Dyrare med gammal häst?

Minna86

Trådstartare
Jag undrar hur mycket mer en äldre häst kostar i tid och pengar? Och jag menar inte i inköpspris utan i driftskostnader och med äldre så tänker jag mig närmare 20 år och uppåt.
Det jag främst tänker på är mat/tillskott, veterinärkostnader och eventuellt täcken om pållen blir frusen på äldre dar. Men det kan ju vara andra grejer som jag inte tänkt på.

Tack!

Sv: Dyrare med gammal häst?

jag har en 24 åring å en 4 åring å dom kostar precis lika mkt till å med att 4 åringen kostar mer. Så nä mina äldre hästar har ej varit dyrare så länge dom e friska. När jag köpte min pålle som nu e 24 år då var hon 15. då va hon konstant sjuk å dålig i benen men ju äldre hon blivit ju bättre har de gått. så jag tycke rinte man kan ta de efter ålder. jag mnar visst gamsla hästar med tex dåliga tänder behöver ju andra fode rosm kan vara dyrare mm men annats tycke rjag ej de.

ja jag skulle säga att det generellt blir dyrare ju äldre hästen blir! Den behöver oftast tillskottsfoder för att kunna hålla hullet och tandvården är viktig.

Vi har en gammelpojke här i stallet som stoppar i sig 2 säckar lucernhack i månaden utöver vanligt foder för att se bra ut. Han har lite dåliga tänder och kan inte tillgodose sig allt hösilage utan behöver tillskott. Den hästen kostar ägaren betydligt mer än vad de yngre hästarna i stallet kostar.

Jag har ett 30-årigt halvblod och etn 16-årig kbt. Gamlingen har fått tänderna raspade vid två tillfällen vilket den yngre inte har och han får glucosamin som tillskott. Glucosaminet kostar ca 4000 kr/år men det är den merkostnaden jag har för honom.

Hejsan jag har en 26 årig ponny och vist lite dyrare i drift då vi ger honom örter för att han ska hålla sig så pigg och fin som möjligt och dom har ju lättare att bli sjuk men gammla hästar ger så mycket! Den vi har är pigg och busig pga örterna han får men han mår super och är den snällaste och goaste hästen som alla älsakr :D

Svårt att säga, alla gamla hästar blir ju inte sjuka, men ofta behöver dom tillskott
Har en 21åring som bara äter betfor och krafft, men är hur pigg som helst och aldrig varit sjuk mer än förkylning på vintern och sådant som alla hästar åker på någon gång =) han är billigare än de andra hästarna i stallet som är yngre.

Min D-ponny som är 26 år, kostar betydligt mindre i månaden än mitt 7 åriga halvblod.
Iofs så visar D-ponnyn inga som helst ålderhetstecken annat än tjockare päls och några vita hår här och var.
Dessutom har han inte haft en skada eller varit halt under dem 10 år jag ägt honom, och då ska det tilläggas att han gick på ridskola i 10 år innan jag köpte honom. En ponny av stål ;)

Det är inget mer speciellt med ponnyn är halvblodet;
halvblodet är helskodd, ponnyn går barfota
halvblodet vaccination 1 gång per år, ponnyn vaccination 1 gång per år.
halvblodet tandvård 1 gång om året, ponnyn tandvård 1 gång om året.
halvblodet försäkrat, ponnyn oförsäkrad
halvblodet utöver grovfoder; krafft groov, salt, betfor, miniraler! ponnyn utöver grovfodret; miniraler, betfor
halvblodet träning regelbundet varje vecka, ponnyn latar sig i hagen
halvblodet tävling 1-2 ggr i månaden, ponnyn latar sig i hagen
halvblodet 4-5 balar spån i månaden, ponnyn 3-4 balar spån i månaden

så, som sagt, en ganska stor prisskillnad på halvblod och ponny :P

och dem jag känner med äldre hästar, det enda som har blivit dyrare nu när dem blivit äldre är fodret, vissa av dem behöver ordentligt med lucern, olja och andra tillskott vintertid för att hålla hullet, och krafftfoder är ju dyrt, så det springer iväg. men på nått annat vis kostar dem inte mer.

Senast ändrad:

min nordis dam är 24 år gammal.
inte behöver det bli dyrare dock vet jag folk som stoppar i äldre hästar extra foder av olika slag utan att egentligen veta om de behöver det.
min dam får grovfoder som hö, betfor och musli årets alla dagar efter ridning får hon lite havre och i bland lite kraft, samt salt sten och vetegroddsolja
mer får hon inte och hon klarar sig bra på detta.
har kanske tur med en häst som inte kräver extra foder för att hon är gammal
men det e ju olika från häst till häst och dennes behov

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 663
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 747
Gnägg Funderade på det idag. När anses egentligen en häst som "gammal"? När anser du att en häst börjar bli gammal? Anledningen till att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 481
Senast: c0pyright
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 021
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023