Boots som tappskoersättning

Sv: Boots som tappskoersättning

Nu har jag gjort premiärturen med en boot på, vi red i ca 45 minuter i skritt och trav, på grus och asfalt, gräs samt leriga stigar. Och jag är mycket mycket nöjd :) Hästen gick på precis som vanligt, den klarade sig utmärkt genom både lerhål och pölar.
Helt OK som tappskoersättning alltså! Tror säkert det funkar bra att galoppera med dem också.
Hovis kommer i morron men skulle han inte kunna så är det ingen katastrof längre utan att vi kan vänta i ett par dar!

Jaha, vad är det för någon sorts sko? Har för mig jag har sett en bild på någon men jag minns inte var.

den heter "sjuksko" och säljs på bla. my one. min är köpt på kliniken. den ger ingen nivåskillnad vid 1 tappsko, sjukskon har i stortsett samma "höjd"

öh...varför inte lära sig att slå på den tappade skon istället? Känns lite smidigare än att lägga ut en massa pengar på onödiga extra prylar? :angel:

Mina skäl var följande:

*tappskokurser är betydligt dyrare än en boot
*det verkar över huvud taget inte hållas några tappskokurser i mina trakter
*jag är osäker på om jag skulle våga slå på en sko även efter en tappskokurs
*eftersom medryttarpållen de gånger han tappar skor oftast trampar av sig dem är de nästan alltid deformerade när de hittas, det vill säga de behöver riktas om, och det är ett jobb för en kunnig hovslagare
*kunskaper behöver underhållas, och pållen tappar inte skor särskilt ofta, alltså skulle jag snart förlora det jag lärt mig i brist på övning

Billigare och smidigare på alla sätt med en boot för min del, alltså.

öh...varför inte lära sig att slå på den tappade skon istället? Känns lite smidigare än att lägga ut en massa pengar på onödiga extra prylar? :angel:

Jag har tappskokompetens, men använder den inte, inte gjort på flera år.

Med fbldamen skulle den där tappskokopetensen vara ganska värdelös även om jag använde den och den var up to date. Det krävs betydligt mycket mer än tappskokompetens för att få på en sko när hon tappat en. Hoven trasas sönder något så extremt, och snabbt, att det är trixigt nog för en rutinerad, erfaren hovslagare att lyckas fästa den.

Inte nog med att spika i gamla sömhål bara är att glömma, man ska vara glad om man har något att fästa söm i överhuvudtaget, och man måste ta sömtagen HÖGT där man ens kan få i söm.

Så det är inte alltid så enkelt som att tappskokompetens löser allt.

Däremot fungerar det fint på de hästar som inte trasar hovarna på ett kick. (Jag är dock för feg för att slå på tappskor själv nuförtiden, en annan sak på den tiden när jag höll liv i tappskokompetensen genom att slå på en tappsko varannan vecka.. Men slå på två om året, känns alldeles för riskabelt. Även om jag skulle gå en ny tappskokurs, så det är för länge mellan tillämpningarna)

eftersom det dessutom är en sjuksko (vääldigt bra att ha hemma har vi erfarit många ggr.) så är det knappast någon "onödig extra pryl" och jag kan slå på tappsko, men det är ingenting jag skulle ge mig på när det gäller vissa pållar och deras speciella behov ;).

För att trots att jag hade kunnat det så hade jag inte vågat på så trasiga fötter som min häst får när hon tappar en sko. Krävs nog mer kunnande för det anser jag. För min del är det heller ingen onödig extrapryl med bootsen, då vi har två hästar som kan ha samma. Dessutom har vi en granne med tappskokomptetens, samt 2 olika hovslagare. Grannen vågade ej sätta på sko på denna gången just för att hoven är så trasig.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: Miingla
·
Utrustning Nu kommer snart vintern och med den snö, is och ojämnt underlag. Jag har funderat på att köpa barfotaboots från cavallo och ha på min...
Svar
6
· Visningar
626
Senast: Ketrawzc
·
Träning Jag har haft min häst barfota i några år. Vilket har fungerat bra, då vi mest bara ridit lite då och då. Nu har vi dock kommit igång...
Svar
14
· Visningar
3 789
Senast: Lycanthrope
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 378
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar