Easyboots, Mac pro

M

Maccadam

Ja, jag är tråkig idag, fler hovfrågor :smirk:
Jag har testat både easybootsen och mac pro till nordisen, men hon "kliver" av dem med en endaste gång. Mac pro, fungerade så där, satt ett tag iallafall, sedan trampade hon ner dem och så var dom förstörda. :( Pris: 1500:- så dom kan inte ersättas ALLT för ofta.
Easybootsen satt inte på så länge att jag hann utanför stallet en gång. Liksom , oopps, tittar bak och där på golvet ligger det en sko.
Jag antar och tror att jag gör något fel, antingen när jag sätter på dem, eller också när jag väljer storlek. Hur ska dom sitta? Tajt eller lite lösare? Gäller främst easy, Mac pro "glappar" bara i sidled iom att hon har ganska långa hovar i förhållande till bredden. Kanske kan man fylla ut på något sätt? Med vad i så fall? För det finns väl inte ilägg? :confused:

ang. old mac's
du skulle ha pratat med återförsäljaren! det finns inlägg för just sådana hovar! Men enda som borde hända är att skon börjar snurra... JAG har aldrig varit med om att den fallit av! Vad gjorde du männska?
De ska sitta tajt, men jag är inte mycket för easybootsen...
Kolla in Boaboots! de verkar klart bäst! :)

Ja det var väl ungefär vad som hände.Skon snurrade, kardborren på sidorna vek sig och hästen trampade ner dem så att sulan liksom hängde och slängde framför, vid sidorna, under, bakom hoven. Så RIKTIGT av ramlade den ju inte, där överdrev jag. Eftersom hästen var tvungen att ha skorna även i hagen tog det ju ett tag innan jag upptäckte det = förstörda skor.
Boa- var hittar man dem då?

Jag har provat båda sorterna och kan konstatera att easybootsen är JÄTTE BRA jämfört med de där old mac..

Trots att man har de där inläggen ( för 150 kr paret ) sitter de inte som de ska. Inte på min lång och smalhovade häst i alla fall.

Däremot funkar easybootsen jätte bra och jag har varit ute och ridit med dem flera flera gånger.. De sitter som en smäck.

Du har nog för stor storlek på dem om de faller av så "lätt" de ska ju sitta tight på sidorna av hoven.

Jag tror inte att det är bra att ha dem på för länghe men jag har dem bara när jag är ute och rider och det går utmärkt.

Så tipset från mig är.. kolla så att bredden på easybotsen stämmer överens med bredden på hästens hov. :)

Min erfarenhet av easybooten är att den är helt värdelös.
Fastsättningen av den förutsätter att hästen har extremt höga trakter så att det finns något att spänna om samt att taggarna på insidan skadar hovväggen.
/T

Jag har använt Easyboots mycket och de fungerar alldeles utmärkt. Sticker metalblecken "taggarna" ut för mycket knackar man bara ner dem en bit så de inte blir så vassa.

Alla våra hästar har helt normala trakter, ingen har höga trakter. Kan dock tänka mig att om hästen har väldigt obefintliga eller understuckna trakter är det svårt med Easybootsen.

Man får lägga ner lite omsorg på inpassningen, viktigt med rätt storlek, spänna åt gummiremsan där bak om det behövs osv.

Vi har aldrig tappat en rätt inpassad Easyboot under ridning och då fräser vi fram friskt i terrängen, över stock och sten och i lera.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Underställ
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka