Dyrt att ha djur!

nice and happy

Trådstartare
Hejsan!
jag ville bara dela med mig lite av hur mina sista månader har sett ut med mina djur. 12åriga hunden började andas tyngre & var allmänt matt, åkte till veterinären där dom tog blod prov på honom. Han hade någon infektion i kroppen sade dom. Så han fick smärtstillande & en annan för infektionen. Efter en vecka när smärtslillande var slut så blev han så där igen.
Vi åkte till veterinären en andra gång. Då röntagde dom honom & hittade inget fel, dom skrev ut 100st smärtsillande åt honom & sade att det bara var åldern.
Efter ca 2 veckor så gav jag vovven sin boll & klappade om honom & han gick & lade sig & verkade normal. Kl:5 på morgonen vaknar jag av hunden andas jätte tungt & inte vill ställa sig upp & hans blick är så tom... Ringer jour veterinären & får åka dit med honom på en gång. Han var så svag så dom tog bort honom på en gång. Han somnade så fort & såg så fin & fridfull ut sen. Det känndes bra att han slapp lida med samtidigt var jag helt förstörd.
R.I.P BILLY
Det blev den tredje räkningen.
Förra veckan så skadade min yngre hund sin klo & fick åka till veterinären en 3 gång & dom fick ta bort klon & pullpan. Sen i förrgår så hade hästen ett sår på bak benet & trodde att det skulle läka bra av sig själv men idag så var det ännu varigt & äckligt & någon slemsa hade kommit ut så veterinären skall komma ut & titta på det idag. Så det blir 5 gången på kort tid.

Första & andra räkningen 1700:-
Medicin 900:-
Andra räkningen (avlivningen) 1200:-
Tredje räkningen (klo) 1000:-
sen är jag glad om den fjärde räkningen går på ca 1000:- för självrisken är på 1700:- så den har jag ingen nytta av nu.
Så alla hund räkningar: 4800:- + räkningen idag!

Det är kul med djur men kan bli lite dyrt, men det är dom värda! :)

Sv: Dyrt att ha djur!

Nu har veterinären varit ute vid skönheten & det gick på 1100:-, det var inget farligt som tur var. Lite ren tvättning & medicin så skall han va bra snart igen :)
Det var första gången han blev behandlad för nå, så han tyckte att det var kul & spännande. Veterinären tyckte att han var så trevlig & snygg hihi det var roligt!
Fullsize_5087588_39PICT0737.jpg

Mina hästar har jag haft väldig tur med - Men när det väl blivit något så har det blivit ordentligt - som avsparkat griffelben, en ögonskada som gjorde att hästen knappt tålde ljuset - så den fick tas bort.

Men jag törs inte räkna på vad mycket jag lagt ner på hundarna & mina smådjur genom åren. Ena hunden (Olycksfågeln) har gått igenom tre benoperationer, skurit upp trampdynorna så många gånger att jag nu själv klarar att fästa ihop "dynan" med hjälp av tape och lägga tassbandage. Han har även blivt påkörd av en vespa - då fick han åka smådjursambulans, röntgas, sys, få vård för sina brännsår och smärtstillande medicin. :crazy:

Till och med mina fåglar har legat inne på smådjurssjukhuset för intensivvård - En drabbades av lunginflammation, en blev attackerad & biten av en RÅTTA :mad: Tyvärr klarade ingen av fåglarna sig - utan avled efter några dagar på djurssjukhuset.

Det är underbart med djur - men hemskt (Och dyrt) när de blir sjuka/skadade!

Det där var väl ingenting! ;) Jag måste ha rekordet i antal veterinärbesök på kort tid. Nu är det tre år sedan, men jag räknade till över 10 st på några få veckor.

Häst 1: Kronisk knäledsinflammation. 4-5 återbesök och senare avlivning.
Katt 1: Böld under hakan. Vetbesök med återbesök. Vetbesök igen för att det inte gav med sig.
Katt 2: Ögoninflammation, grumlig pupill. Täta återbesök varje vecka i flera veckor, sedan nån gång i månaden.
Häst 2: En häst jag skulle köpa och hade på klinik för besiktning (gick inte igenom).

Allt detta samtidigt under samma månad alltså. :crazy:

Lagom när katt 2:s ögon var helt okej var det dags för henne att kastreras. Samma månad fick katt 1 analsäcksinflammation och fick sövas och bli spolad akut.

Det var en ganska dyr tid. :eek: Men vad gör man inte för sina älskade djur? :love::love:

Har unghästen på Skaras klinik just nu. Är väll uppe i 80-100000 nu:angel:.
Tur att man har en bra försäkring:crazy:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 340
Senast: Motacilla
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 423
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 345
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar