Jag hör till dem som just nu utnyttjar försäkringarna mycket just nu. Förlåt ett långt delvis off topicinlägg, men jag är helt klart en del av de skenande kostnaderna.
Hunden har skadat två böjsenor i vardera baktassen, rehab-delen i försäkringen tog slut redan när vi löste första klippkortet för laser/watermill. Veterinärdelen är lägre, första omgången med röntgen och ultraljud (men utan lugnande, "lättbehandlad" hund), första efterkontrollen efter två månader var inte särskilt dyr, men eftersom domen blev minst en månad till i koppel blir det förstås minst en veterinärkoll till, och vi har en del att hämta ut på medicinkvitton. Men detta känns som "normalt" försäkringsutnyttjande, förutom då att vår försäkring täckte rehab utan undantag för laser, även om det inte alls räckte för hennes rehabbehov.
Katten däremot, som har skyhöga värden på sköldkörtelhormon är väl ett bra exempel på vad ny behandling kan kosta. OM det går att få ner värdena till rimliga värden med medicin och njur/levervärdena fortfarande är OK är vårt alternativ behandling med radioaktiv jod. Behandlingen innebär ca en vecka på djursjukhus och kostar minst 15.000 kanske 20.000 beroende på klinik och hur fort katten kan gå hem. Jag kan mycket väl tänka mej att kattskrället kommer att antingen matvägra eller vägra gå på låda så det krävs extrabehandlingar a x-tusen kronor. (Skada med tratt ledde till akutbesök som slutade ned ett dygn på djursjukhus)
Det ÄR ett svårt beslut, varför utsätta/kosta på en 12 år gammal katt detta? Om det inte vore så att metoden är så fruktansvärt effektiv, hela 95% blir helt återställda, hade vi väl tagit bort katten tidigare. Men när katten blivit sitt "vanliga jag" känns det orimligt att avliva och lika orimligt att låta henne bli dålig för att sedan avliva. Alltså lutar det nu åt att det blir behandling om det blir möjligt. (Tabletterna tar bildningen av vita blodkroppar och försök med specialfoder ledde till matvägran och snudd på akutbesök så för just vår katt är inget av dessa ett alternativ på sikt)
Jag har trott att jag aldrig skulle utsätta ett djur för t ex en cancerbehandling för att förlänga livet. Efter att de där 95% friska flyttat gränsen för vad jag är beredd att låta katten gå igenom är jag inte lika säker längre. Däremot är jag säker på att jag kommer att välja försäkring på nästa djur med helt nya erfarenheter att ta hänsyn till.