Dyra kostnader

BasicLisa

Trådstartare
Jag tittar i alla tradar om vad det kostar att ha hast och forundras varje gang over hur mycket pengar det gar at for vissa att ha hast. Och da menar jag bara standard sakerna som stallplats, foder, skoning och traningar. Folk ar uppe i summor som 5-7000 kronor manad.
Okej, nu raknar vissa in specialsaker i de summorna, men overlag ar det bara standardutbudet som galler.

Just nu ar jag hastlos, men hade tidigare hast utanfor Uppsala.
Jag stod i kollektivstall med 4 hastar (min lilla stora hast, en STOR travare, ett halvblod och ett russ) dar vi delade pa fodringar och ut- och inslapp. For det betalade jag 500 kronor manaden.
Vi delade aven pa inkop av foder (havrekross, betfor, ho och mineraler) det gick loss pa max 300 kronor i manaden.
For skoning var sjatte vecka betalade jag 400 kronor pa sommaren och 500 pa vintern med snosula.
Sedan utover det tillkom ju vaccinationer, avmaskning, utrustning, traningar och tavlingar, men jag kan arligt saga att jag aldrig under mina 3 ar med den hasten la ut mer an 1500 kronor manad.
Kan val ocksa lagga till att jag hade enorm tur och behovde aldrig ta ut veterinar eller liknande unde hela tiden jag hade henne. Alla ev. skado var sma och kunde klaras av sjalv.

Och min hast fick basta omvardnad och utrsustning, utan att jag beovde lagga ut nagra astronomiska summor. Jag snalade ALDRIG nar det kom till hasten. Hon gick i forsta rummet.

Ar det bara jag som har lyckats komma undan sahar billigt i flera ar eller finns det fler dar ute? Hur gor du for att halla nere kostnaderna?
Beratta!

Sv: Dyra kostnader

Vi har egen gård och håller ner priserna tack vare det.

• Ingen stallhyra, plus inkomst från övriga hyresgäster
  • Eget hö i den mån vi hinner ta in, räcker oftast till en årsförbrukning för en häst, så vi får köpa lite extra då jag har två
  • Spån hämtar vi hos vår granne, en såg, 5 kr/sopsäck - billigt!

Sen köper jag aldrig det dyraste fodret. Nöjer mig med vanliga märken som Krafft eller Hippo. Gillar inte att komplicera saker och ting, så köper inte ens massa tilläggsfoder som jag inte har belägg för att köpa. Gör analys och köper bara det jag behöver.

Det som kostar mig mest är försäkring (2000 kr/år) och hovslagare (800 för helskoning), det kommer man ju inte undan. Sedan är det vaccination en gång om året, ca 500 kr per häst samt tandraspning a la 100 kr en gång om året. Oförutsedda kostnader kan man ju inte ta med i en sån här kalkyl... Harj u precis kommit igång med hästeriet igen så träningskostnader och liknande existerar inte.
Skulle aldrig komma upp i 5000 kr på standardutgifter!

Mycket beror nog på vart man bor. Bor man i storstads regionerna så kostar det betydligt mycket mer än om man bor ute på landet. Ute på landet har man ju förmånen att bo nära bönder som kan leverera havre, korn och grovfoder billigt tex... Sen har nog priserna stigit ganska mycket de senaste åren också.

Finns nån tråd där folk listar hur mycket deras ridtravare kostar. ("Hur mycket kostar din ridtravare?" tror jag den hette.) Där kan du se hur mycket de ägarna har i utgifter samt vart de bor... Ganska stor skillnad om man jämför med att bo i stan. (Självklart kostar det lika mycket att ha en travare som vilken annan hästsom helst.)

Jag anser Uppsala vara en stor stad och detta stall lag ca 10 minuter fran stadskarnan med tva ridhus inom 3 minuters skrittavstand, sa deras hyra var valdigt schysst om man jamfor med andra med samma lage.

Ser stall har runt Uppsala, som i princip bara ar ett stall med hage, man maste gora allt sjalv och narmaste ridhus eller ridbanan ar 10 min korvag darifran. Inget foder ingar i priset och for det ska de ha minst 1500...

jo dyrare blir väl allting nu när besinpriserna stiger, våran stallägare sa att gödsel och allting blir dyrare så hösilage balarna som han görkmr typ bli dubbelt så dyra... och Krafft har ju typ höjt priserna på allt sitt foder.

Tycker du har kommit riktigt billigt undan. Själv har jag grundkostnad i månaden:

Stallhyra (kall) - 1150 kr
Hö - 790 kr (hittar inget lägre än 2 kr/kg idag)
Kraft - 400 kr (växande unghäst, havre räcker inte)
Strö - 625 kr (fem balar spån)
Hovslagare - 475 kr (tar 950 kr per skoning)
Försäkring - 900 kr

Summa 4040 kr/mån

På detta kommer ju träningar, tävling, vacc, prylar osv osv. Dottern har även en ponny, så hästkontot är stort....

Häromkring, om man vill ha ridhus, hittar man ingen billigare stallhyra. Alla hovslagare ligger i samma prisklass (om de innehar utb. o F-skatt). Hö- och spånpriserna har stigit mycket de sista åren.

För att hålla kostnaderna nere så försöker jag hitta ett bra gorvfoder => mindre tillskott. Ta hand om mina prylar, köper gärna begagnat.

Frågan är dock; snackar du vita, skattade och ärliga pengar?
För jag skulle aldrig kunna föda en häst på 300 spänn månaden, än mindre sko den för 4-500?

Att ha en billig stallhyra beror väl på hur det är upplagt; om gårdsägaren gärna har sällskap/ arbetshjälp eller har en gård med kostnader som skall täckas. Tänk bara på vad betesmark kan kosta ...

Det är ju också så att priser på allt har stigit de senaste åren och ny regler har tillkommit. Som att man måste ha veterinärintyg (recept) för att få köpa avmaskningsmedel. Tror säker att man fortfarande skulle kunna på en kallhyra av stallplats för 500:- om man sköter allt själv. Men foder och strö har ju stigit mycket i pris. Så det har blivit klart mycket dyrare att hålla häst de sista åren.

Min snälla pappa tar endast 400 kr. Då släpper han ut och in alla vardagar, helger är cirkulerande schema. I stallet har vi allt det man behöver, vi sköter alla reparationer av hagar osv.
Vi har inga hagar under 1 hektar, ridbana och 10 min till jkpg city. Ca 20 min ridväg till ett av Sveriges största ridhus.

Men jag tror vi är några av de få som lever kvar med så här låg hyra. Vi skulle kunna höja hyran, men jag tvivlar på att den skulle hamna över 700 kr då. Och ja; det är vita, skattade pengar.

Så visst kan man komma billigt undan men som du säger, det har hänt mycket på några få år. Förra årets dåliga sommar har ju också höjt priser på de flesta spannmål och hö.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 122
Senast: niardasp
·
Anläggning jag hoppas traden ligger ratt annars far moderator flytta... Jag har tva gamla spiltor (anno 1960 ca) i stallet som idag inte...
Svar
7
· Visningar
2 146
Hundhälsa I dagarna kommer mina bocker (har inga som helst mojligheter att kora till kursutbud, sa det ar bocker o filmer o tips o goda rad fran...
Svar
11
· Visningar
1 301
Senast: Kakis
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: Spunkgrodan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10