Dvärgschnauzer

Sv: Dvärgschnauzer

Jag antar hon bara lånade knappen...

Om du vet redan, så borde du veta att det heter dvärgschnauzer :-))) Schnauzer är en annan ras :-)

Nope, mellan togs ju bort på mellan schnauzern för ett tag sen. Nu är det rätt å slätt bara schnauzer ;)

Finns ju kvar i de flesta rasbeskrivningar iaf, ..

" HEMLAND:
Tyskland

BAKGRUND/ÄNDAMÅL:
Schnauzern tillhör de äldsta tyska raserna och kallades ursprungligen för "strävhårig pinscher". Dess utseende har knappast förändrats. Hundarna är mer robusta än slanka, kraftiga, muskulösa och kvadratiska till kroppsbyggnaden. De ar intelligenta och duktiga jägare av råttor och andra smådjur. Detta gav dem namnet "Rattler" = råtthund. År 1880 publicerades den första standarden för den strävhåriga pinschern - råtthunden.
Mellanschnauzern är ursprungstypen för alla tre storleksvarianterna av schnauzer. Det är en medelstor, alert och vaksam hund." slut citat

Senast ändrad:

Ja, det gör det men kolla in rasklubbens hemsida. Var nog i årskiftet som det ändrades har jag för mig. Vilket jag tycker var väldigt korkat, men ska väl vara internationellt eller nåt... :confused:

Är säkert 3 år sedan mellan togs bort på mellanschnauzer.

Gnist: Ja de har väl inte brytt sig om att ändra, eller rent av glömt av det.

falukorw skrev:
Ja, det gör det men kolla in rasklubbens hemsida. Var nog i årskiftet som det ändrades har jag för mig. Vilket jag tycker var väldigt korkat, men ska väl vara internationellt eller nåt... :confused:

"Mellan"schnauzern fanns först av de tre. I många andra länder så heter dom standardschnauzer. Därav att vi också bytte till bara schnauzer.

Gnist skrev:
Nu pratar jag inte om att strippa ner hunden.... :smirk: Det är ju ganska stor skillnad på att trimma och strippa en hund...

Med vanlig helkroppsplockning är det inga problem att hålla hunden fin eller att ställa ut den..
Har själv strävhårshundar sedan 12 år tillbaka, som ställs ut med mkt bra resultat..

Har heller inte klankat på henne, om du läser tidigare inlägg, så ser du att jag skrivit att hennes hund säkert är jättefin hela tiden...

Se´n påpekade jag att i mitt Yrke, som hundtrimmare, är det inte kul att få in en hund, som är duttplockad, 1 g/v, eftersom att pälsen är i otakt, för Helkroppsplockning (obs fortfarande inte strippning)
Inte menat som kritik utan bara en reflektion...

Jag kan ju som prof. trimmare Inte kräva att mina kunder, ska komma in med sin hund 1 g/v för trimning...

Jag förstår att du inte kan begära av kunderna att komma en gång i veckan. det hade de knappast betalat för heller.

Men jag tycker att ditt resonemang haltar betänkligt. Dels hävdar du att rullande päls är en päls som rycks var 8:e vecka sedan att en vecko-trimmad hund inte är något vidare att trimma, trots att du inte helt strippar ned hunden.

Hur skall du ha det?

Om du inte heltrimmar hunden så borde inte "duttandet" skapa några större problem. Visst är pälsen i otakt, men du får väl ta de strån som är längst då?

Läste du min länk? Där står tydligt att hunden måste trimmas varje vecka och inte mer sällan än varje vecka för att pälsen skall kunna hållas rullande. Flera gånger påpekar författaren av texten detta och eftersom Britmor är en av de mest etablerade dvärgschnauzerkennlarna i USA så väljer jag att tro på informationen. Jag vet dessutom att metoden fungerar.

Jag undrar var du fått din utbildning ifrån om jag som lekman kan det där bättre än dig?

Senast ändrad:

*Suck*
Strippning = när man plockar bort ALLT täckhår ner till underullen....

Har Inte hävdat att enbart pälsar som plockas varannan månad är de enda som kan kallas för rullande päls.....*suck* igen.. Naturligtvis resulterar även din metod, i en rullande päls.

Med helkroppstrimning, menar jag att hela kroppen går att plocka samtidigt dvs att hela pälsen är i takt!

Om någon lämnar in sin hund till mig och vill ha hela hunden trimmad och den är duttplockad, av ex tidigare ägare, som sålde hunden till nya ägaren för 4 månader sedan, så Kan jag inte utan problem plocka Hela hunden eftersom att pälsen är i otakt!

Vad som inte verkar gå in riktigt är att jag i mitt YRKE inte tycker att det är bra med duttplockade hundar, som kommer till mig och ägaren förväntar sig att hunden ska gå att helkroppsPLOCKA (fortfarande inte strippas ner) tro mig de flesta duttplockande ägare har INTE koll, vilket resulterar i att hunden är plockad ex:

V1 : hö fram+ skuldra
V2 : vä bak
v3 : hö bak + 1/4 del av ryggen

Sen orkar dom inte plocka mer och beställer tid för trimning = väntetid på några veckor.. = Päls i kaos..

När dom sedan lämnar sin hund, så förväntar dom sig att den ska se "riktig" ut... när dom hämtar den :smirk:

Har Du någonsin plockat en päls i det skicket ?? Om inte, så
Tro mig det är inte roligt att trimma dessa hundar..

Gnist skrev:
*Suck*
Strippning = när man plockar bort ALLT täckhår ner till underullen....

Har Inte hävdat att enbart pälsar som plockas varannan månad är de enda som kan kallas för rullande päls.....*suck* igen.. Naturligtvis resulterar även din metod, i en rullande päls.

Med helkroppstrimning, menar jag att hela kroppen går att plocka samtidigt dvs att hela pälsen är i takt!

Om någon lämnar in sin hund till mig och vill ha hela hunden trimmad och den är duttplockad, av ex tidigare ägare, som sålde hunden till nya ägaren för 4 månader sedan, så Kan jag inte utan problem plocka Hela hunden eftersom att pälsen är i otakt!

Vad som inte verkar gå in riktigt är att jag i mitt YRKE inte tycker att det är bra med duttplockade hundar, som kommer till mig och ägaren förväntar sig att hunden ska gå att helkroppsPLOCKA (fortfarande inte strippas ner) tro mig de flesta duttplockande ägare har INTE koll, vilket resulterar i att hunden är plockad ex:

V1 : hö fram+ skuldra
V2 : vä bak
v3 : hö bak + 1/4 del av ryggen

Sen orkar dom inte plocka mer och beställer tid för trimning = väntetid på några veckor.. = Päls i kaos..

När dom sedan lämnar sin hund, så förväntar dom sig att den ska se "riktig" ut... när dom hämtar den :smirk:

Har Du någonsin plockat en päls i det skicket ?? Om inte, så
Tro mig det är inte roligt att trimma dessa hundar..

Du behöver inte sucka, för jag förstår precis vad du menar. :smirk: Jag ifrågasätter bara dina kategoriska uttalanden då jag faktiskt inte håller med dig riktigt.

Nu pratar jag inte om att strippa ner hunden.... Det är ju ganska stor skillnad på att trimma och strippa en hund...

Det du kallar "rullande päls" är ingen rullande päls, utan en heltrimning var 8:e vecka. Du kan omöjligt "hålla efter" en päls som trimmas så sällan. Pälsen växer ojämt även om du trimmar bara varannan månad då ingen päls växer lika mycket överallt.

Detta resulterar i att du måste strippa hunden nästintill helt, därför att det är mer eller mindre omöjligt att hitta rätt strån att dra vid den tidpunkten.

Så vad jag vill säga är att min metod är en sk. rullande päls och inget annat. Att rycka hunden mer sällan än vad jag gör resulterar som du mycket riktigt påpekar, i en hopplös päls som är svår att få till. Hopplös päls är inte = rullande päls. Jag skulle vilja påstå (med stöd av mina källor och egen erfarenhet) att den rullande pälsen är = en lättskött och snygg päls under långa perioder, men den kräver kontinuitet. Men allt det här vet du redan, nu handlar det mest om prestige. :smirk:

Jag antar att dina kunder inte är så intresserade av trimning och därför gör fel. Jag skulle inte kalla det rullande päls heller, för som du skriver - pälsen är i otakt. Själva poängen med den rullande pälsen är att man alltid har ett lager päls som växer fram under den äldsta som skall ryckas bort ofta.

Med vanlig helkroppsplockning är det inga problem att hålla hunden fin eller att ställa ut den..
Har själv strävhårshundar sedan 12 år tillbaka, som ställs ut med mkt bra resultat..

Det har du rätt i, men då får man planera att trimma hunden (helkropp) ca. 12 veckor innan den aktuella utställningen. Sedan är hunden fin i bara ett par veckor innan den ser otrimmad ut igen. Ställer man ut ofta under hela utställningssäsongen (mars-nov) så skulle jag vilja påstå att rullande päls nästan är ett måste.

Fortfarande så har jag (mig veterligt) inte utalat mig Kategoriskt..

Sen så är det så att mina hundar faktiskt Har rullande päls och behöver Inte strippas ner öht.. Inför utställningar putsas pälsen ca 2 veckor innan utställningen..

Måste åter igen påpeka att det är som yrkesmänniska jag har uttalat mig ang duttplockning..
De flesta hundar som lämnas till mig som trimmare är vanliga hundar, som Inte ställs ut varje helg hela utställningssässongen

Vart du har läst att hopplös päls = rullande päls är för mig en gåta...
Det är för mig en stor skillnad mellan dessa två..

Gnist skrev:
Fortfarande så har jag (mig veterligt) inte utalat mig Kategoriskt..

Sen så är det så att mina hundar faktiskt Har rullande päls och behöver Inte strippas ner öht.. Inför utställningar putsas pälsen ca 2 veckor innan utställningen..

Måste åter igen påpeka att det är som yrkesmänniska jag har uttalat mig ang duttplockning..
De flesta hundar som lämnas till mig som trimmare är vanliga hundar, som Inte ställs ut varje helg hela utställningssässongen

Vart du har läst att hopplös päls = rullande päls är för mig en gåta...
Det är för mig en stor skillnad mellan dessa två..

Men du skrev att du helkroppstrimmar dina hundar inför utställning med gott resultat.

Jag skrev inte hopplös päls = rullande päls. kan du citera det, för jag måste i så fall uttryckt mig väldigt klumpigt.

Jag förstår att dina kunder inte ställer ut i så stor utsträckning, men det finns trots allt hundägare som gör så att de lämnar hunden för "putsen". Det jag initialt reagerade på var att du kategoriskt menade att duttande inte var något att ha.

Jag antar att du trodde att jag inte visste vad jag gjorde?

Läste du förresten länken?

Once hairs are "out of sync" because of rolling, it will take even more effort to get them back into a more normal stage-stripped coat and may entail stripping out more live coat than you (and the dog) would desire.
Remember, the hair you pull today is the show coat in 8-12 weeks.

Norpat från din länksida.. Så vi har alltså båda "rätt" enligt din "mentor"

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 830
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar