Ecodogfood

Philosophia

Trådstartare
Är det någon här som ger ecodogfood? Jag har fått några förpackningar av en bekant som behövde frigöra plats i sin frys. För er som inte vet så är det ett jämtländskt till 100% kravmärkt färskfoder.

Det verkar väldigt fräscht. Praktisk förpackning och luktar gott. Smakar fantastiskt enligt hundarna. Men, och det är ett stort men, det är enbart nötkött- och inälvor från nöt. Benbitar kan jag inte hitta. Inget annat ska vara tillsatt, utan alla näringsämnen ska naturligt finnas i enligt tillverkaren. Någon analys har jag inte sett men det ska finnas (har mejlat).

Det som gör mig konfunderad är, som ni säkert förstår, ev. brist på kalcium och överskott av fosfor, överskott på A-vitamin (om det är mkt nötlever i), samt andra överskott eller brister. Kan fodret verkligen betraktas som ett helfoder?

Sv: Ecodogfood

Kan ju vara helfoder om de tillsatt vitaminer och mineraler. De ska kunna deklarera för näringsinnehållet så begär en sådan. Annars skulle jag inte våga lita på att det är säkert att ge.

Tusen tack! :)

Ca/P-kvoten ser ju inte vettig ut. 37 mg kalk och 150 mg fosfor per 100 g foder. A-vitaminet var inte så farligt.

Visst skriver dem det du säger, men de säger samtidigt inget om att hunden behöver några tillskott, samt att "om vi serverar vår hund en hel älg, så att den själv får avgöra vad den vill äta, skulle det kanske kunna klassas som helfoder".

Det senare verkar peka på någon tanke om att hundar på ett nästan magiskt sätt är kapabla att äta på ett sätt som är optimalt för deras hälsa om de får välja fritt.

Men vad synd! Lät ju som att det kunde vara ett trevligt foderalternativ...

Jag tror dock att om man är lite duktig att räkna foderstat så kan man med fördel ge det tillsammans med extra kalk och kanske även ett vitamin- och mineraltillskott. Kanske lite mixad morot/vitkål och/eller pofibrer om hunden behöver lite fibrer i maten också. Lite som en barf-grund alltså.

Det verkar i varje fall vara väldigt fräscht. Det luktar betydligt godare än Nordic som jag ger (kanske inte vommen är med?) och kommer i vansinnigt praktiska förpackningar. Jag kan gott tänka mig att variera med det, men inte utan tillskott.

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
12
· Visningar
1 498
Senast: Jeps
·
F
Hundhälsa Det påstod i alla fall en instruktör häromdagen. Enligt hen ska man inte blanda färskfoder och torrfoder, då det kan uppstå kalkbrist...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 966
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 299
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka