Dyra torrfoder.. läs gärna..

Z

Zuukii

Att läsa innehållsförteckningen

Att läsa innehållsförteckningen och förstå vad som egentligen står där har sina sidor! Och OBSERVERA - det är innehållsförteckningen på Påsen som ska läsas - informationen i i broschyrer eller på hemsidor överensstämmer inte alltid med verkligheten! Helst ska man läsa den på orginalspråket också - det finns gott om översättningsfel!!

Det som står först ska vara den största ingrediensen mätt i vikt, och sedan följer övrigt i fallande ordning - men här finns det fallgropar!

Även om ett foder anger färskt kött som första ingrediens, så innebär det inte nödvändigtvis att det är ett foder med högt köttinnehåll. Färskt kött består i huvudsak av vatten och alltså försvinner ca 80% vid produktionen. Färskt kött får i de flesta foder betraktas som smakförstärkare - det är alltså viktigt att titta var i förteckningen det huvudsakliga köttinnehållet i form av kycklingmjöl etc kommer.

Trots att färskt kött och/eller någon form av köttmjöl listas först så innebär det inte med säkerhet att fodret innehåller mer animaliskt protein än ett som har kolhydrater först och köttmjöl längre ner i innehållsförteckningen. I ett foder som har köttmjöl först , följt av fem-sex olika kolhydratkällor varav majsgluten eller sojaproten har en framträdande plats så får man räkna med att proteinet i hög utsträckning har vegetabiliskt ursprung. Om däremot t ex ris står först följt av köttmjöl och sedan ett fåtal övriga ingredienser varav ingen är rent vegetabiliskt protein så kan man istället räkna med att proteinet har animaliskt ursprung. Jag föredrar foder där den huvudsakliga proteinkällan faktiskt deklareras med sitt innehåll angivet i % - jag vill då att det ska vara minst 20-25% förutsatt att det finns flera animaliska proteinkällor - i annat fall uppåt 30%, helst mer.

En särskild teknik är sk "splittade" innehållsförteckningar - det innebär att man försöker dölja en ingrediens verkliga mängd genom att dela upp den på flera poster som t ex majs, majsmjöl, majsgluten. På så sätt får man varje del att hamna längre ner på listan, men det totala innehållet av majs i ett sådant foder kan ju vara helt överväldigande, medan köttinnehållet är tämligen blygsamt - trots att det står först.



En del foder marknadsförs med att de inte innhåller färgämnen eller konserveringsmedel. Då ska vi hålla i minnet att konserveringsmedel och antioxidanter per definition är två olika saker - även om de i vårt medvetande är samma sak. Ett foder som marknadsförs på det sättet kan mycket väl innehålla kemiska antioxidanter. Det finns flera exempel på detta på marknaden, även bland de svensktillverkade fodren.

Foderfabrikanterna behöver bara deklarera tillsatser till det färdiga fodret. Råvarona, och då främst fetterna, kan innehålla kemiska tillsatser utan att det deklareras. En annan råvara som ofta tillsätts kemikalier är fiskmjöl. Flera källor uppger att fiskmjöl ofta konserveras med Etoxyquin som är cancerogent.

Jag tycker man borde slopa torrfoder.. fatta hur mycket skit dom smyger ner i tillverkningen utan att vi vet om det...
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

Man ska ne behöva ha en frys stor som amazonas för att få ha hund, även om de flesta säkert hade fodrat med färskfoder om de hade kunnat! Så fort jag får skaffat mig ett större boende med en ordentlig frys ska jag börja barfa. Men tills dess får jag göra det bästa av situationen och ge så bra torrfoder som möjligt och blanda ut med lite blötmat för smakens och konsistensens skull. Som det ser ut nu har jag möjligen plats till några märgben i frysen. Men jag tror ändå att min hund får i sig hyfsat bra mat, inget spannmål kommer ner i den magen.

Min mormor har alltid kokat egen hundmat, blandfärs, ris, ärtor och morötter och som komplement lite torrfoder. Men så har hon tid och plats till det också och vet att hennes hundar (rena sällskapshundar) fungerar på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

Vad tycker du man ska ge sin hund istället då, så den får i sig allt den behöver?
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

Vad sägs om detta då?

Mitt foder innehåller bla laxmjöl och
Konserveringsmedel: Askorbinsyra och vitamin E


Innebär det att fodret inte är bra? Luras fodertillverkaren?
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

Det går ju inte att säga på bara det lilla. Jag tror inte att det handlar så mycket om att de luras, som om att vi måste lära oss läsa innehållsförteckningar bättre, både på vår egen och på djurens mat.
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

Har precis varit och köpt Nordic hundfoder. Får se vad hundarna tycker om det :D
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

Men det finns ju alltid angivet hur många procent (av TS) protein, kolhydrater och fett som produkten innehåller? Och då spelar det ju ingen roll om de delat upp kolhydratkällorna i femtielva delar. Du ser ju ändå om produkten innehåller övervägande protein eller kolhydrater.

Hur mycket kemikalier tror du att vi sätter i oss med den mat vi äter då? Knappast mindre än vad det är i hundmaten...
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

Hur mycket kemikalier tror du att vi sätter i oss med den mat vi äter då? Knappast mindre än vad det är i hundmaten...

Precis!
Jag tror att torrfoder är bra överlag. Sen finns det hundar som inte tål ett foder, men tål ett annat och tvärtom.
Vi ska vara så noga med våra djur, men vi själva äter nog mycket skit :D
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

*lån*

De flesta hundfoder är nog mer passande och korrekta för hunden att äta än många hemkokta varianter med tanke på vitaminer, mineraler, spårämnen etc. som hundarna behöver för att må bra.

I sverige håller faktiskt torrfoder generellt sett hög kvalitet dessutom..

Visst är det bra att ge hundarna kött och ben etc. vilket jag gärna gör som komplement till torrfodret.
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

Precis... och jag tror få hundägare har den kunskapen som krävs för att börja mixtra med hemlagat foder.

Med tanke på den forskning som finns inom djurfoder-företagen så är jag rätt säker på att de vet vad de sysslar med...
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

*lån*

De flesta hundfoder är nog mer passande och korrekta för hunden att äta än många hemkokta varianter med tanke på vitaminer, mineraler, spårämnen etc. som hundarna behöver för att må bra.

I sverige håller faktiskt torrfoder generellt sett hög kvalitet dessutom..

Visst är det bra att ge hundarna kött och ben etc. vilket jag gärna gör som komplement till torrfodret.


Japp, håller med :D
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

Är det någon som använder HIll´s torrfoder då?
:)
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

*kl*

Jag ger Bravo färskfoder till min franska bulldog. Innan fick hon RCs bulldogfoder + hill's nånting och åt väl sådär. Bytte rakt av och gissa om aptiten ökade direkt. :angel: För att inte tala om en skön fysisk utveckling under de här tre veckorna. Jag är frälst på färskfoder! Har gett det till mina tidigare hundar med. Fast min fralla äter bara två burgare per dag, så jag behöver inte köpa så mycket åt gången numera. :)
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

Kallas burgarna också färskfoder? För de är väl sånna där torkade?
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

Bravos färskfoder kan faktiskt beskrivas som burgare, för de är rätt små, 150 g. Min jycke äter också sådana, och hon är jättebra i magen. Aptiten var det inget fel på innan heller...
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

Jag använder Hills torrfoder och tycker det fungerar bra. Min hund älskar det. Jag har haft Precept som valpfoder och det var väldigt bra men svårare att få tag på så jag bytte till Eukanuba. Hunden åt alltid det med viss tveksamhet.

De här innehåller mitt HILLs adult Chicken:
Grovmald majs, torkad kyckling och kalkonprotein, sojabönsmjöl, animalisk fett, majsglutenmjöl, digistiv, vegetabilisk olja, torkade hela ägg, linfrö, salt, kalcuimcitrat, extrakt av rosmarin.

Näringsinnehåll: råprotein 23%, råfett 14,3%, växttråd 2%, aska 4,3%, vatten 8%, kalcium 0,67%, fosfor 0,61%, natrium 0,23%, kalium 0,64%

Vad tycker ni foderexperter om detta innehåll?

Men för oss som måste använda torrfoder, finns det något bra?

:)
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

Nu bygger inte det här på några fakta, men är det inte väldigt många som slopar rc efter ett tag?

Min hund gick på royal ett par månader och sket som en häst 4-5 gånger om dagen. Det är flera som jag pratat med som gett upp dem.

Bytte till Proformance i för några veckor sedan och det har fungerat mycket bra. Hon skiter små högar 2 gånger om dagen och hullet är fint. Med rc hade jag svårt att hitta en bra balans, antingen var hon jättesmal eller vägde ett par kilo för mycket.

Bra läsning för övrigt. Det här med foder är en djungel som man aldrig blir klok på...
 
Sv: Dyra torrfoder.. läs gärna..

Min är visserligen rätt liten, men äter bravo + rc, får mat tre ggr om dan och bajar 2. Det är hårt och luktar nästan inget. Hela hunden luktar gott, ingen hundlukt, ingen dålig andedräkt, blank päls, bra hull osv. Jag är nöjd hittills.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 719
Senast: snorp
·
Hundhälsa Jag sitter och funderar på vilket foder som skulle vara bra för min dvärgschnauzer på 1 år. Hon har hudproblem och lite klåda...
2
Svar
22
· Visningar
7 721
Senast: igbest
·
Övr. Hund Har hittat ett foder som sägs ska hjälpa mot kliande och irriterad hud, det ska också bekämpa lindriga hudinflammationer. Jag känner...
Svar
13
· Visningar
1 950
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp