så tycker jag att edinburgh är en himla skön sadel med bra kvallite. Hade den passat min rakryggade häst så hade jag nog haft en sådan idag.

Jättebra kvalitet, och sååå otroligt skön att rida i. Som sagt, tror jag också att den passar hästar som inte är så raka i ryggen.

som redan sagts så är den superskön att rida i!
den har legat lika bra på både vår c, d och nu på storhästen. och ingen av hästarna har någonsin haft ont i ryggen. min är ca 8 år gammal men ser nästan som ny ut, så jag skulle säga att det är bra kvalitet!

Det var svårt att se på bild 2 såg ryggen något"svankigare" ut än bild ett. Om man nu kan kalla det svankigt. Jag tror att din häst har för rak rygg men du kan ju ta ut en sadel och prova.

Du ska känna under sadeln att den ligger an hela vägen och att trycket är lika stort under hela sadeln. När du sedan spänner gjorden så får sadeln inte resa sig baktill så att kilbossorna hamnar i luften vilket dom brukar göra om hästen har för rak rygg.

/Lycka till

Hej! Bara ett tips! Jag har köpt en dressyrsadel, Wellington Elite till min islandsvallack och är supernöjd :D Även min kompis har en till sin isis. Min är lite svankig och ganska bred. Har en 17, bomvidd 4. (finns även 16 tum och bomvidd 5) Lycka till!! ;)

Håller med! Den bästa dressyrsadel jag suttit i. Jätteskön och bra hållbarhet. Såg ny ut i flera år. Den låg jättebra på min häst som hade hög manke.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Någon som vet något om hulsebo dressyrsadel? Vad passar de på för typ av hästar? Anläggningsyta? Lång/kort?
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Loma
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka