Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Knappast jag i den här tråden som är rädder för vargen!
Skräck föder hat.
Jag sitter inte med bössan o väntar på vargen.
PL

Senast ändrad:

Knappast jag i den här tråden som är rädder för vargen!
Skräck föder hat.
PL

Och eftersom jag inte hatar vargen så är jag inte heller rädd för den. Men det verkar finnas några här som hatar fakta, så rädda som de är för den:D

Och när bössan är med så väntar jag inte på varg. Då är det gris eller lerduvor just nu....

Senast ändrad av en moderator:

dvs det jag tagit upp tidigare..stoppa huvudet i sanden och blunda för verkligheten....

Nej.

Att inte kommentera något är inte samma sak som att förneka att något händer. Återigen är det dina egna slutsatser som du försöker applicera på mig. Funkar inte.

Nej.

Att inte kommentera något är inte samma sak som att förneka att något händer. Återigen är det dina egna slutsatser som du försöker applicera på mig. Funkar inte.

Att inte ta med samerna i diskussionen när man diskuterar varg i renbetesland,ja det är som att utelämna palestinierna när man diskuterar mellanösternproblematiken. Klart man kan:D men det är jäkligt trångsynt och knappast produktivt. Men kan, det kan man. Det tycks ju du vara ett bevis för:idea:

Jag har aldrig diskuterat renbetesland eller samer, det är du som försökt starta en diskussion utan att få gehör för den. Så blanda inte in mig i dina enpartsdiskussioner med dig själv.

Jag har aldrig diskuterat renbetesland eller samer, det är du som försökt starta en diskussion utan att få gehör för den. Så blanda inte in mig i dina enpartsdiskussioner med dig själv.

:Dnej som du så träffande sa tidigare, du diskuterar varg i renbetesland utan att involvera problematiken med samerna....:rofl:

Du bör öka på läsförståelsen. Jag har inte diskuterat varg i renbetesland och därför har inte heller haft anledning att diskutera samers rättigheter eller skyldigheter. Att du försöker tjata hål i huvudet på mig och de flesta andra i den här tråden ändrar inte det faktumet.

Du bör öka på läsförståelsen. Jag har inte diskuterat varg i renbetesland och därför har inte heller haft anledning att diskutera samers rättigheter eller skyldigheter. Att du försöker tjata hål i huvudet på mig och de flesta andra i den här tråden ändrar inte det faktumet.

Citat:
Ursprungligen postat av lbb
Du kan knappast diskutera varg i renbetesland utan att involvera sámerna...det är ju det problemet handlar om. Renbetesland ska enligt avtal som staten har ingått vara varegfritt. Vargen kan inte ta sig till mellansverige från finnland utan att passera renbetesland.....

Klart jag kan! Det är bara att strunta i att skriva något om det. Plättlätt!

Min läsförståelse säger att där står att du kan diskutera varg i renbetesland utan att ta upp samerna..

Citat:
Ursprungligen postat av lbb
Du kan knappast diskutera varg i renbetesland utan att involvera sámerna...det är ju det problemet handlar om. Renbetesland ska enligt avtal som staten har ingått vara varegfritt. Vargen kan inte ta sig till mellansverige från finnland utan att passera renbetesland.....

Klart jag kan! Det är bara att strunta i att skriva något om det. Plättlätt!

Min läsförståelse säger att där står att du kan diskutera varg i renbetesland utan att ta upp samerna..

Vad är det du inte förstår? Genom att inte skriva något har jag ju således inte heller diskuterat något. Förklara för mig hur man kan diskutera något genom att inte skriva något.

Saxat från NE:

"Diskussion: diskussion, samtal (om viss fråga) i vilken de deltagande argumenterar för sina respektive uppfattningar"

Med andra ord har det aldrig funnits någon diskussion från min sida i och med jag aldrig argumenterat för min uppfattning. Så nej, det har inte förekommit någon diskussion om vare sig varg i renbetesland eller samers rättigheter eller skyldigheter eftersom jag aldrig argumenterat för mina ståndpunkter i de båda frågorna.

Och här med hoppar jag av diskussionen gällande huruvida det förekommit någon diskussion eller ej eftersom det inte går att diskutera med någon som endast för en diskussion med sig själv. Men fortsätt gärna diskutera med dig själv så vi andra har något att läsa och förundra oss över i morgon.

Senast ändrad:

kl och OnT

Jag vet inte om det nämnts här, men det har idag konstaterats att vargtiken i Junsele bär på unikt värdefulla gener och Naturvårdsverkets beslut om skyddsjakt har upphävts av förvaltningsrätten. Sådetså. :)

Ja, jag läste! Underbart! Hon var väl tydligen dräktig eller? Håller tummarna att både hon och någon av de kommande valparna klarar sig så de kan fortsätta sprida generna.

Jag vet inte om hon är dräktig, jag hörde bara att en mycket initierad person jublade i telefon i mitt öra för några timmar sen. Hanen sköts tydligen första dagen jakten blev tillåten. Fullt möjligt att hon är dräktig antar jag, låt oss hoppas på det bästa! :)

En tik utan flock har vældigt svårt att klara av sina valpar. I så fall måste hon stødutfodras.

Før øvrigt, finns många erfarenheter från USA av att flytta vargar. Brukar gå som med henne, dom vandrar tillbaks. Enda sættet ær att ha dom i en inhængnad ett bra tag innan dom slæpps løsa på nya stællet. Tænk om man fångat en fin varghane från Værmland eller Dalarna och satt samman med henne i ett hægn? Och så slæppt ut dom tillsammans efter en tid. Det hade nog kostat mindra æn fyra mille och jag tror det kunde ha lyckats.

Jag vet inte vad en ren kostar men hade det inte varit billigare att ersätta samerna för de renar hon tar?
Har ingen koll på hur mycket en varg äter heller men en ensam varg kan ju inte sätta i sig hur många renar som helst?
Renar går väl dessutom fritt och då blir det ju en mer naturlig jakt för vargen jämfört med när de är inne i hagar och röjer.

Vad är det du inte förstår? Genom att inte skriva något har jag ju således inte heller diskuterat något. Förklara för mig hur man kan diskutera något genom att inte skriva något.

Du kan naturligtvis ta ställning, deklararera din ställning på det vis du hanterar en fråga. genom att exkludera en viktig part i en fråga, du diskuterar vargfrågan i renbetesland men exkluderar samerna så visar du var du står i frågan utan att ta upp samerna till diskussion.

Jag vet inte vad en ren kostar men hade det inte varit billigare att ersätta samerna för de renar hon tar?
Har ingen koll på hur mycket en varg äter heller men en ensam varg kan ju inte sätta i sig hur många renar som helst?
Renar går väl dessutom fritt och då blir det ju en mer naturlig jakt för vargen jämfört med när de är inne i hagar och röjer.

det hadlar naturligtvis inte bara om ersättning för de renkadaver man hittar, det handlar även om de kadaver man inte hittar, det merarbete det innebär med sprängda hjordar pga att djuren drar i panik då de vittrar varg.

Men djurägarna har fortfarande rätten att skjuta tiken om de kan lyckas göra det i samband med att hon går på en hjord.

Är hon dräktig kommer hon att tvingas ta större risker och då ökar risken att hon exponerar sig i tillsammans med renar ochdå.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka