E-vitamin och selen

E

Egonson

Finns det något preparat som inehåller både E-vitamin och selen?
Vad finns det för olika sorter, och vilken är mest koncentrerad/prisvärd?
Pulver eller flytande sak samma.
 
Sv: E-vitamin och selen

Tokosel innehåller både E-vitamin och selen. Är i pulverform och köps ut på Apotek (är dock receptbelagt). En burk på 800 g kostar lite drygt 200 kronor, men räcker länge då detta medel endast skall ges en gång per vecka (doseringen är 11 g per 400 kg häst och vecka).
 
Sv: E-vitamin och selen

Det finns ett preparat som heter V.S.L som finns både som flytande och som pulver. En burk kostar 163 kronor på börjes. Vet inte riktigt hur länge de räcker men min pålle får 1 dosmått om dagen och de räcker hyfsat länge. Står på att de ska ha 1-2 dosmått.... Det innehållr lysin också visserligen. De har funkat bra på min häst iallafall!
 
Sv: E-vitamin och selen

Basic E. Det kan man köpa på Granngården tror jag, eller svenska foder. Det är flytande.
 
Sv: E-vitamin och selen

Tror att den finns i pulver form oxå.

Jag har det iallafall i pulver form, men vet inte vilket märke det är.
Men tror att det står Basic E på burken...
 
Sv: E-vitamin och selen

Tokosel innehåller väldigt lite E-vitamin och kan inte räknas som e-vitamintillskott enligt mig.

Det är ett selentillskott.

mvh Jessica
 
Sv: E-vitamin och selen

VSL innehåller knappt något selen alls, men däremot en hel del E-vitamin. Jag ser det som ett e-vitamintillskott.

mvh Jessica
 
Sv: E-vitamin och selen

Men på Fass hemsida kan man läsa att:

I TOKOSEL VET. ingår en kombination av vitamin E och selen

samt att Tokosel skall ges

I förebyggande syfte mot selen/E-vitaminrelaterade bristsjukdomar hos häst, nöt, får, svin och fjäderfä, främst hos moderdjur och växande djur i de fall foderstaten till stor del utgörs av foder utan annan selen/E-vitamintillsats.


Men sen vet jag inte hur deklarationen skall tolkas:

1 g pulver innehåller: α-tocopherol. acet. 20 mg, natr. selen. respond. Se4+ 0,4 mg et constit. q. s.
 
Sv: E-vitamin och selen

Det är tocopherolet som är E-vitaminerna. Alltså innehåller 1 mått(11 g/ mått) 220 mg E-vitamin.
Hö och hösilage innehåller ca 7 mg Evitamin / kg, havre och korn innehåller ca 13 mg E vitamin/ kg.
En häst har ett behov på 75 mg E vitamin/100 kg kropssvikt.
Man får räkna på det och se om det räcker med Tokoselen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: E-vitamin och selen

Köpte ett E-vitamintillskot med selen häromdagen på Granngården, minns förstås ej fabrikat eller hur mycket det var i hinken, men den var ganska stor och jag tror man skulle ge 40 gram per dag. 85 kronor tyckte jag var billigt i jämförelse med vad jag sett att andra kostar, men jag vet ju inte hur koncentrerade de är heller.
 
Sv: E-vitamin och selen

Om man ska ge 40 gr eller inte beror på innehållet i den övriga foderstaten.

Jag tycker inte man ska ge selentillskott alls utan att ha kolla vad foderstaten redan innehåller.

mvh Jessica
 
Sv: E-vitamin och selen

Bucus skrev:
Det är tocopherolet som är E-vitaminerna. Alltså innehåller 1 mått(11 g/ mått) 220 mg E-vitamin.
Hö och hösilage innehåller ca 7 mg Evitamin / kg, havre och korn innehåller ca 13 mg E vitamin/ kg.
En häst har ett behov på 75 mg E vitamin/100 kg kropssvikt.
Man får räkna på det och se om det räcker med Tokoselen.

Man får även tänka på att man ger 1 mått tokosel i veckan och behovet på e-vitamin beräknas per dag.

Det innebär att hästen har ett vecko-behov av 75 gr * 7 dagar = 525 gr / 100 kg, och ett mått Tokosel ger 220 mg.

En häst på 600 kg har ett vecko-behov av E-vitamin på 3150 gr och ett dosmått Tokosel ger 220 mg. Knappast en mängd man kan räkna med att den räcker.

Däremot så kan Selen och E-vitamin komplettera varandra så att en brist inte uppkommer, men jag vet inte hur det går till.

mvh Jessica
 
Sv: E-vitamin och selen

Hur mycket E-vitamin och selen innehåller soja, vetekli och havre per kg då?
Hittar inte det någonstans.
Förutom det ska jag ge Krafft Lucern hackat strå, och det verkar inte innehålla varken E-vitamin eller selen enligt deras hemsida.
 
Sv: E-vitamin och selen

Lånar din knapp lite! Jag undrar oxå hur man hittar vitamininnehåll i olika foder. Kan man analysera det på ensilaget oxå? Om man inte har det, hur vet man då om man behöver ge extra selen och e-vit tex? Gärna tips på nån bok/hemsida som går lite djupare på mineraler och vitaminer än kalcium/fosfor behovet.
 
Sv: E-vitamin och selen

Innehåll/kg E-vit Selen

Soja 4 mg 0,1 mg
Vetekli 22 mg 0,1 mg
Havre 13 mg 0,2 mg
Krafft Lucern 70 mg 0,1 mg

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 168
Senast: AbCdE
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
8 583
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp