Easy Boots, Old Mac's och motsvarande

FlipTheFrog

Trådstartare
Jag har börjat ledsna på att ställa av min häst pga tappskor och funderar nu på att köpa ngn form av alternativ sko som man kan använda i väntan på hovslagaren.

Har några frågor här:

• Hur fungerar Easy Boots storlekssystem?
  • Brukar storlekarna skilja så mycket på bak- och framhovar att man inte kan köpa ett par av t ex Old Mac's och använda dem både fram och bak, beronde på vilken fot det är som tappat skon?
  • Kan man ha en OM/EB ute i hagen, även om hagen är *riktigt* lerig..?
  • Hur länge kan man låta en OM/EB sitta på?
  • Vad har ni annars för åsikter och kommentarer när det gäller OM, EB eller motsvarande alternativskor?

Hittade den här sidan förresten, Horse Boot Reviews: http://annalar16.tripod.com/aboutbarefootedhorses/id16.html Håller ni med om det som sägs där?

Tacksam för svar!
~Ridsugen Flip och hagsugen Gaia...

Sv: Easy Boots, Old Mac's och motsvarande

Hej!
Jag har erfarenhet av Easyboot Epics, som är en vidareutveckling av Easyboots. Dem har jag använt från och till i ett och ett halvt år. Se http://www.easycareinc.com/Our_Boots/easyboot_epics/easyboot_epic.aspx

Hur fungerar Easy Boots storlekssystem?
Man mäter både länden från tån till trakthörnen och bredden på hoven. Det finns förklarat på deras och återförsäljares hemsida.

Brukar storlekarna skilja så mycket på bak- och framhovar att man inte kan köpa ett par av t ex Old Mac's och använda dem både fram och bak, beronde på vilken fot det är som tappat skon?
Det varierar. Min häst har en storlek mindre bak.

Kan man ha en OM/EB ute i hagen, även om hagen är *riktigt* lerig..?
På min häst sitter Easyboot epics verkligen kvar i vilken lera som helst, men det beror väl på hur väl booten passar hoven. Däremot, och detta är den stora nackdelen med Easyboot epics tycker jag, ger den alldeles för dåligt grepp i lera. Detsamma gäller också vått gräs. Så om jag hade det lerigt skulle jag välja en annan boot. Jag har hört att Old macs ska ha bättre grepp, men jag undrar om de sitter kvar lika bra? Det hoppas jag att Old mac bootsanvändare här kan svara på, jag är också intresserad!

Hur länge kan man låta en OM/EB sitta på?
Min häst har haft bootsen i hagen nu när det har varit hårt och knöckligt. Jag har tagit av dem varje dag och gjort rent både hovarna och bootsen och låtit dem torka. Jag tror det kan vara bra. Det blir rätt instängt i bootsen. Hennes boots är ingångna sedan ett bra tag. Om bootsen är det nog bra att låta hästen gå in dem kortare stunder först.

Vad har ni annars för åsikter och kommentarer när det gäller OM, EB eller motsvarande alternativskor?
Om det inte hade varit för det här med greppet skulle Epics vara en superbra boot. Men man får kanske inse att ingen boot kan passa alla hovformer och terränger. Det positiva är att det nu börjar komma rätt många olika varianter.
Det kan vara bökigt att få på bootsen i början innan de har blivit ingådda och innan man har lärt sig knepet. Första gången jag skulle sätta på bakbootsen stod jag och svettades och undrade om jag inte hade fått fel storlek. Nu går det på några sekunder per boot.

mvh Åsa

Sv: Easy Boots, Old Mac's och motsvarande

jag har dom senaste 3 åren bara haft barfota hästar, skönt att man lsipepr tappskor o sånna otrevliga överaskningar...
men EB tidigare modeller har jag ingen bra erfarenhet utav, bara lossnar o donar, men dom 2 nya verkar jätte bra, det blir mitt nästa köp till min häst när jag fått en egen.
OM har jag ungefär samma erfarenhet som för EB's tidigare modeller.

så om jag ska rekommendera någon sort så är det

EB epic, EB bare eller Boa Boots ( har 2 par sånna till slau om du är intersserad) ;)

lycka till

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa alternativskor för att ha som reservhjul då min häst har många tappskor och sköra hovväggar, men jag...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: svea
·
E
Hästvård I nuvarande tappsko-tider funderar jag allvarligt på att åka och köpa ett par barfotaboots i dag. Men så funderar jag också på att går...
2
Svar
27
· Visningar
5 027
Senast: Egonson
·
B
Utrustning Jag har ett litet problem. Min hovslagare kallade min kära travares framhovar för "konstigt formade" och sa att han helst ville se att...
Svar
4
· Visningar
695
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama