easyboot epic, bästa bootsen?

Sv: easyboot epic, bästa bootsen?

Jag måste visa Renegade Hoof Boots.
Lätta att ta på och av samt sitter bra.
Man fäller bara ner bakkappan och tar på bootsen som en toffla. Fäller upp kappan och sätter fast kardborren. Det tar inte många sekunder.
IMG_0193.jpg

IMG_0192.jpg

8 st olika färger kan man köpa. Bara det.....
// Linda

hmm oki så stripen håller tillräckligt tight ändå?
nådde din häst fram ordentlige i tån ?

vad har dem för mått tabeller?
vad ligger dem på för pris?

ser ut som dem är hårda? är dem de?

Hej japp stripsen håller det tight. Men han nådde nästan fram i tån.
Går alltid att minska lite på stl med en sula. Men sedan blev den inte något
V framtill. Så det satt slappt och man fick lätt in en hovkratch ( stavningen):o Hela vägen ner. Men efter stripsen satt det tätt så gick inte att få imellan något :)

Jag får be dig att googla för jag vill inte lägga in en länk.
// Linda

Jag måste visa Renegade Hoof Boots.
Lätta att ta på och av samt sitter bra.
Man fäller bara ner bakkappan och tar på bootsen som en toffla. Fäller upp kappan och sätter fast kardborren. Det tar inte många sekunder.
IMG_0193.jpg

IMG_0192.jpg

8 st olika färger kan man köpa. Bara det.....
// Linda

hur pass hållbara är renegade? Kardborren framtill tex, slits den fort och finns det reservdelar att köpa? Är nöjd med både EB bare och edge men det tar lite tid för gaitern att torka när man spolat av dem + att det ser ut som att renegaden går ännu snabbare att få på.

De där såg onekligen lite speciella ut :)
Om man dessutom vill ha färg på tofflorna så måste de där vara en riktig fullpoängare :)

Hur pass hållbara är de? Tänkte på den vajer jag skymtar i den övre bilden. Finns det reservdelar om det skulle behövas laga ngt?

Personligen är jag toknöjd med mina Easyboot Bare, men den dagen de är slut så kanske jag sneglar åt ngn annan modell..

Hej japp stripsen håller det tight. Men han nådde nästan fram i tån.
Går alltid att minska lite på stl med en sula. Men sedan blev den inte något
V framtill. Så det satt slappt och man fick lätt in en hovkratch ( stavningen):o Hela vägen ner. Men efter stripsen satt det tätt så gick inte att få imellan något :)

Hur tjock sula kan man ha i glove? minskar sular storleken mest på längden eller på bredden?
å fasen så stripen gjorde SÅ stor skillnad ! då kanske jag kan överväga glove ändå.. !
gjorde stripen dem svåra att kränga på? för vissst sitter stripen fast hela tiden, inget man håller på att öppna och stänga?

hittade detta när jag sökte på renegarde..

"Renegade- En tuff sko i slagtålig plast. Lätta att sätta på och mycket lätta att spola av efter en lerig ritt. Nackdelen är att de kan vara lite trickiga att passa in på hovarna första gången samt att de inte sitter kvar lika bra. Sugs av i leriga partier och flyger av i galoppen. Jag får hela tiden kolla att de sitter kvar vilket stör ridningen. Väldigt synd, annars hade detta varit mina favoriter just för att de är så lättskötta. Dessutom finns de i flera roliga/tuffa färger om man tycker svart känns lite trist. "

är det något du med upplevt ? eler sitter dina på ordentligt i alla lägen?

Dom rekommenderar max 6 mm sula. Tror att sidorna på Gloven blir lite låga med en tjockare sula i.

tack, vet du om den minskar lika mycket i bredd som längd?
vill nog inte att den minskar i bredd egentligen... men känns ju som det borde minska lika mkt i bredd som längd..

sitter dem lika bra med 6mm sula och stripe som helt utan på en välanpassa hov ?

hur pass hållbara är renegade? Kardborren framtill tex, slits den fort och finns det reservdelar att köpa? Är nöjd med både EB bare och edge men det tar lite tid för gaitern att torka när man spolat av dem + att det ser ut som att renegaden går ännu snabbare att få på.

De är hållbara. Används en hel del till distanshästar i USA. Där är det vanligt med barfota i distans och så använder man boots eller glue-ons vid tävlingar med "sämre" underlag.
Man får extra kardborre till. Hur mycket den slits tycker jag beror på var man rider. Och för övrigt så finns allt att köpa som reservdelar.
Eftersom det inte är tygaktigt så är det igentligen bara neoprenet vid kardborren och bakkappan som behöver torka.
// Linda

"Renegade- En tuff sko i slagtålig plast. Lätta att sätta på och mycket lätta att spola av efter en lerig ritt. Nackdelen är att de kan vara lite trickiga att passa in på hovarna första gången samt att de inte sitter kvar lika bra. Sugs av i leriga partier och flyger av i galoppen. Jag får hela tiden kolla att de sitter kvar vilket stör ridningen. Väldigt synd, annars hade detta varit mina favoriter just för att de är så lättskötta. Dessutom finns de i flera roliga/tuffa färger om man tycker svart känns lite trist. "

Renegade är gjord för en naturlig hovform. Inte med hög trakt. Har man bara rätt form på hoven är de lätta att anpassa och sitter bra.
Min häst har dragit av sig en 1 gång då han trampade ner i en håla.
Lera har jag inte ridit i än (torr vår) men galoppen är inga problem.
Det jag läst från erfarenheter av distansryttare från USA så är det snarare så att de har snurrat men inte att de har tappat dem.
Renegade är igentligen inget nytt men finns knappt i Sverige.
// Linda

Måste bara få lägga mig i diskussionen! Jag har Renegade till min häst, har inte använt dem jätte mkt än, men var igår ute och galopperade långt och länge. Red på olika underlag, lite lerig gräs/åkerväg, skogsväg, grusvägar och en liten bit inne i skogen. De sitter som gjutet, var på min häst lätta att passa in och jag känner mig inte det minsta orolig att de ska rasa av.

Sulan är ju väldigt tunn och hästen trampar till den så den tar i stort sett ingen plats alls. Jag vill ha sula i för att strålen ska få lite mer kontakt med booten. Känns lite "platt" inuti annars.

Kör med Epc.

De funkar riktigt bra.

Men!

Där är mycket jobb med att hålla i skick. Hovarna raspar jag var fjortonde dag och tån kortas oftare än så.

Wire köper jag på metervara i cykelhandeln, skarvröret gör jag av bromsrör.
Vidare så är de anpassade på så sätt att det sitter ett nummer mindre band runt trakterna. De sitter så att man måste använda två band för att komma över "hörnet" på trakten.
Vidare så måste spännena putsas med fin smärjelduk i spåren och runt kanterna så att de inte sågar av wiren. Getern behöver sys om, lättast att göra innan den går sönder, men det går bra sen också, tråckla i samma hål som det är sytt i innan.

Det jag inte gett mig på än är kardborrbandet som inte är gjort för att sitta utan nått det är fastsytt på, kanten repar upp sig. Tänkte sy dit ett band uppepå på de nya helt fräckt.

De är lite hala sommartid och vintertid så sitter broddarna lite långt från kanten

I övrigt är jag riktigt nöjd, fast de kunde ha sålts som byggsats i stället för de får gås igenom i alla fall.

Ptr

Kör med Epc.

De funkar riktigt bra.

Men!

Där är mycket jobb med att hålla i skick. Hovarna raspar jag var fjortonde dag och tån kortas oftare än så.

Wire köper jag på metervara i cykelhandeln, skarvröret gör jag av bromsrör.
Vidare så är de anpassade på så sätt att det sitter ett nummer mindre band runt trakterna. De sitter så att man måste använda två band för att komma över "hörnet" på trakten.
Vidare så måste spännena putsas med fin smärjelduk i spåren och runt kanterna så att de inte sågar av wiren. Getern behöver sys om, lättast att göra innan den går sönder, men det går bra sen också, tråckla i samma hål som det är sytt i innan.

Det jag inte gett mig på än är kardborrbandet som inte är gjort för att sitta utan nått det är fastsytt på, kanten repar upp sig. Tänkte sy dit ett band uppepå på de nya helt fräckt.

De är lite hala sommartid och vintertid så sitter broddarna lite långt från kanten

I övrigt är jag riktigt nöjd, fast de kunde ha sålts som byggsats i stället för de får gås igenom i alla fall.

Ptr

Låter som att du borde prova EB Edge istället, Epic är stenålders i jämförelse.

Nu har jag de här så då får jag lära mig att använda dem. Det går ju inte att köpa på sig bara för att prova, och de är inte direkt dåliga tvärtom. Jag är rätt nöjd. Men det tog ett halvår att lära sig!

Har tittat på andra märken men tror faktiskt inte att de klarar den miljön som skogen innebär. Sen går det att serva själv, det är ett värde det också. Det är relativt få delar. Skälva skon håller, det tycks bara vara det runt i kring som går sönder, spännen, wire, geiter mm. Jag ska slita ner dessa först så får vi se sen.

Ptr

Ja du behver ju inte slänga dem du har.

Fördelar m Edge.

Spännet annorlunda, kan inte gå upp + att det inte behöver bytas wire osv, mkt mer slitstarkt.

Mjuk insida på plösen, sitter tight mot hoven och det kommer inte in så mkt skräp.

Ingen rem bakom trakterna (fast jag brukar inte bry mig om att dra upp den på mina Bare)

Slät insida, lättare att få på bootsen och inga taggar.

Är det någon som har testat Easyboot trail? Vad tycker ni om den isåfall?
Och även om det är någon som har testat Cavallos boots? Vilken ska man välja? :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: cowgirl81
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
491
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 287
Senast: Edla
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 530
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31