Dvärgväxt på häst

MissFideli

Trådstartare
Hur vanligt är det och märks det på nått mer sätt än litenhet?
Hur kan man annars förklara att en häst som ska bli stor blir liten?

Dvärgväxt generellt är MER än bara litenhet om jag förstått saken rätt (tror bl.a krumma ben och sånt förekommer då). Jag vet inte om det förekommer på häst, men någonstans har jag läst att shetlandsponnyn anses vara en dvärghäst.

Att en häst blir mindre än man trott har nog mer med arv och miljö att göra.
Det är inte så ovanligt som man kan tro att halvblod stannar under ponnymåttet...

tja, förmodligen inte särskilt vanligt...
Är det den du snackat om tidigare som du funderar på? Är inte den tvilling? SÅNA kan nämligen bli väldigt små. Har sett en relativt liten D-ponny med en tvillingbror på 165...

En dvärg ser inte ut som en "vanlig" häst. jag tror INTE att det handlar om dvärgväxt utan snarare kanske brist på tillväxthormon eller nåt, om det nu inte är en tvilling.

Ja, mamman är förmodligen tvilling, och stannade på 145 cm. Men hennes föl efter Electro är 2 år nu och fortfarande C-ponny. Synnerligen välstammad sån :D
Så att mamman är tvilling borde väl inte påverka avkommorna sen? Eller?
Mkh ligger ju på närmare 170 cm igenom hela stammen, förutom mamman då.

Dvärgväxt beror väl just på brist av tillväxthormon (GH) och jag tror det även är thyroxin, sköldkörtelhormon, om man har för liten produktion av det före puberteten. Hästar generellt har dock väldigt lite problem med sina hormoner jämfört med oss och andra djurslag som hund och katt. Ofta förblir de ju även lite barnsliga, har föl/valppälskvaliteten kvar.

Att sen hästar, eller människor för den delen, ändå kan bli små är ju genetiskt och från början ett genetiskt fel som man sedan avlat på.

Sv: Dvärgväxt på häst

Nu mår jag illa!
Att vissa av dessa stackars missfoster tvingats leva i åratal gör att jag får ont i magen. Att dessutom tycka att man inte lyckats hålla liv i dom längre osv...makabert rent utav.
I bland undrar man hur människan fungerar.
:devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil:

Sv: Dvärgväxt på häst

Krumma shettisar är ett litet problem inom rasen, men det finns. Det är kopplat till ett recessivt anlag, så en hingst som lämnar EN sådan avkomma kasseras för avel direkt. Stoet bör ju också kasseras, men där är verktygen trubbigare. Och det är ju bara 25% risk för krumt föl även om båda föräldrarna bär anlaget.
Att hitta så många krumma samlade på en sida gör ju att man inser att DE inte har haft vett att ta bort de anlagsbärande föräldradjuren ur aveln och DET är skrämmande, både för de enskilda individerna och för rasen i stort.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Kajsalisa
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
523
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka