DVd-brännar hjälp.

AraSlei

Trådstartare
Jag hade tänkt bränna ner en film på dvd-skiva. Filmens format är xvid. Finns det några enkla och bra program att ladda ner, eller ska man köpa t ex Nero?

Tacksam för svar :)

Sv: DVd-brännar hjälp.

XVid brukar ha avi format.
Och om du har Nero och vill därifrån hämta en fil i filmformat för bränning på DVD så brukar Nero strejka. Hittar inte giltig fil eller nåt säger Nero.
(som vill ha Vob-filer eller en VideoTS mapp. Alternativt en isofil i Nero burning Rom

Alternativet är att du bränner en Data-DVD då tar Nero din fil men sen är det inte alls säkert på att en vanlig DVD spelare förstår nåt.
(men fungerar säkert bra i datorn med hjälp av diverse program som t.ex VideoLAN)

Av nån anledning så KAN däremot samma DVD spelare ta emot skivan om du bränt filen som Data CD. Alltså vanlig CD skiva och INTE DVD.

Är du med på resonemanget?

Vad du kan göra i det läget OM du vill ha DVD format på din Xvid fil är att konvertera om den i nåt program.
T.ex programmet ConvertXtoDVD

Bara att prova dig fram.

AM

Alternativet är att du bränner en Data-DVD då tar Nero din fil men sen är det inte alls säkert på att en vanlig DVD spelare förstår nåt.
(men fungerar säkert bra i datorn med hjälp av diverse program som t.ex VideoLAN)

Av nån anledning så KAN däremot samma DVD spelare ta emot skivan om du bränt filen som Data CD. Alltså vanlig CD skiva och INTE DVD.
Sådana DVD-spelare brukar vara märkta att de klarar av xvid/divx.

Kan använda QuEnc som ett ganska enkelt alternativ, för att först konvertera till MPEG2 och sen göra en DVD-struktur av det. Tänk dock på att upplösningen måste vara rätt. Är den inte det får du förstora om filmen först. (QuEnc tar även AviSynth som input.)

Själv kör jag VirtualDub -> BeSplit -> BeSweet för ljud-spåret och AviSynth -> HCenc för video, sen DVDAuthor (med GUI) för att göra en DVD av det hela.
Alla de programmen är gratis, och länkar finns på Doom9

Själv kör jag VirtualDub -> BeSplit -> BeSweet för ljud-spåret och AviSynth -> HCenc för video, sen DVDAuthor (med GUI) för att göra en DVD av det hela.

OK
Fast ConvertXtoDVD är ju ett "alltiettprogram" i så fall.
Kanske enklare att använda för den som inte kan så mycket.

Man brukar ju också säga att i och med konvertering så tappar man kvalitet. Något som i alla fall jag då aldrig märkt.

AM

OK
Fast ConvertXtoDVD är ju ett "alltiettprogram" i så fall.
Kanske enklare att använda för den som inte kan så mycket.
Därför jag tipsade om QuEnc, som är nästan-allt-i-ett.
Skrev bara vad jag (för tillfället, undersöker alternativ,) använder som jämförelse, eftersom allt-i-ett-program inte ger samma kontroll och/eller prestanda. (Undantag sådana som bygger på de fristående.)

Man brukar ju också säga att i och med konvertering så tappar man kvalitet. Något som i alla fall jag då aldrig märkt.
Stämmer bra. Komprimerar ju, med förlust, redan komprimerat material. Tänk ett dvd-orginal (säg DVD9, strax under 8 GB), som rippas och komprimeras med xvid till en cd (700 MB) och sen ska brännas på DVD igen (DVD5 då antagligen, 4.37 GB). Inte nog med att det då är en väldigt kraftig komprimering i första omvandlingen, där mycket detaljer försvinner, det är även ett antal omförstoringar som även de förstör kvaliten. Allt beror naturligtvis på vad man har för grundmaterial, men då det i det här fallet var fråga om XviD är det troligtvis en eller två cd-skivor och då klart märkbar skillnad i förhållande till orginal-dvd, men inte så stor i omvandlingen XviD->MPEG2 då materialet redan är så förstört.
/rant off

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Kirre
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 966
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 300
Senast: lizzie
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 393
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka