dyr utrustning eller inte???

B

buick46

hej jag har lite funderingar kring sadel och dess tillbehör... jag har varit iväg med min dotters häst på sadelprovning och det visade sig vara prestige versaille som passade bäst och sen skulle hon ha anatomisk sadelgjord och fårskinns pad m.m. jag såg det framför mig hur dyrt det skulle bli även om jag köpte allting beg så hamnar det på runt 10-11 tusen... hur seriöst ska man lägga ut på utrústningen??? vi köpte hästen här i slutet av feb och har inte kommit igång med vad min dotter vill göra men det lutar åt hoppning och hästen är inte välutbildad så man vet inte där heller men den sadel han har idag är något billigt skit som man vbara får in 2 fingrar i och inge skön alls att rida i min dotters bak hamnar på bakvalvet. med en versaille är det en stor skillnad i hur min dotter rider rider jättebra i en sån... samtidigt så har jag det i bakhuvudet hur viktigt är det att jag köper en så dyr utrustning nu?? hur gör folk idag??? förr höll jag på med travhästar och det är inte i närheten av dessa kvalitets utrustning man behövde!!!! tacksam för svar!!!

Sv: dyr utrustning eller inte???

Den utrustning som passar är bra. Har man tur passar billigare utrustning, har man otur passar bara det allra dyraste alternativet.

finns inte det lite billigare alternativ som kanske inte är helt super perfekt då min dotter är bara 11 år och inte så seriöst intresse!!!!

finns inte det lite billigare alternativ som kanske inte är helt super perfekt då min dotter är bara 11 år och inte så seriöst intresse!!!!

En dyrare utrustning har alltid ett andrahandsvärde och om du väljer ett mindre passade alternativ för att det är billigare, så kanske inte ens ponnyn har ett andrahandsvärde efter ett tag. :devil:

Ang sadlar har jag en enda tumregel: Hästen väljer och jag betalar - och försöker se glad ut när jag gör det.

Snåla på läderkvaliten i tränset, köp billiga grimmor och benskydd etc, men lägg de pengar som krävs på sadeln.

En kvalitetessadel av välkänt märke håller dessutom sitt andrahandsvärde mycket bättre än en 'lågbudgetsadel'.

Dock, fårskinnspadden - de pengarna ska du utan vidare kunna spara in. Passar sadeln behövs ingen padd - tvärtom gör det bara passformen sämre. Anatomisk sadelgjord så om hästen tydligt föredrar det så sure - men tycker hästen det går bra med en helt vanlig sadelgjord så spara de pengarna med.

Sen, absolut inser man ironin när man hostar upp för en sadel som kostar mer än vad hästen gjorde. Men som sagt, sadeln är den utrustningsdetalj du absolut inte ska snåla på. Passar en billigare och en dyrare lika bra går det ju bra att välja den billigare. Men är det 'bara' den dyra som passar - så köp en sån (ny eller beg).

Mina senaste sadlar har kostat 15 000, 9 000 (halleluja, rena fyndet) respektive 14 000 kr. Mina senaste hästar har kostat 15 000 kr/st, och visst kändes det som man inte var riktigt vid sina sinnens fulla bruk när 15 K hästen fick sadlar för 24 K men som sagt..

Sen har du märkt den ANDRA saken med det här med sadlar - vad en sadel som passar ryttaren gör för sitsen och ridningen i stort.

/Alex - som är en rätt snål fan när det gäller allt annat, vägrar betala mer än 400 kr för ett träns och då knorrar jag, reafyndar brutalt vad gäller utrustning osv. Men två saker får kosta det som krävs - sadlar och täcken. Av uppenbar anledning..

Senast ändrad:

När jag väljer utrustning går jag efter hur bra det passar på hästen. Om en billig sadel ligger bättre än en dyr, så väljer jag den billiga. Men sen finns det ju en gräns för hur dyr t.ex. e sadel får lov att vara. Rent ekonomiskt jag har inte råd att lägga ut t.ex. 20,000;- på en sadel, så om jag provat en del och den dyra för 20 papp ligger bäst, så fortsätter jag leta för att se om det dyker upp en billigare som ligger bra.

Dock tycker jag inte man ska snöa in sig på att hitta det allra billigaste, då det kan bli som Trix säger. När det gäller speciellt sadlar är det viktigt att det är just så perfekt det kan bli. Det spelar ingen roll om din dotter är seriös eller inte, sadeln måste passa. Det är som att köpa skor till dig själv, oavsett om du är en professionell dansare eller inte, så måste skorna passa, annars får du fort ont i fötterna, likadant med hästens rygg.

Om en sadel för 10,000;- är för mycket, kolla om det finns billiga alternativ, men finns det inte billigare som ligger bra får du helt enkelt stå ditt kast om dottern inte ska rida barbacka eller i en bomlös, vilka inte är rekommenderade att hoppa i.

Det kan ju vara du som köper en kvalitetssadel som är lite begagnad. Prova ut vad som passar å sök sedan på nätet.... Det är som att köpa en bil, första ägaren betalar hiskliga pengar för att bara göra de första märkena av stiglädret, går utmärkt att få bra pris för köpare nr 2 av en sadel av bästa kvalite.

*KL*

Ett budgetalternativ kan vara en syntetsadel förresten. Naturligtvis måste även en sådan provas in och passa hästen. Men om någon av de märken och modeller som har syntetsadlar passar så kan man få ner prislappen rätt rejält på det viset utan att göra avkall på 'det andra'.

det låter som att det är a-o att rätt sadel sitter bra på hästen... det priset som jag uppgav 10 tusen var för en beg sadel... ja det är kanske så man får hosta upp dessa pengar, det här öppnar en ny värld för mig gtrodde inte det skulle vara så dyrt men å andra sidan det är inte varjedag jag behlver köpa en sadel... men det ekonomiska kan ställa till det ibland spec så här nu i början av hästköpet!!1 jag tänkte mest hästen har haft en sån skitsadel antagligen i 5 år och han verkar inte ha ont nånstans så tänkte jag för mig själv att jag kanske överdriver med att köpa en så dyr sadel men som sagt min dotter red mkt finare i den dyrare!!!
tack för responsen!!!

men å andra sidan ang sadelpad varför ska man ha den?? är det inte för att "justera" upp den något sämre sadeln???? de på sadelprovningen tyckte versaille satt jättebra men man skulle ha med sadelpad??? varför är det för dämpandets skull eller avrför???

Som jag skrev - spara pengarna för padden.

Passar sadeln så försämrar en padd passformen. Ska du prompt ha padd så måste sadeln provas in MED padd.

Sen finns dte ett ytterst fåtal hästar som är lite pipiga om sin rygg och helt klart föredrar att ha en lammullspadd emellan (eller luftstoppat etc) - har haft en sån. Dock så er ponny låter inte som den kategorin.

Spara pengarna för padden, men JAG skulle dra öronen åt mig om en sadelutprovare utan motivering ville sälja på mig en fårskinnspadd.

Som Alexandra sa så är fårskinnspad under sadeln inget måste, och kan försämra passformen på en annars bra sittande sadel, som att köra i en tjock filtsula i ett par skor som inte varit utprovade för att ha filtsulor i. Många använder fårskinspad främst för att det är snyggt. Känner du att du inte vill hosta upp 5-600 kr på en sådan pad, finns det å andra sidan padar med fusk-päls sas som ofta är betydligt billigare än de med äkta fårskin, om nu dottern absolut vill ha en med päls på sas.
Har även för mig att jag sett padar som bara har fårskin på kanterna sas, och är som ett vanligt schabrak under själva sadeln, dvs den komprimerar inte sadelns passform, men du får fortfarande samma utseende effekt som om du haft en riktig pad. Vet dock inte var jag såg dessa.

En sadel som passar ær nødvændig snarast.
sen spelar det faktiskt ingen roll om det ær en travare eller ett halvblod.
Alla hæstar ær værda en sadel som ligger bra vid ridning, har man inte råd med det får man rida barbacka eller gå brevid.
Tiotusen ær ingen jættesumma før vettig utrustning.

men å andra sidan ang sadelpad varför ska man ha den?? är det inte för att "justera" upp den något sämre sadeln???? de på sadelprovningen tyckte versaille satt jättebra men man skulle ha med sadelpad??? varför är det för dämpandets skull eller avrför???

Sadeln måste ligga bra på hästen UTAN pad, annars passar inte sadeln. MEN om man försävntar sig att hästen ska sätta lite mer muskler/lägga på sig i vikt så kan det vara befogat med en fårskinnspadd som fyller ut ett tag, dock ska dadlen i så fall vara utprovad MED pad så att det finns utrymme för den. En sadel som är lagom för hästen utan padd kommer att bli för smal om man stoppar en pad inunder.

Tyvärr är det också så att om hästen gått med en illapassande sadel eller inte är väl riden så kan det ske mkt med muskulaturen när den får en sadel som passar och en ryttare som vet vad den gör, då kan man behöva byta sadel rätt snart igen. Bästa ekonomin är i så fall att man köpt en bra begagnad märkessadel för de står sig bäst prismässigt.

Kan man inte köpa en passande sadel till hästen så säger jag som nån ovan, då får man gå eller rida barbacka.

Rätt sadel ÄR viktigt MEN det jag reagerar på är att utprovaren säger att både anatomisk gjord och fårskinnspad är nödvändigt?!
Jag skulle dra öronen åt mig då och även ifrågasätta varför!
Pad kan jag förstå om det är så att hästen förväntas muskla på sig men samtidigt är det ju ändå ingen garanti att sadeln passar sedan ändå, när hästen sätter muskler så har man otur kan den ändra form en hel del.
Men jag kan helt klart tycka att ni kan leta vidare vad gäller sadel ett tag för oftast så finns det flera som passar, du kan ju tex starta en tråd om sadlar som är liknande den som passade bra och se om du får några tips på billigare och testa dessa, har du tur passar de lika bra :)

Sadeln är det viktigaste i utrustningen och den kostar en rejäl slant om man ska ha något av de bättre alternativen som finns. Visst kan man köpa billigt skräp - med risk för att framför allt hästen får lida för det men även ryttaren. Bra kvalitetsgrejer håller dessutom mycket längre med rätt vård.
En märkessadel är dessutom bättre i en mer långsiktig ekonomisk synvinkel, du får ett bra andrahandsvärde på sadeln när den sedan är urvuxen.
Har du väl satsat pengar på en riktigt bra och väl inpassad sadel så kan du ju skaffa lite billigare schabrak och sådant sedan.

det låter som att det är a-o att rätt sadel sitter bra på hästen... det priset som jag uppgav 10 tusen var för en beg sadel... ja det är kanske så man får hosta upp dessa pengar, det här öppnar en ny värld för mig gtrodde inte det skulle vara så dyrt men å andra sidan det är inte varjedag jag behlver köpa en sadel... men det ekonomiska kan ställa till det ibland spec så här nu i början av hästköpet!!1 jag tänkte mest hästen har haft en sån skitsadel antagligen i 5 år och han verkar inte ha ont nånstans så tänkte jag för mig själv att jag kanske överdriver med att köpa en så dyr sadel men som sagt min dotter red mkt finare i den dyrare!!!
tack för responsen!!!
Sadeln ska passa häst och ryttare, plånboken får anpassa sig.
Hästen är oftast det billigaste inköpet, vilket många inte tänker på.

de på sadelprovningen tyckte versaille satt jättebra men man skulle ha med sadelpad??? varför är det för dämpandets skull eller avrför???
Behövs det så satt den knappast "jättebra". Leta vidare, hos någon annan.

Och du, inte för att vara sådan, men texten blir betydligt trevligare och mer lättläst om du inte överdriver med !!!! och ??? samt delar upp texten lite.

Måste fråga. är det billiga skit du pratar om en prestigen golden star?? (såg att du ska sälja den). Det är absolut ingen billig skit;)

Du vet att man kan värma om den sadeln om den bara är för vid? Den som sadelutproavaren provat ut nu verkar inte passa om du måste ha en pad under. Dessutom är de båda en prestige. Visseligen olika modeller, men väldigt lika varandra!

Jag tycker det hela låter mysko om det är så att en prestige golden star ligger helt katastrofalt men att en prestige versaille sitter perfekt.

Fråga din sadelutprovade varför det var viktigt med padd och anatomisk gjord. Låt dig inte bara bli påprackad om det är en ny kontakt för din del. Det finns måååånga mystiska sadeöutprovare ;) Är sadeln däremot utprovad med padd för att hästen troligtvis kommer ändra sig i muskulaturen så kan du tjäna in den i fall det senare kanske räcker med att ta bort padden och använda bara sadeln. Men som sagt, fråga din sadelutprovare!

Gjorden är mest viktig när sadeln inte vill ligga helt still utan dras (oftast fram) pga att gjordläget inte helt stämmer överrens med sadeln. Eller om hästen av någon anledning behöver en spec gjord tex sadeltvång eller trångt vid frambenen annars duger vanliga i de flesta fall. Dock finns det nog många billigare (och verkligen begagnat, jag letade ett tag!) modeller av anatomisk, lite beroende på exakt hur den ska vara utformad.

Men som alla andra har skrivit, sadeln ÄR väldigt viktig om man ska rida på hästen regelbundet, oavsett nivå. Men jag slår absolut ett slag för att köpa begagnat! Versailles verkar dessutom vara en väl använd modell så det finns garanterat begagnat i mängder. Kolal upp var för storlekar (sits och bomvidd) som blev utprovade och leta :) Bomvidden går dessutom att värma om till viss del (kanske inte från smalast till bredast men flera vidder iaf) men kostar nog runt 1000 kr.

En annan viktig sak för mig personligen är vettiga stigläder. Jag HATAR stigläder som länger sig och blir ojämna. Det kan till viss del undvikas genom att skifta sida på lädren ofta och att använda pall när man sitter upp (vilk fö är jättebra ur alla aspekter!) men för min del är de värt varenda svindyr krona att ha ett par med otöjbar kärna. Billigaste lädren kanske inte heller är bra ur säkerhetssynpunkt.

Jag skulle i ditt fall prövat en syntetsadel. Tex Thorowgood eller liknande där man kan ändra bomvidd vid behov. En sadel skall ligga bra på hästen men det finns inte alltid ett likhetstecken mellan dyrt och bra passform. Att använda fårskinnspad om sadeln ligger perfekt rimmar inte. Själv har jag syntetsadlar med utbytbara koppjärn till båda mina hästar. Perfekt då musklingen kan förändras och båda är unghästar. I perioder har jag kompletterat med fårskinnspad och sedan byggt om sadlarna så att de ligger perfekt utan. Tycker var och varannan rider med pad. Verkar mest vara en trend eller är alla sadlar så dåligt tillpassade? Till ett barn som kanske inte är jätteintresserad eller rädd om grejorna hade jag inte köpt en så dyr sadel om jag hittad en som passade för mindre pengar. Pröva du lite fler alternativ.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 747
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 981
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vänder mig till er för att höra era tankar. Ska försöka dra bakgrunden kort. Köpte min häst, ett halvblodsto, 10 år, i dec-14. Gick då...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Zata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka