Dyrt eller ...................!!!

G

gabbis12

Vet inte om tråden ligger helt rätt, provar iallfall.
Hopptränar på en ridskola i en grupp med 5 andra alltså max 6 stycken/gång kostar 140 kr/timme (rider 1 gång/vecka). Sedan såg jag att man på ridskolan tar 130 kr/lektion/timme och då är man 6-8 max i gruppen, hoppar då var tedje vecka. Jag i min enfald trodde att det kanske skulle vara lite billigare, med privathäst (åker dit, stressar, lastar kommer hem sent= trött) men istället är det dyrare :crazy: :crazy: :confused:
Hur är det hos er ?? (känner mig lite lurad nästan)
Skriv gärna.

Sv: Dyrt eller ...................!!!

Oftast är det ju dyrare utanför ridskolan :smirk: Det är iaf min erfarenhet.

Min tränare tar 100 kr/gång, sen delar vi som rider på ridhushyran
(150 kr/timme), oftast är vi tre st som rider och då blir det 150 kr vars.

På vår ridklubb får man en liten rabatt om man har med sig egen häst till lektionerna (20 kr). Vi har ju trots allt samma kostnader för att genomföra lektionen även om det deltar privathästryttare. Men som sagt, en liten rabatt får dem.

Jag rider på ett ställe som tillhör en lantbruksskola, så det är ingen riktig ridskola. Betalar där 100kr/timma till tränare och 25 kr i ridhusavgift/gång, jättestort ridhus. Hoppträning är det.
Vi ska rida en timma men vi slutar inte kl 19 exakt bara för det utan vi slutar när vi är klara, alla ska få chans att avsluta på ett bra sätt. Tränar där med egen häst och åker man i tid blir det inte så stressigt, bara 10 min med transport eller 30 min ridväg :)

Tycker att den kostnaden är rätt ok. Ridskolan måste ju få in en viss grundpeng för att hålla verksamheten igång totalt så det kändes inte dyrt...Själv rider jag privat genom en westernklubb och vi är då två ryttare/timme...jag betalar dryga 300 för det. Då har vi en tränare som är inhyrd för hela dagen.

På min ridskola kan man få hopplektioner för ridskolechefen 95:-/gång. Sen finns det hopplektioner för någon proffstränare också, de kostar 200:-/gång. För tränaren måste man hyra anläggningskort också, vilket inte behövs för ridskoelchefen eftersom det räknas som en vanlig ridskolelektion.

Din grupp du tränar med är det en ridskolegrupp, eller är ni alla privatryttare med egna hästar som lånar ridskolans ridhus och instruktör?

Om man inte går i ridskolans grupper så kan det nog vara ganska vanligt att man får betala dyrare med egen häst ifall du kanske t ex inte löst ett ridhuskort. men ingår du i ridskolans ridgrupp, fast med egen häst tycker jag att det är konstigt att du ska betala mer.

Vi är alla privatryttare, detta är en grupp inom ridskolans försorg, vi är alla medlemmar (krävs förstås). Det jag reagerar mest på är att vi betalar faktiskt mer än dom i ridskolegruppen (trots att vi är nästintill samma antal). Jag skulle nästan lika gärna bara rida på ridskolan, enda skillnaden är då att jag inte får bedömningen med min häst.
Jag har också sett lite olika vissa ridskolor ger "rabatt" när men rider i ridskolegrupp och har med egen häst, fast vissa gör ingen skillnad (lite konstigt, kanske har med försäkringar m.m att göra??)
Att man betalar mer för rena privatlektioner (vitt då) det vet vi nog alla som har egna hästar.

rrider på egen häst för hopptränare, är en grupp med fem stycken, svårt att vara fäöarre när det gäller hoppning, måste ju få pustsa lite oxå. Betala iaf 150 kronor per gång och trycker det är ett bra pris, betala lika mkt när jag rider för dressyr tränare men då är jag ensam.

gabbis12 skrev:
Vet inte om tråden ligger helt rätt, provar iallfall.
Hopptränar på en ridskola i en grupp med 5 andra alltså max 6 stycken/gång kostar 140 kr/timme (rider 1 gång/vecka). Sedan såg jag att man på ridskolan tar 130 kr/lektion/timme och då är man 6-8 max i gruppen, hoppar då var tedje vecka. Jag i min enfald trodde att det kanske skulle vara lite billigare, med privathäst (åker dit, stressar, lastar kommer hem sent= trött) men istället är det dyrare :crazy: :crazy: :confused:
Hur är det hos er ?? (känner mig lite lurad nästan)
Skriv gärna.

Jag betalar ungefär lika mycket på ridskolan med ridskolehäst som på hoppträningen med privathäst, c:a 200 kr/gång.

Men då är vi tio på ridskolan och fem på privatträningen, och på träningen hoppar vi varje gång, medan det på ridskolan bara hoppas var fjärde gång. Dessutom är det mycket mer hoppning på en privatträning än på en hopplektion på ridskolan.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 410
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 301
Ridning Tänkte det kunde vara kul att jämföra hur det ser ut för oss som inte har egen häst hur våra hästliv ser ut. Jag rider på ridskola...
Svar
17
· Visningar
1 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka