Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Philosophia

Trådstartare
Det har ju pratats så mycket om att man i familjer inte har råd att låta mannen ta ut föräldrarpenning, trots att detta på sikt skulle leda till en större könsekonomisk jämlikhet på sikt.

En ny undersökning kopplat till detta har nått följande resultat (saxat ur svt:s nyhetshemsida):

"Större könsekonomisk skillnad med barn

[Publicerad 21 september 06:42]

Kvinnor förlorar generellt mycket mer pengar på att få barn än vad män gör. Det visar en beräkning från finansdepartementet, rapporterar SVT.

En pappa som är anställd inom den privata sektorn förlorar på tio år 10.000 kr i inkomst, medan en mamma som är anställd inom den offentliga sektorn förlorar 304.000 kr på tio år.

Den största effekten kommer av att många kvinnor börjar arbeta deltid när de har fått barn. Många arbeten för kvinnor har också konstruerats för att vara på deltid. Dessutom har kvinnan 18 procent lägre lön från början."

Kommentarer?

Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

Inte ett dugg förvånad ! Sen får man ine glömma att pensionen för kvinnan blir mycket lägre..

Barn är en ekonomisk förlustaffär för oss kvinnor helt klart

Xeline skrev:
Inte ett dugg förvånad ! Sen får man ine glömma att pensionen för kvinnan blir mycket lägre..

Barn är en ekonomisk förlustaffär för oss kvinnor helt klart

Precis!

Och betänk scenariot med delad ekonomi och en eventuell skilsmässa efter tio till femton år :smirk: .

Det är väl klart att man får mindre pengar om man jobbar deltid, men det är ett medvetet val man har gjort. Männen skulle väl förlora minst lika mycket pengar om de valde att jobba deltid istället.

Jag tror det är bra om man höjer taket i föräldrapenningen, det är mest rättvist om fler får 80 % av sin lön, dessutom försvinner det argumentet som jag tycker är rätt viktigt. Även om man vill vara hemma med sina barn så är det viss skillnad att tjäna 50000 eller få 18000 från FK.

Däremot så tror jag inte pengarna är ett godtagbart skäl till att männen inte kan gå ner i arbetstid. Tjänar man bra så betalar man ju ändå 55 % skatt på de sista tusenlapparna, inkomstbortfallet borde inte bli lika kännbart då.

Det gäller för alla att försöka förhandla sig till bra villkor. De flesta arbetsplatser har väl individuell lönesättning idag. Jag har varit hemma med barn och jobbat deltid, jag förlorade förstås pengar under den tiden, men lönemässigt har jag inte halkat efter mina manliga arbetskamrater.

Ja, att få barn är inte något ekonomiskt lönande. En risk helt enkelt om man vill se det så. Det kan ju även bli skilsmässa senare. Tänk om tänk om..... För min familjs personliga del skulle det innebära en förlust för min man (och idag vår familj) över de 304 000:- på ett år om min man skulle vara hemma med barnet. Men trots riskerna och de ekonomiska förlusterna så är det helt underbart med barn. Att få barn tillhör livet och tänk vad farligt det är att leva. Man kanske råkar ut för en olycka eller får en sjukdom som gör att man kolar snabbare än beräknat. Längtar just nu efter min sladdis som bör komma om drygt en månad. Att den lilla kan få vara hemma länge för den lämnas till "instution" som dagis betyder mycket för mig eftersom jag tror att det är bäst i de flesta fall. Därför måste jag se till vår familjs ekonomi när vi bestämmer vem som ska vara hemma med barnet.

Jag skiter i om jag förlorar pengar om jag är hemma.
Jag vill ha barn, jag vill vara hemma och då har jag gjort det valet !
/Cetzy

Så sorgligt att de flesta kvinnor skaffar barn med män som resonerar helt tvärt emot ditt resonemang:
"Jag skiter i om vi har barn jag vill inte förlora pengar.
Jag är inte jätteintresserad av att skaffa barn och vill inte vara hemma och då har jag gjort det valet !"

Det är en rätt häftig inställning. Önskar att alla kunde tänka så i alla lägen.

Jag önskar att fler män kunde tänka så i flera lägen än vad de gör idag.

cetzyboy skrev:
Jag skiter i om jag förlorar pengar om jag är hemma.
Jag vill ha barn, jag vill vara hemma och då har jag gjort det valet !
/Cetzy

Åhhhh, en själsfrände ;) :bump: !

Jag är arbetslös och blev det när jag var gravid.
Vi hade aldrig överlevt om min sambo skulle tvingas vara hemma.
Jag tycker att svenska fölket är mogna nog att bestämma vem som ska vara hemma.
Hade jag ett jätte bra betalt jobb så skulle vi ha delat på ledigheten.
Första halvan skulle jag ha varit hemma andra halvan han.

Ska politikerna ha så svårt att förstå det.......

Jag förstår inte att barn inte får kosta ??
Sen är det upp till var och en att bestämma vem och när man skall vara hemma.
Visst förlorar du på att vara hemma både med pension och annat MEN glädjen över ett barn kan inte räknas i pengar eller tid.
Att prioretera arbete/karriär före barn DET är en stor förlust.
Jag kan ha fina saker /bilar /villo/pengar men vad är det mot mina barn ??
Ingenting.
Jag skulle offra allt för dem utan att tveka !
/Cetzy

Men varför är det just kvinnan som skall betala.
Borde det inte vara en angelägenhet för DÅDE mannen OCH kvinnan.

Varför skall mannen hållas ekonomiskt skadeslös när familjen skaffar barn?

cetzyboy skrev:
Jag förstår inte att barn inte får kosta ??
Sen är det upp till var och en att bestämma vem och när man skall vara hemma.
Visst förlorar du på att vara hemma både med pension och annat MEN glädjen över ett barn kan inte räknas i pengar eller tid.
Att prioretera arbete/karriär före barn DET är en stor förlust.
Jag kan ha fina saker /bilar /villo/pengar men vad är det mot mina barn ??
Ingenting.
Jag skulle offra allt för dem utan att tveka !
/Cetzy

Låter vettigt. Man undrar ju varför så många använder ekonomin som skäl till att pappan inte kan vara hemma. Det är ju bara en prioriterings fråga.

Men visst är det så att du tar ut största delen av föräldraledigheten? Varför gör du det? Vill inte din man vara hemma? Eller minns jag fel nu?

Jag har varit hemma 6 månader och min man 6 ½ så vi delade rätt lika.
Varför man använder ekonomin vet jag inte, kanske som skäl till att man inte vill.
Att mannen kanske inte ville ha barn vad vet jag ??
Men det finns många som verkligen inte har råd och dessa måste få skaffa barn också !
/Cetzy

Mannen är inte ekonomiskt skadelös.
Det kostar honom lika mycket som mig. Vi delar ekonomi.
Jag ser det som en stor förmån även om det inte är ekonomisk att få barn.
Föräldrar måste få prioretera sina liv själva hur de vill var hemma. Man kan inte sätta normer för hur det skall vara det finns så mycket att ta hänsyn till hos en familj som i såfall skall finnas dispens för.Ingen tjänar på ett sånt system.
/Cetzy

cetzyboy skrev:
Jag har varit hemma 6 månader och min man 6 ½ så vi delade rätt lika.
Varför man använder ekonomin vet jag inte, kanske som skäl till att man inte vill.
Att mannen kanske inte ville ha barn vad vet jag ??
Men det finns många som verkligen inte har råd och dessa måste få skaffa barn också !
/Cetzy

OK, sorry, då har jag blandat ihop dig med någon!

cetzyboy skrev:
Mannen är inte ekonomiskt skadelös.
Det kostar honom lika mycket som mig. Vi delar ekonomi.
Jag ser det som en stor förmån även om det inte är ekonomisk att få barn.
Föräldrar måste få prioretera sina liv själva hur de vill var hemma. Man kan inte sätta normer för hur det skall vara det finns så mycket att ta hänsyn till hos en familj som i såfall skall finnas dispens för.Ingen tjänar på ett sånt system.
/Cetzy

Det är ju klart att det kostar lika mycket för mannen om man har delad ekonomi - så länge äktenskapet håller ihop. Tyvärr är skilsmässor allt för vanliga i Sverige idag och pga att kvinnan förväntas (ja, förväntas - många traditionella kvinnoyrken går bara upp till 75%-tjänst) ta huvudansvar för barn missgynnas ofta kvinnor på arbetsplatser. Självfallet ska man lita på varandra och inte kalkylera över hur ekonomin blir vid en skilsmässa (det blir ju som att förutsätta en skilsmässa). Men jag kan ändå tycka att det borde finnas grundläggande saker som lika lön, lika arbetstid, dvs. lika möjlighet för mannen och kvinnan att ta hand om barnen i familjen. När kvinnan började arbeta ansåg man att hon inte skulle orka med ett heltidsarbete mtp de sysslor kvinnan hade i hemmet. Således infördes 50%- och 75%-tjänster. Männen hade ju sedan tidigare arbetat full tid eftersom det krävdes för att försörja familjen. Dessa icke-heltidstjänster finns dock fortfarande kvar och i störst utsträckning inom lågbetalda kvinnodominerade yrken. Ofta finns inte ens en heltidstjänst att tillgå även om så skulle önskas av enstaka arbetstagare. Det är sådana mekanismer som gör att kvinnan förlorar så mycket mer ekonomiskt på en tioårsperiod än män. Män har heltidsyrken och kvinnor deltid, oavsett om de skulle önskat att i familjen ha det annorlunda!

Du säger att man inte kan sätta normer för hur en familj ska vara/fungera. Det håller jag med om :bow:, men faktum är ju att det i dagens Sverige kryllar av informella normer om hur en familjebildning och försörning av familjen ska se ut. Någonting som missgynnar människor. Det är ju dessa normer som borde elimineras!

Sakterliga börjar ju detta förändras, gudskelov. Förhoppningsvis är mönstret med kvinnor och ofrivillig deltid störst bland äldre yrkesarbetande generationer. Det är nog få av oss yngre seniorer (under 30-35 år) som har deltidsyrken (om vi inte jobbar inom vård och omsorg eller är självvalt för att man hellre har mycket tid än mycket pengar). Självklart måste varje familj få välja det som är bäst för dem. Förnärvarande är det nog bara en utopi att det är frågan om ett fritt val då ekonomi och gamla mossiga normer styr oss. Det verkligt fria valet kommer nog först när de irrationella och ogrundade informella normerna om familjebildning och familjeförsörjning har raserats.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka