Edel och Spannex samma?

Alexandra_W

Trådstartare
Försöker få tag i spannex grönpellets. Den som är spannex-ÅF hävdar att Edel lucernpellets är samma, att det är samma sak i den som spannex. Alltså att edels lucern är en grönmassepellets och inte en lucernpellets. Snurrigt värre. Någon som vet om det stämmer?

Sv: Edel och Spannex samma?

Jag har köpt en säck Edel lusern då det inte fanns Kraffts pellets som jag brukar köpa hemma. Det är mest smul och inte särskillt gott enligt vita damen. Men jag vet inte om det är grönmassepellets förstås, jag trodde det var lusern, värdena är rätt lika.

Spannex=Teknosan= numera Complett

Ja, och så hävdar Ab Joh Hansson i Uppsala att de använder spannex råvara till Edel lucernpellets. Dvs det är samma sak. Och att det "är dumt att det inte står på säckarna vad det innehåller".

Jag har ju eg ingen anledning att misstro det, jag bara tycker det låter himla snurrigt? Alltihop, inkl att kalla det lucernpellets om det inte är lucern i det..

Nä, det är gräs och klöverblandning. Men det är plastsäckar sen de bytte namn på det till Complett och det passade iaf mig alldeles utmärkt. Men kolla på Spannex hemsida. Sök på lusern (viktigt att stava med "s", annars får man ingen träff) så dyker de varianter de har upp, ink innehåll och näringsvärden.

Nä, undrar om din ÅF blandar ihop det? För Edel verkar ingå i Spannex-gruppen. Eller du kanske såg säcken själv? :cautious:

Nä, undrar om din ÅF blandar ihop det? För Edel verkar ingå i Spannex-gruppen. Eller du kanske såg säcken själv? :cautious:

Nix. Inte sett. Jag skulle köpa Spannex/Teknosans grönmassepellets. Knallade in till den mest välsorterade foderhandlaren jag hade för mig var ÅF. Nej de hade bara Edel och Kvarnby, och inget gräspellets utan det var ju lucern i både Kvarnby och Edel.

Nehe, jag åkte hem, kollade var närmsta ÅF låg och insåg att det var stället jag var in på. Så jag ringde, och undrade om de kunde beställa hem en säck åt mig? Varvid hon jag pratade med tyckte "hmm, det är något med det där, jag måste kolla och återkomma".

Under tiden kollade jag andra ÅF, och AB Joh Hansson som tillverkar Edel är ÅF för spannex med. Tyckte att om "min" foderbutik nu har Edel, så kan de väl om inte annat ta hem Spannex från AB JH..

Sen ringer de tillbaka från foderbutiken, och då har hon "ringt runt en massa". Och de besked hon fått av AB JH är att de köper in grönmassepellets på bulk, om det var just spannex eller bara från samma ställe vet jag inte. Och att de sen packar det i Edelsäckar och säljer under "Edel lucernpellets". Men att det inte är ren lucern, det är grönmassa i pelletsen.

Men att det är exakt samma sak i Edel som Spannex/Teknosan, precis samma sak. Men då att "det kanske borde stå på säckarna, för nu står det ingenting vad de innehåller"

Jag har dock inte sett varken en Spannex/teknosan-säck eller en Edelsäck.

OM det är samma sak är det helt okej för mig, jag vill ha tag i grönmassepellets och de får heta vad de vill. Men det kändes så snurrigt allihop att jag vill dubbelkolla om nån mer visste hur det låg till?

Oj, snurrigt.

Jag har använt Teknosan länge, typ 4-5 år. Från början var det pappsäck på typ 30 kg. Ljusblå med "Teknosan" skrivet på. Dock en standardsäck, "Lusern" står stod stämplat på, inga närnigsvärden.

Sen, hösten -13 så bytte de säck, plast. Fortfarnade ljusblå, men nu hette det "Complett". Pelletsen såg dock annorlunda ut (mindre och hårdare) och löstes inte upp lika fort i vatten. SÅ jag ifrågasatte om detta verkligen var samma foder. När min ÅF satte lite press på Spannex så fick hon svaret, att jodå. Eller typ. De hade haft problem med sin tillverkningsprocess och fick därför köpa in pellets från en annan tillverkare för att kunna tillgodose efterfrågan. Sammansättningen skulle vara annorlunda, men de loooovade att det var samma näringsvärden.

Nästa gång jag köpte så hade de återgått till den "vanliga" sorten. Enligt ÅF hade för många kunder klagat just att det tog en eeeeevighet att lösa dem i vatten.

Så jag skulle nog ringa direkt till Spannex om jag var du, om det är viktigt att det är just Teknosan/Complett sorten du är ute efter, för det verkar vara lite tjosan hejsan ibland.
DÄREMOT så försökte jag googla Edel lucern och då hittar man liksom ingenting? Tycker man borde vara intresserad av att marknadsföra sin produkt, iaf på sin egen hemsida?

Skriv Edel Lusern istället (med s som vi stavar lusern i sverige) så hittar du även på google.

Fast man hittar fruktansvärt lite även med s..

Jag har nyss köpt en säck dock, det står i princip ingenting på den, förutom Edel. Och så är det stämplat luzern (med z ;)) på sidan. På baksidan finns en tabell med snittvärden för lucern, soja, havre etc. Och så står det att det innehåller "oblandad foderråvara 25 kg"

Men OM det nu är grönmjöl och inte ren lucern, då är ju tabellvärdet helt värdelöst - eftersom det inte är det i säcken :devil:

Mao - ungefär noll koll på vad det egentligen är i, men får hoppas att infon jag fått stämmer. Och det är en jäkla tur att det inte är IR-hästen som ska ha den, det hade varit som rysk roulette.

Jag har mailat spannex om hur jag ska få tag i Teknosan, men de har inte svarat. Det är för mig inte viktigt det är just spannex/teknosan, det jag är ute efter är eg bara grönmjölspellets - dvs pellets som innehåller gräsblandning och inte ren lucern.

Jag provade med S och fick en hel del, det var därför jag tipsade om det ju :-)

Helt OT från en som är helt ovan vid proteinfodermedel, varför vill du ha grönmjöl/delvis grönmjöl o inte lusern?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar