Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Du kan naturligtvis ta ställning, deklararera din ställning på det vis du hanterar en fråga. genom att exkludera en viktig part i en fråga, du diskuterar vargfrågan i renbetesland men exkluderar samerna så visar du var du står i frågan utan att ta upp samerna till diskussion.

Visst KAN jag ta ställning om jag vill. Men jag väljer att vare sig deklarera eller diskutera mitt eventuella ställningstagande angående frågan om varg i renbetesland och därmed går det inte varken inkludera eller exkludera samerna i samma, aldrig diskuterade, fråga.

Förstod du den här gången eller ska dra igenom det några gånger till för att vara på den säkra sidan?

Visst KAN jag ta ställning om jag vill. Men jag väljer att vare sig deklarera eller diskutera mitt eventuella ställningstagande angående frågan om varg i renbetesland och därmed går det inte varken inkludera eller exkludera samerna i samma, aldrig diskuterade, fråga.

Förstod du den här gången eller ska dra igenom det några gånger till för att vara på den säkra sidan?

Du har ju redan tagit ställning iom du svarade på mitt inlägg

Åter citerar jag:
Ursprungligen postat av lbb
Du kan knappast diskutera varg i renbetesland utan att involvera sámerna...det är ju det problemet handlar om. Renbetesland ska enligt avtal som staten har ingått vara varegfritt. Vargen kan inte ta sig till mellansverige från finnland utan att passera renbetesland.....

Klart jag kan! Det är bara att strunta i att skriva något om det. Plättlätt!

Du har ju redan tagit ställning iom du svarade på mitt inlägg

Åter citerar jag:
Du kan knappast diskutera varg i renbetesland utan att involvera sámerna...det är ju det problemet handlar om. Renbetesland ska enligt avtal som staten har ingått vara varegfritt. Vargen kan inte ta sig till mellansverige från finnland utan att passera renbetesland.....

Okej ett sista förtydligande!

Klart jag kan betyder att jag KAN, inte att jag faktiskt gör. STOOOOOOOR skillnad. Det finns mycket jag KAN göra men som jag väljer att inte göra trots att jag KAN.

Blev det tydligare? Om inte så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer med förståelsen utan då får du nog ta hjälp av någon med pedagogisk utbildning istället.

Okej ett sista förtydligande!

Klart jag kan betyder att jag KAN, inte att jag faktiskt gör. STOOOOOOOR skillnad. Det finns mycket jag KAN göra men som jag väljer att inte göra trots att jag KAN.

Blev det tydligare? Om inte så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer med förståelsen utan då får du nog ta hjälp av någon med pedagogisk utbildning istället.

Klart jag kan! = Det är ditt påstående eller hur?
Det är bara att strunta i att skriva något om det. Plättlätt!= Det är förklaringen hur du gör det!

Svårare och mer komplicerat än så är det inte!

Och det hela som svar på att jag hävdar att man inte seriöst kan diskutera vargfrågan i renbetesland utan att ta med frågan kring samerna.:D

Nej, du har hävdat att jag har diskuterat frågan vilket jag inte gjort. Spelar ingen roll hur många gånger du citerar mitt inlägg, ditt påstående blir inte mindre felaktigt ändå. Jag har skrivit att jag KAN men att jag väljer att inte skriva något om det. Med andra ord har jag aldrig diskuterat frågan om varg i renbetesland.

Inte mer komplicerat än så, i alla fall inte för den som förstår.

Jag avslutar den här antidiskussionen genom att citera Forrest Gump: "And that's all I have to say about that"

Senast ändrad:

Nej, du har hävdat att jag har diskuterat frågan vilket jag inte gjort. Spelar ingen roll hur många gånger du citerar mitt inlägg, ditt påstående blir inte mindre felaktigt ändå. Jag har skrivit att jag KAN men att jag väljer att inte skriva något om det. Med andra ord har jag aldrig diskuterat frågan om varg i renbetesland.

Inte mer komplicerat än så, i alla fall inte för den som förstår.

Jag avslutar den här antidiskussionen genom att citera Forrest Gump: "And that's all I have to say about that"

Jag kan bara citera vad du själv svarar.
--------------------------------------------------------------------------------

Citat:

Sedan får du filosofera över en påse choklad bäst du vill:rofl:

Renbetesland ska enligt avtal som staten har ingått vara varegfritt. Vargen kan inte ta sig till mellansverige från finnland utan att passera renbetesland..... [/B]

Det låter ju som ett oskäligt avtal. Hur ska staten kunna styra det?

Tröttsamt. Om du bara lärde dig att argumentera sakligt utan att dra iväg diskussionen åt alla möjliga andra håll i dagisbarnstil skulle dina poster kanske vara relevanta. Tyvärr är de sällan det så du är inte annat än en tragisk forumpajas här. Känns det bra?

Det låter ju som ett oskäligt avtal. Hur ska staten kunna styra det?
Problemet är egentligen djupare än vargbestånd eller vargkorridorer genom renbetesland.

Av samma anledning vill ju inte sverige ratificera ILO gällande ursprungsbefolkningar.

Äganderätten till marken är oklar.

Samer beskattades för marken, sedan togs den beskattningen bort och marken beslagtogs, finns inga dokument. Marken skänktes eller såldes till andra aktörer.

Från början var det klart att det inte skulle få finnas varg i renbetesland, sedan pga påtryckningar från större grupper än samerna så talas det nu om vargkorridorer, skyddsjakter avbryts och Sverige visar hur en majoritet behandlar en minoritet.

Jag är inte same, jag är markägare men insikten om att rätt ska vara rätt gäller samer såväl som statsbor eller skogsägare.

Tröttsamt. Om du bara lärde dig att argumentera sakligt utan att dra iväg diskussionen åt alla möjliga andra håll i dagisbarnstil skulle dina poster kanske vara relevanta. Tyvärr är de sällan det så du är inte annat än en tragisk forumpajas här. Känns det bra?

Ett helt inlägg om hur jag är, hur jag skriver och ingenting om vare sig varg eller kostnader....är det inte bättre du startar en tråd " Vi som inte gillar LBB och hans åsikter? Det skulle väl kännas bättre:rofl:

Ja tänk! Och här levererar jag ett till! Är det konstigt att OT-poster regnar in i de trådar du skapar eller är aktiv i, med din inläggshistorik och varnings och bannings-cv? Nej, inte ett dugg. Det som kunde vara givande och konstruktiva diskussioner blir dina soppåsar.

det hadlar naturligtvis inte bara om ersättning för de renkadaver man hittar, det handlar även om de kadaver man inte hittar, det merarbete det innebär med sprängda hjordar pga att djuren drar i panik då de vittrar varg.

Men djurägarna har fortfarande rätten att skjuta tiken om de kan lyckas göra det i samband med att hon går på en hjord.

Är hon dräktig kommer hon att tvingas ta större risker och då ökar risken att hon exponerar sig i tillsammans med renar ochdå.....

Då går din fuktiga dröm i uppfyllelse, förutom att du grämer dig över att det inte var du som var skytten:idea:

Problemet är egentligen djupare än vargbestånd eller vargkorridorer genom renbetesland.

Av samma anledning vill ju inte sverige ratificera ILO gällande ursprungsbefolkningar.

Äganderätten till marken är oklar.

Samer beskattades för marken, sedan togs den beskattningen bort och marken beslagtogs, finns inga dokument. Marken skänktes eller såldes till andra aktörer.

Från början var det klart att det inte skulle få finnas varg i renbetesland, sedan pga påtryckningar från större grupper än samerna så talas det nu om vargkorridorer, skyddsjakter avbryts och Sverige visar hur en majoritet behandlar en minoritet.

Jag är inte same, jag är markägare men insikten om att rätt ska vara rätt gäller samer såväl som statsbor eller skogsägare.

Som sagt, staten kan inte lova att man kan hålla borta vilda djur från ett visst område.

Ja tänk! Och här levererar jag ett till! Är det konstigt att OT-poster regnar in i de trådar du skapar eller är aktiv i, med din inläggshistorik och varnings och bannings-cv? Nej, inte ett dugg. Det som kunde vara givande och konstruktiva diskussioner blir dina soppåsar.

Så trevligt att du engarerar dig så för min person. Att du utrycker en så intensiv känsla för det jag skriver, det ger kraft att fortsätta:love:

Som sagt, staten kan inte lova att man kan hålla borta vilda djur från ett visst område.

Nej det kan man inte lova,men man har hitills lagt ner 4 miljoner för att uppfylla det ickelöftet när det gäller den nu aktuella tiken...man kan ju undra varför:confused:

du har ju samma princip när det gäller jakt på exempelvis narval. det är internationellt förbjudet. ändå tillåts enuiter att döda ett visst antal valar eftersom det ingår i deras ursprungliga livsstil. Samma saktorde gälla om Sverige ansluter sig till ILOavtalet gällande ursprungsbefolkningars rätt. då kommer vargen att hållas utanför renbetesland. Se vad som händer i Norge.

Senast ändrad av en moderator:

Då går din fuktiga dröm i uppfyllelse, förutom att du grämer dig över att det inte var du som var skytten:idea:
Nu bör du väl varva ner, du överför dina egna fantasier som mina, sorry, jag "tänder" inte på djur.
Om du gör detär det ju din sak,men jag skulle inte berätta det för folk...det sänker din sociala status märkbart:rofl:

Alltså jag kanske är korkad, men vad är det du tycker känns jobbigt och vad är det du vill diskutera?

Att vargen är dum? Att andra är dumma mot samer? Att du tycker det är dyrt? Eller va?

Vallhund har nog ganska bra status här på forumet, oftast vettiga inläg o står för vad hn tror.
Du däremot!! En pajas, ingen vet om du är ett troll eller en tokstolle. Helt klart negativ status.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka