Dyrt att tävla

Billy

Trådstartare
Jag har tagit upp min ridning igen efter många år och är nu vad man kan kalla tant.:D Jag har inga större tävlingsabitioner men tycker det är kul att ha något att träna för och tänkt ge mig ut på några lättare dressyrtävlingar. Men...jag räknade nu på en tävling, startavgift 180 kr + endagslicens 150 kr + licens för hästen 200 kr = 530 kr + bensin fram och tillbaka. Är detta rimilgt för en lokal LC??? Jag kanske startar ett par tävlinga till men troligen inte så att jag kommer över de 750 kr som licensen kostar.

Vad tycker ni? Hindrar dessa priser er från att tävla?

Om man bara startar en klass per år är det ganska dyrt ja. Men hästlicensen löser du ju bara en gång tex. Jag har just nu ingen trailer så jag måste hyra det också varje gång men å andra sidan är det här det roligaste jag vet.

och det är inte billigt för klubbarna att hålla tävling, med alla funktionärer och fixande som ska till.

Kostnaderna har många många gånger hindrat mig från att tävla, tyvärr måste man ha det ganska gott ställt ekonomiskt för att vara en aktiv tävlingsryttare även på en låg nivå. Men det är ju så det är med hästar överlag, det går aldrig riktigt att komma ifrån att det är en sport för dom lite åt det rikare hållet.

och det är inte billigt för klubbarna att hålla tävling, med alla funktionärer och fixande som ska till.
Fast och andra sidan, dom betalar ju väldigt sällan funktionärer, det är ju oftast frivilliga som stället upp på det där. Har varit så på alla klubbar jag varit på. Sen är det klart det kostar pengar för klubben med, dom ska ju överleva dom också. Det är dyrt med denna sport. Annars har jag faktiskt ingen riktig aning egentligen vilka kostnader klubben har med tävling, domare osv ska ju avlönas dock..är nog inte helt billigt heller.

Fast och andra sidan, dom betalar ju väldigt sällan funktionärer, det är ju oftast frivilliga som stället upp på det där. Har varit så på alla klubbar jag varit på. Sen är det klart det kostar pengar för klubben med, dom ska ju överleva dom också. Det är dyrt med denna sport. Annars har jag faktiskt ingen riktig aning egentligen vilka kostnader klubben har med tävling, domare osv ska ju avlönas dock..är nog inte helt billigt heller.
domare, överdomare, banbyggare ev sjukvårdare, veterinär, anläggningshyra/skötsel, stildomare, hederspriser. ljudanläggningshyra. krävs ett par starter för att få in tillräckligt mycket för att ens få det att gå jämnt ut. sen slitaget det ger på både anläggning men främst de ideella funktionärerna kräver ju att man får in tillräckligt mycket för att alla ska tycka att det känns värt att hjälpa till nästa tävling också.

domare, överdomare, banbyggare ev sjukvårdare, veterinär, anläggningshyra/skötsel, stildomare, hederspriser. ljudanläggningshyra. krävs ett par starter för att få in tillräckligt mycket för att ens få det att gå jämnt ut. sen slitaget det ger på både anläggning men främst de ideella funktionärerna kräver ju att man får in tillräckligt mycket för att alla ska tycka att det känns värt att hjälpa till nästa tävling också.

Absolut, jag är insatt i vad det kostar att driva en anläggning och startavgiften på en klass kan jag väl köpa. Men me andra kostnaderna, licenserna hit och dit. Sedan såg jag dessutom att det kostar 10 kr för tdb! Vad får man för dessa pengar?
Har tdb verkligen gjort något som förenklar eller är det en administrationskoloss för att smyga in pengar?

Jag funderar över detta eftersom det samtidigt klagas över minskat tävlande. No shit!

Absolut, jag är insatt i vad det kostar att driva en anläggning och startavgiften på en klass kan jag väl köpa. Men me andra kostnaderna, licenserna hit och dit. Sedan såg jag dessutom att det kostar 10 kr för tdb! Vad får man för dessa pengar?
Har tdb verkligen gjort något som förenklar eller är det en administrationskoloss för att smyga in pengar?

Jag funderar över detta eftersom det samtidigt klagas över minskat tävlande. No shit!

Du får en server med hyfsat väl fungerande kapacitet. Du har fått ett verktyg som vi arrangörer uppskattar mycket. Vi kan söka och lägga in funktionärer, ta ut listor över startande, kontroll över licenser, betalningar mm. Du har support om du behöver det (de jobbar en hel del när man tex lägger in en utlandsregistrerad häst). Så nog får vi en hel del. Det är stor skillnad i arbetsbelastning mot förr i tiden. I sthlm där jag bor har vi nu ett mycket rättvisare system än vad det var förr när man blev bortlottad stup i kvarten pga fulla klasser. Det är sjukt att tro att allt ska vara gratis hela tiden.

Jag jobbar med IT och system så jag blir kanske lite upprörd när folk tänker att mitt jobb inte är värt något men blir sjukt upprörda när något inte funkar... Det är så lätt att ta saker för givet, suck!

TDB har förenklat massor, både för arrangörer och ryttare. Och innan man använde TDB var man tvungen att köpa anmälningsblankett, kuvert och frimärke.

@Billy Jag tror helt klart att kostnaden för tävlandet är boven varför tävlandet minskar. Det är dyrt och även om konceptet med TDB är bra hinner jag få bryt på det mer än en gång per säsong. (Senast igår vägrade systemet ta genom en betalning för en licens utan hävdade att det inte fanns pengar nog, vilket det gjorde. Provade tjugo minuter senare och då fungerade det.)

Själv väljer jag nog inte bort tävlandet ändå. Men rider för det allra mesta bara en klass per dag, och så kör jag aldrig längre än 10 mil för en tävling.

Instämmer i att tdb underlättar både för oss som tävlar och arrangörer och det är toppen att slippa ha frimärken, kuvert och anmälningsblanketter hemma. Om det har blivit rättvisare eller inte kan man väl dock diskutera. Förr var det iofs en lite tveksam lottningsprocess numer gäller det att ha en snabb uppkoppling och god möjlighet att sitta vid en dator kl 18.00 och oftast på helger. Men det är i alla fall skönt att slippa vänta till samma vecka innan man får reda på om man kommer med på en tävling eller inte.

Ska man "bara" tävla för att prova kan man ju lika gärna rida en pay'n'ride och då slippa alla övriga kostnader som det innebär att tävla på riktigt sas. Om man inte är beredd att betala vad det faktiskt kostar.

Kostnaden hindrar mig från att tävla, åtminstone delvis. Av ekonomiska skäl har jag inget anläggningskort (som behövs för att rida för tränare) och ska man tävla måste man ju också träna hyffsat ofta så att man får den hjälp man behöver. Jag har inte brytt mig om att skaffa licens I år utan åker bara på några träningstävlingar, jag har ingen lust att lägga så mycket pengar på träning/tävling. Kanske nästa år, får se hur intresserad jag känner mig.

Tdb är dock bra tycker jag.

Jag tycker också att det är lite jobbigt dyrt att tävla, men jag vet också att dressyrtävlingarna kan vara svåra att dra runt så det ger något över i kassan när alla kostnader är betalda. Jag kan liksom inte riktigt komma på vad jag skulle tycka vara ok om arrangören drog ner på för att minska kostnaderna för att därmed kunna sänka startavgifterna (har betalt 150-180 kr per start för LC/LB den här säsongen).

I år är första året sen 2011 som jag tävlar alls, jag bestämde helt enkelt att jag tyckte det var värt pengarna eftersom ridningen är mitt absolut största intresse.

Jag var med på tiden innan TDB och ja det har förenklat en hel del.

Det har verkligen förenklat otroligt, både som tävlingsryttare och som tävlingsarrangör. Att få allt elektroniskt från början spar väldigt mycket tid när man ska arrangera tävling, och när folk själva kan ändra och stryka i tdb, istället för att man som funktionär får ett samtal när man sitter på bussen, och ska försöka skriva upp på nån lapp att Lisa ska rida Svarten istället för Bianca, och stryka sig från första klassen.

Du får en server med hyfsat väl fungerande kapacitet. Du har fått ett verktyg som vi arrangörer uppskattar mycket. Vi kan söka och lägga in funktionärer, ta ut listor över startande, kontroll över licenser, betalningar mm. Du har support om du behöver det (de jobbar en hel del när man tex lägger in en utlandsregistrerad häst). Så nog får vi en hel del. Det är stor skillnad i arbetsbelastning mot förr i tiden. I sthlm där jag bor har vi nu ett mycket rättvisare system än vad det var förr när man blev bortlottad stup i kvarten pga fulla klasser. Det är sjukt att tro att allt ska vara gratis hela tiden.

Jag jobbar med IT och system så jag blir kanske lite upprörd när folk tänker att mitt jobb inte är värt något men blir sjukt upprörda när något inte funkar... Det är så lätt att ta saker för givet, suck!

Jag tror inte alls att allt ska vara gratis. Men vad jag vet så fanns detta system med listor och annat före licensavgiften höjdes från 200 kr till 750 och att hästar måste ha licens även på lokal nivå.

• Gilla
Reactions: Ray
10kr går till tdb och datasystemet är bra. Men tycker ändå förbundet tar ut lite väl mycket pengar... Licensen för oss som tävlar sällan, Hästlicensen varje år, arrangören ska betala förbunden gällande propositioner och en summa för varje startande ekipage... Sen måste man ha medlemsavgift där oftast nära hälften går till förbundet. Arrangörerna står för alla kostnader med underlag, betala domare etc och jag har inget emot startavgifterna. Men det är mycket avgifter som man undrar var de går faktiskt....

TDB har förenklat massor, både för arrangörer och ryttare. Och innan man använde TDB var man tvungen att köpa anmälningsblankett, kuvert och frimärke.

Nja, det var länge sedan man sprang till posten och skickade anmälningsblanketten. Man kunde faktiskt anmäla på nätet och via hemsidor.

Men visst, tdb har väl sina fördelar så en tia till det är väl ok, liksom att arrangörerna måste täcka sina konstnader. Men licenserna då? Från 200 till 750 + licens för hästen även på lokal. Hur förklaras detta?

• Gilla
Reactions: Ray
Men visst, tdb har väl sina fördelar så en tia till det är väl ok, liksom att arrangörerna måste täcka sina konstnader. Men licenserna då? Från 200 till 750 + licens för hästen även på lokal. Hur förklaras detta?

Hästlicens på lokal nivå motiveras av att alla hästar ska ha "unikt ID" i tdb, innan kunde man lägga in samma häst flera gånger manuellt. Det tycker jag personligen känns som en ok kostnad.

Den lokala ryttarlicensen däremot fick ju en mardrömshöjning. Hur det motiveras? Såhär: "Det nya systemet innebär en höjning av licensen för dem som tidigare löst lokallicens, men de får samtidigt möjlighet att starta på fler tävlingar." KÄLLA hos SvRF

Jag antar att det betyder att jag blev en bättre ryttare med bättre häst, annars är tillgången till fler tävlingar inte mycket värt för en sån som jag som harvar på basicnivå.

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
11 852
Senast: Cambrie
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 056
Senast: fio
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 674
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Jag ska klistra in ett inlägg från en ridskola. Undrar vad ni tycker är 3.500 kr/månaden dyrt för en ryttarsatsning? Detta är vad som...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 105
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar