dyr sadel...

L

Lou

Jahapp då har man tagit ut en sadelutprovare till min lilla tjocka ponny... och det ända som skulle kunna tänkas passa på henne är en Leonardo ( prestige) för 19.900:- Finns det någon som har hört talas om den sadeln? Hon sa att det var en relativt ny sadel och att hon skulle vara tvungen att sy om den lite så den skulle ligga bra på hästen. Usch det känns hemskt att skramla ihop så mycket pengar till en sadel.... den kostar till och med mer än vad hästen gjorde!
men man vill ju bara sin häst det bästa.... jag har varit på sadeljakt länge och inte hittat något som passat.

Har inte någon erfarenheter utav sadeln, men noe annet burde jo passe. Kan du ikke ta ut en annen sadelprovare å se om denna har några andra forslag?

Tycker också du ska ta ut en annan sadelprovare. Tror säkert det finns fler sadlar som ligger bra än just den som sadelutprovarn ansåg låg bäst. Skulle verka konstigt annars
tycker jag... För det lär väl finnas någon annan sadel i likvärdig variant? :confused: I vilket fall som helst tycker ja du borde ta ut en till utprovare.

Vart bor du någonstans??
Jag provade ut min sadel på Sharpman i Mjölby och är jättenöjd med servicen där(och förstås med min sadel).

Jo min ponny är 137 cm, en korsningsponny med låg manke, rund mage, breda bogblad och lite svank.
Vi har provat bomlöst men jag trivdes inte riktigt i den, fick ingen bra sits och sadeln gled omkring på hästens rygg.
Har även varit på Sharpman, vi provade fem sadlar och inte en enda låg bra på henne. Så då tog jag ut en utprovare från Sätuna ridsport som tyckte att denna "billiga" sadel skulle passa.... Men vet ni någon mer utprovare i Östergötland så får ni jättegärna höra av er!

Prestige har ju billigare modeller, t.ex. Top Dressage och Hippos. Leonardo är ju den dyraste dom har!! Fråga varför han inte skulle kunne ha nån annan Prestige-sadel!

Det låter mer som en sån utprovare som gör allt för att sälja sin dyraste sadel, vi har en sån här hemma också :crazy:
Hon lurade på min kompis en sadel för 14000 som inte ens passade hästen visade det sig sen! :mad:

Provade hon inte Leonardo sadeln på din ponny eller "trodde" hon bara att den skulle passa?

Prestige som prestige! Om hon tror den ena passar då bör även dom billigare varianterna kunna passa :smirk:

Prova dom billigare först och hon säger att dom inte passar utan endast de dyra skulle jag akta mig för att köpa och i så fall ta ut en annan sadelutprovare :)

Håller med de andra om att det borde ju finnas en billigare modell av prestige som ska passa isf.
Om man ändå ska handla i den prisklassen, skulle jag isåfall beställa en specialgjord sadel! Jag vet en auktoriserad sadelmakare som gör sadeln från grunden till att passa just den hästen, och för ryttarens kropp och rumpa! Från 19´, så det är samma pengar...

Apaloosa/Prestige är bra sadlar, de kostar en del men är klart värt det! De är gjorda för att passa på många olika hästar. Tror de passar 95% eller något sådant. De har blivit populära och är ursköna att rida i!
Hoppas du blir nöjd med din!

På Sharpman kan man ju måttbeställ dominus... Inte världens billigaste heller... Tror den kostar 14900:-

Tyvärr är det inte så enkelt att alla sadlar av ett märke har likadana bommar och uppbyggnad. Det kan skilja ordentligt på hur de ligger på hästen. Däremot kan två sadlar av olika märken ha liknande egenskaper och då har man iaf. alternativ.
Jag har själv varit i samma situation men kände mig helt trygg i sadelutprovarens händer eftersom hon själv inte säljer något märke och därför har lättare att ge en opartisk bedömning.

/Sussi

Fick en crown till ena lilla tunnan och en Henri de Reval till den andra lilla tunnan (114 cm höga) Det borde väl inte vara så svårt att hitta någon billigare sadel till en större tunna :confused: Vårt största problem var att adeln inte fick vara större än 14" och då finns det inte så mkt att välja på. På de större tunnorna så blev det Hubertus Flexline som passar de flesta tunnor som kan ha 16,5" utan att det blir för långt på ryggen.

Dominus går inte att måttbeställa. Den måttbeställda Labelle-sadeln är Amerigon och för den får du punga ut upp mot 23.000:-.

Henry de Rivel borde ju rimligen kunna passa, och de finns JÄTTEBREDA :o har provat på mitt lilla köksbord, men vi var inte nöjda med den ändå, så vi kör bomlöst nu. Vilka bomlösa modeller har du provat? Nog borde det finns någon som ligger still på din häst!

Som sagt... När jag var på Sharpman (två år sedan) så valde jag mellan två sadlar till min häst den ena var en wellington elite som passade bra, och den andra var en dominus, som skulle måttbeställas. Hon som provade ut sadeln berättade att de för inte så länge sedan hade provat ut en sadel till en annan travare och då just en dominus som fick måttbeställas! Jag och sambon frågade speciellt om den skulle bli dyrare om den måttbeställdes. Men den skulle kosta 14900:- precis som den vi provade.

Mitt val föll ialla fall på wellingtonen just för att jag inte vill vänta på en som skulle måttbeställas.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 011
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 685
Senast: Lixiigirl
·
Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka