Dyr registrering?

Ä

Ängslig

Jag har via en bekant fått möjlighet att köpa ett islandsföl med ok stam ( jag kan inte så mycket :o ) för 5000, en hingst.
Det är så billigt pga att registrering kostar 8000.

Jag ska inte köpa fölet, men är nyfiken ang registreringen.
Vad är det som är så dyrt? :crazy: Varför?
Dyrare än andra raser?

Sv: Dyr registrering?

Förmodligen är pappan till fölet inte godkänd.
Hade den varit det hade det inte blivit lika dyrt.

Kostnaden beror på att fölet är efter en obedömd, alltså icke avelsgodkänd hingst.

Då förstår jag!

Men vad är det som kostar så att säga?
Och vad skulle det kosta med godkänd hingst?

Den prisuppgift du har fått på 8000 kr torde vara mellan tummen och pekfingret, det tillkommer kostnader såsom DNA, chip mm. Den normala kostnaden, minns faktiskt inte men tror jag betalade 1500 kr förra året samt tillkommande kostnad på ID och chip.

För föl med gödkänd hingst kostar själva passet 800 kr om handligarna skickas in samma år fölet är fött (dyrare om man är sen). Men sen kostar ju ID kontroll och chippning också och det måste ju vara gjort innan.

dock är det "bara" registreringen som kostar 8500 sedan tillkommer kostnader för DNA. Har nyss blivit klar med registreringen av vård tjuvbetäckning notan slutade kring 12000kr! Mycket pengar för en avkomma efter icke godkänd hingst helt enkelt.

Jamenvisst, ser ju att min summa inkluderade ID och chip också så därför pyntade jag 1500 totalt.

*KL*

Om jag förstått det rätt tillkommer det en DNA avgift på 600 kr (tror jag det var) på alla föl (med stam) födda 2008. Tror man betalar det när man löser ut passet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 800
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Kropp & Själ Egentligen gäller frågan specifikt att köpa örhängen till mitt barn, men jag är även nyfiken rent generellt. Det finns ju smycken i...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: nyttnick
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka