Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
falukorw skrev:Ja, det gör det men kolla in rasklubbens hemsida. Var nog i årskiftet som det ändrades har jag för mig. Vilket jag tycker var väldigt korkat, men ska väl vara internationellt eller nåt...
Gnist skrev:Nu pratar jag inte om att strippa ner hunden.... :smirk: Det är ju ganska stor skillnad på att trimma och strippa en hund...
Med vanlig helkroppsplockning är det inga problem att hålla hunden fin eller att ställa ut den..
Har själv strävhårshundar sedan 12 år tillbaka, som ställs ut med mkt bra resultat..
Har heller inte klankat på henne, om du läser tidigare inlägg, så ser du att jag skrivit att hennes hund säkert är jättefin hela tiden...
Se´n påpekade jag att i mitt Yrke, som hundtrimmare, är det inte kul att få in en hund, som är duttplockad, 1 g/v, eftersom att pälsen är i otakt, för Helkroppsplockning (obs fortfarande inte strippning)
Inte menat som kritik utan bara en reflektion...
Jag kan ju som prof. trimmare Inte kräva att mina kunder, ska komma in med sin hund 1 g/v för trimning...
Gnist skrev:*Suck*
Strippning = när man plockar bort ALLT täckhår ner till underullen....
Har Inte hävdat att enbart pälsar som plockas varannan månad är de enda som kan kallas för rullande päls.....*suck* igen.. Naturligtvis resulterar även din metod, i en rullande päls.
Med helkroppstrimning, menar jag att hela kroppen går att plocka samtidigt dvs att hela pälsen är i takt!
Om någon lämnar in sin hund till mig och vill ha hela hunden trimmad och den är duttplockad, av ex tidigare ägare, som sålde hunden till nya ägaren för 4 månader sedan, så Kan jag inte utan problem plocka Hela hunden eftersom att pälsen är i otakt!
Vad som inte verkar gå in riktigt är att jag i mitt YRKE inte tycker att det är bra med duttplockade hundar, som kommer till mig och ägaren förväntar sig att hunden ska gå att helkroppsPLOCKA (fortfarande inte strippas ner) tro mig de flesta duttplockande ägare har INTE koll, vilket resulterar i att hunden är plockad ex:
V1 : hö fram+ skuldra
V2 : vä bak
v3 : hö bak + 1/4 del av ryggen
Sen orkar dom inte plocka mer och beställer tid för trimning = väntetid på några veckor.. = Päls i kaos..
När dom sedan lämnar sin hund, så förväntar dom sig att den ska se "riktig" ut... när dom hämtar den :smirk:
Har Du någonsin plockat en päls i det skicket ?? Om inte, så
Tro mig det är inte roligt att trimma dessa hundar..
Nu pratar jag inte om att strippa ner hunden.... Det är ju ganska stor skillnad på att trimma och strippa en hund...
Med vanlig helkroppsplockning är det inga problem att hålla hunden fin eller att ställa ut den..
Har själv strävhårshundar sedan 12 år tillbaka, som ställs ut med mkt bra resultat..
Gnist skrev:Fortfarande så har jag (mig veterligt) inte utalat mig Kategoriskt..
Sen så är det så att mina hundar faktiskt Har rullande päls och behöver Inte strippas ner öht.. Inför utställningar putsas pälsen ca 2 veckor innan utställningen..
Måste åter igen påpeka att det är som yrkesmänniska jag har uttalat mig ang duttplockning..
De flesta hundar som lämnas till mig som trimmare är vanliga hundar, som Inte ställs ut varje helg hela utställningssässongen
Vart du har läst att hopplös päls = rullande päls är för mig en gåta...
Det är för mig en stor skillnad mellan dessa två..