Dyr utrustning- "vågar" man ha det i stallet?

nexxa

Trådstartare
Jag är ju lite sugen på en Frank Baines sadel men det känns jätte hemskt att lägga en sådan dyrbarhet i stallet (även om vi har lås på sadelkammaren) man är rädd att den blir snodd.Skulle hellre släpa med mig hem varje dag :p
Hur/vad anser/gör ni?

Sv: Dyr utrustning- "vågar" man ha det i stallet?

jag har ett sånt där sadellås till min dyra dressyrsadel...skulle aldrig orka släpa den med mej

Näe det känns ju lite väl jobbigt.Dessutom ligger vårt stall i "ödemarken" känns som att det skulle hända något då..har varit inbrott i stallägarens hus för nått ett par år sedan..

Fast jag tycker sadellåsen är rätt löjliga. De som jag har sett så har det ju bara varit att skruva bort sadelhängaren så får man ju med sig sadeln åndå...

Vi har en fö. en jättebra bod för våra dyrare saker som tex. sadlar, där det är galler för fönstrena, och så låsbar dörr som vi hänger för en stor bom med hänglås på, så jag är inte så bekymrad över min sadel.

önskar att vi hade en sådan bod med..det blir väl till att släpa på sadeln :p

Stallägaren kan inte ta in sadeln i huset? Annars kan du säkra sadelkammaren med galler. Men om det har varit inbrott i boningshuset så är väl inte tjuvarna ute efter sadlar? Och du kan få inbrott i ditt hus/lägenhet? Man kan inte vara säker...;)

men en bra försäkring är alltid något...

Man vänjer sig;)

Jag var lite nojug med min "dyra" sadel i början men nu går de bra..

Jag har min Frank Baines i stallet utan att vara orolig. Vi har lås på sadelkammaren. Och stallägaren som bor i huset bredvid har 2 hundar som hör allt. De skulle börja skälla om någon kom.
Jag har sadellås på min hängare. Men jag använder det i stort sett aldrig.

Det finns de med dyrare sadlar där också. Vi har aldrig fått en sadel stulen.

Jag är ganska så nojjig över att vi skulle få "inbrott" i sadelkammaren. Vi kan låsa den, men det görs aldrig.
Dock har vi stallet på gården och sadelkammaren är mot både vårat & stallägarens hus.
men det är klart, på natten är det ju fritt fram då vi sover. :crazy:

huua inbrått i vårt stall skulle bli DYRT.. ingen av sadlarna sitter fast.. och e bara dyra sadlar

Jag har sadlar för 20.000+16.000+15.000 i min sadelkammare, och mkt dyra täcken, träns osv. Har hänglås på dörren. Men man får väl igen på försäkringen?

dessutom tror jag inte det är så stor risk med ett stall ute på landet, värre med storstall i närheten av stan..

Om man har låst så får man ju igen på försäkringen.
Men hur är det om man inte har låst egentligen?

Finns säkert olika villkor hos olika försäkringsbolag men generellt sett ska det vara låst med ordentliga lås , bara lås på sadeln går inte .Sen är det ju så att allt minskar i värde o en sadel med ett par år på nacken som kostade 15-20000 kr ny är plötsligt inte värd mycket efter försäkringsbolagets nedskrivning, du får ju inte en ny sadel direkt för vad du får ut på försäkringen + att det är självrisk. Min syster blev av med en Stubben Rex som var kanske 5 år gammal i perfekt skick men det blev inte ens till en liknande beg .Det är det största problemet tycker jag .

I vårt stall har alla bara dyra märkessadlar och det är väl bara en eller två som också har sadellås. (låsbar sadelkammare) Ingen har blivit snodd.... Jag skulle ju inte oroa mig om du nu inte har det på stans ridskola eller k*llagård (i fammarp... där snor alla saker kors och tvärs eller förstör varandras saker)
Tänk på att sadeln kan skadas i bilen hem igen... Då är det väl bättre att den hänger kvar i sadelkammaren? Sadelstölder är väl vanligast på centrala ridskolor...

Jag har inte lås på någon av mina sadlar (värde 50.000 ungefär). Men vi har en rejäl dörr med lås till sadelkammaren, plus att anläggningen har en försäkring som täcker stölder av utrustning. alla har dyra sadlar, så jag tror inte att det är någon risk för "insider-jobb" heller.

Hade jag stått på ett mindre stall skulle jag velat ha galler för eventuella fönster och en rejäl dörr med lås och bom. Tycker att sadellåsen kan ge märken på sadlarna :crazy:

Ja jag vill inte heller slänga på sadellås, som du säger, de förstör bara sadeln.
Jag får väl väl slänga till med någon mega-lås-anordning så jag kan känna mig lugn :p

En tjej har iofs ett kabellås som man egentligen har till cyklar som hon lindar runt hela sadeln. kanske kan vara en idé?
De där bygellåsen som man kan köpa på bla hööks tycker jag är värdelösa! han inte ha den på min dressyrsadel, för den är "för hög" över sätet... :crazy:

Och vill en sadeltjuv absolut stjäla en sadel, så finns det nog inte mycket som stoppar dem. I ett av mina förra stall fick de inbrott, och där klippte de bara upp de lås som fanns... en sadel moterade de t.o.m sadelhängaren och tog med sig hela klabbet!

kan du inte köpa ett riktigt sadelskåp.
+Ett vanligt lås. Brukar vara bra. Försäkra 'ven grejerna. Då går det på försäkringen.

En följdfråga bara :o ;)

Ni som har låsta sadelkammare, har alla inhyrningar varsinna nycklar till den?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 804
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 648
Senast: Bullen22
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 450
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 989
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025