E-vitamin ?? varför

Tuvisen

Trådstartare
Har hört att E-vitamin är bra för muskeluppbyggnad men hur vet man om hästen får för lite E-vitamin ?? Vet oxå att det inte är bra att överdosera men att den endå tål ganska mkt E-vitamin...
Har kommit fram till att min häst antagligen har proteinbrist och undrar om det kan vara bra att ge E-vitamin då som hjälp att bygga upp musklerna ... :confused:

Sv: E-vitamin ?? varför

Bäst är att göra en analys på ditt grovfoder och se till att den får i sig det den behöver för att tillgodose dens behov.

Då får du också reda på om hästen har brist på något.

Många svenska marker har brist på selen (e-vitamin o selen kan ersätta varandra)
Om hästen har brist på övriga mineraler kan du ge den ett mineralfoder, men om hästen bara har brist på selen kan du köpa tokosel på apoteket som ska ges 1 gång/veckan.

Om hästen får ett normalt, grönt vallfoder (hö), kanske spannmål (som lagrats väl och ej krossats) och dessutom ett mineralfoder (oftast ingår E-vitamin men kolla för säkerhets skull) så borde den inte ha brist på E-vit.

Får den däremot ensilerat vallfoder (hösilage, ensilage) och inget spannmål eller mineralfoder skulle en brist kunna vara möjlig.

fhan får hösilage, krafft ponny, mineraler och lite lusern. Det var en i stallet som sa att han kankse skulle behöva det för att han behöver mer muskler... :confused: men har börjat ökat upp kraften lite och han får lusern då jag tror han har proteinbrist... kan han behöva E-vitamin endå då lr ??

Hur mycket får han av varje fodersort? (även mineralerna) Och vilket mineralfoder får han?
Har du analys på hösilaget? Värden?

Om han tappat muskler så beror det troligen på proteinbrist (pga låg halt i hösilaget) och behöver inte ha nånting med E-vit brist att göra.
För att veta hur mycket protein som behöver tillsättas behövs analysvärden på silaget alternativt ge ganska stora mängder lusern (flera kg). Du skulle också kunna byta ut Krafft Ponny mot t ex Krafft Groov 125.

Trådlån!;)
Är det någon som kan hjälpa mig med dagsbehovet på E-vitamin?
Hästen i fråga tränas och tävlas i distans på 80 km och ska förhoppningsvis flyttas upp denna säsong till nästa nivå.
Jag har haft en bok där man kunde räkna ute detta med vissa riktlinjer, men den har kommit bort!:angel:
/Camilla

Hösilage analysen
Torrsubstans: 68
SmR: 42
MJ: 6.2
Mg: 0.9
Ca:2.5
P:1.7
Kalium: 13.1

Han får ca. 15-18 kg hö per dag äter lite olika mkt i hagen, han får 0.5 kg krafft ponny, och 1 dl miner blå (krafft) och just nu när han vänjs in ca. 1 dl lusern pellets (krafft). Sen han fick lusernet och han började få mer hö ser han mkt finare ut i pälsen iaf så tror det går åt rätt håll. Han står för närvarande pga. hälta...

Okej, det är inte låg kvot i ditt hösilage så det borde inte vara nån fara med proteinet. Dock KAN det vara så att din häst kräver en högre kvot än vad det är i erat silage... Och då kan det vara bra att pröva nåt mer proteinrikt. För att ge resultat till en stor häst med lusern så behövs nog minst 0.5-1kg per dag för att det ska ge resultat. (lusern är egentligen inte nåt speciellt proteinrikt om man jämför med olika kraftfodersorter men det räknas till grovfoder och DÅ är det i jämförelse med andra grovfoder proteinrikt)

Men du behöver inte vänja in lusern så försiktigt. Det är som vilket nytt grovfoder som helst! (du börjar väl inte introducera ett nytt parti hö med en liten NÄVE i taget? :p )

Vad gäller E-vitamin får din häst i sig max 700mg via kraftfoder/mineralfoder. Och enligt tabeller innehåller ensilerat grovfoder bara max 15mg per kg foder så, hmm... skulle faktiskt kunna vara möjligt att det blir för lite totalt sett (om jag har tänkt/räknat rätt nu) eftersom behovet är minst 400mg per 100kg häst. För han väger väl mer än 200kg? ;)
Maxtoleransen är iaf 3000mg per 100kg häst/dag så det finns ganska mycket spelrum där om du vill pröva med E-vitamin tillskott.

Har du koll på att selenbehovet blir täckt? Behovet är 0.2mg per 100kg häst (minimi). Via KrafftPonny och Miner Blå får din häst i sig ca 1.5mg.

Men om det nu redan gett resultat att enbart öka hösilaget (det lilla lusern du hittills gett har inte betydelse näringsmässigt) så tror jag mest på att den helt enkelt fått för lite näring totalt sett tidigare.

okej han väger nog 500-550 skulle jag gissa, så selen behovet är täckt iaf, får se om han kankse behöver något E-vitamin tillskott.... :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 354
Senast: Ise
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka