Dynavena foder

Smurfmodesty

Trådstartare
Hej

Hoppas att någon här kan hjälpa mig lite.
Har ett varmblod (travare) som är lite svårfödd, tidigare har han gått på krafft groov och grund + betfor och även korn.
Just nu går han på bete och vi har inte fått några värden på höet ännu, så någon "klar" foderstat har jag inte kunnat fixa.

Jag är lite nyfiken på fodret från Dynavena. Har hört att det ska kunna fungera bra på hästar som kan vara svårfödda, någon som har någon erfarenhet av detta?
Isåfall, vilken av sorterna använde ni och hur mycket gav ni? Blandade ni ut med havre el korn?

Funderar på att ev prova detta, men eftersom det är ganska dyrt vill jag veta att det är något som kan funka.
Blir dom även piggare av det? Har en ganska glad kille, och vill inte gärna att han ska bli spralligare :) Brallar gör han ganska bra ändå :D

Så hit med tips, ni kanske har något annat foder som kan funka kalasbra?
 
Har använt Dynavena 100 samt Mash.. Mashen är ju mer som stärkande och lenande för magar och skall blötas, men den har jag gett torrt dagligen till min nu över sommaren. Han får endast en liten mängd men det har hjälp honom.

100 använde jag till min förra häst.. Han fick ca 0.5 kg + lite soja till detta för att få upp proteinet.
Hullmässigt så är detta foder liksom Dodson&Horrell helt överlägset tycker jag. Det är fetare och innehåller mer fibrer och hästarna behöver inte ha så stor mängd för att hålla hullet mkt. bra. Nackdelen är just proteinet, men får man ett dåligt hö så kan man ju kompensera med ett proteinfoder.

Har inte träffat någon häst som reagerat på innehållet genom att bli piggare, snarare att de blir lugnare.

MVH/
 
Tack för svaret!

Men när du gav din häst 0,5 kg var han i träning då?
Min rids ca 5 dar i veckan, inte speciellt hårt. Lite dressyrträning och uteridning.

Vi har haft hyfsat bra värden på höet tidigare från den här bonden, så jag hoppas att det blir något liknande i år.
Sen funderar vi på att skaffa hösilage till vintern.
 
Ja, han var igång, trots en ekförgiftning med tillhörande bieffekter men fungerade att vara igång och mådde bra hur konstigt det än kan låta, han mådde super på detta foder. Han klarade bara en kvot på 4.5 p.g.a. bl.a. ämnesomsättningsfel och då var jag tvungen att ha ett foder som ändå gav mkt. fett och fibrer för hullets skull och det gjorde detta foder. Hade dålliga värden på höt. MJ 7.4 smrp 23.
Han tränades i AR och skogsturer varierat ca 5 dgr/vecka.

Man kan även ta Dynavena 20 eller 50 och kompletera med korn eller havre för att komma undan billigare men ändå få Dynavenas effekt.
MVH/
 
Okej. Tack och bock :bow:

Jag tror jag provar Activ 50 och ger korn till och ser vad som händer.
Blir iofs inte förrens september när dom kommer in från betet. Tills dess får han lite av fodret som är kvar :)

Tack så jättemycket för svaret!
 
Ja, han var igång, trots en ekförgiftning med tillhörande bieffekter men fungerade att vara igång och mådde bra hur konstigt det än kan låta, han mådde super på detta foder. Han klarade bara en kvot på 4.5 p.g.a. bl.a. ämnesomsättningsfel och då var jag tvungen att ha ett foder som ändå gav mkt. fett och fibrer för hullets skull och det gjorde detta foder. Hade dålliga värden på höt. MJ 7.4 smrp 23.
Han tränades i AR och skogsturer varierat ca 5 dgr/vecka.

Man kan även ta Dynavena 20 eller 50 och kompletera med korn eller havre för att komma undan billigare men ändå få Dynavenas effekt.
MVH/

vad händer om hästen får ekförgiftning...? är det dödligt?
 
Ja, en ekförgiftad häst dör i förtid och inget botemedel finns. Man får göra det bästa för hästen så länge kroppen orkar och hästen inte lider.

Lever, njurar får nedsatt funktion, de får kronisk fång, humörfärnadringar, anemi m.m m.m.m.m. det ena ger det andra.

MVH/
 
Ja precis, jag får ju trappa upp lite lugnt och se så att det fungerar.
Han äter i princip vad som helst så det behöver jag inte oroa mig för :D Glupsk och hungrig för jämnan!

Men jag ska prova det här och hoppas att det ska fungera bra.
Tack ännu en gång :bow:
 
Jag tycker dynavena verkar onödigt dyrt. Är dubbelt så dyrt som tex Hippo, krafft eller mustang.

Jag hade satsat på nåt annat istället.. Musliavrianter finns hos de flesta nu förtiden.
 
Jo men funkar dom lika bra?

Dyrt vet jag att det är, men eftersom jag hört hästar som är svårgödda som har gått upp i vikt bra på detta foder så är jag villig att satsa på det.
Men är det så att något annat foder har lika bra effekt så tar jag gärna mer specifika förslag :)
 
Jag har bara mycket goda erfarenheter av Dynavena! Har provat Activ 50 ihop med havre, Mash resp Activ 100 till mina travare. Hästarna har varit väldigt förtjusta i fodret och fått väldigt fint hull och hårrem. Jag tycker inte att det är dyrt då det håller en så hög kvalitet. Men varför inte kolla på innehållsförteckning och näringsvärden och jämföra med andra müslifoder.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 755
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 978
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp