Dvärgschnauzer

pimy

Trådstartare
Jag har fastnat för denna ras, jag vet inte varför egentligen, men de är fina, och som jag uppfattat rasen (det jag läst) så verkar de kunna passa min livsstil då verkar robusta och tåla en del (skogspromenader och kanske följa med ut när man rider) likväl som den klarar att vara sällskapshund och ligga i soffan och gå ut och gå stadspromenader.

Jag har inte haft någon egen hund tidigare, men vi har haft hund (papillonkorsning) hemma hos pappa och mamma (varav jag bodde hemma i 3 år) och och jag har ju vana av djur i allmänhet då jag har egen häst, katt, gnagare i många år, samt att jag har som "vision" att bli djursjukvårdare.

Är dvärgschnauzer en lämplig första hund?

Har försökt läsa så mycket jag kommit över om rasen, men jag vill ha lite info från er som själva har schnauzer. Hur är rasen egentligen? Är den frisk generellt, eller har rasen några speciella sjukdomar?

Hur omfattande är skötseln av en trimpäls? Hur ofta trimmar man? Jag är ju van att hästen tar tid, så jag är ju helt införstådd i att en hund behöver pälsvård också, men jag är inte av "kamma och föna-typen" så jag vill inte ha en hund med päls som måste piffas dagligen och som en massa skit fastnar i i skogen och i stallet.

Jag har tänkt vänta med att skaffa hund tills jag är klar med min utbildnng (ska bara komma in först :) ) så det ligger ju åtminstone 3 år framåt i tiden, men jag är ute i god tid och funderar på ras.

Jag vill veta allt om rasen!

Nog finns det nån här på Buke som har dvärgschnauzer?

Sv: Dvärgschnauzer

Har just nu en dvärgschnauzer som är 2 1/2 år och får min nästa i slutet av november om allt går som det ska. :banana:

Tycker inte att de är så speciellt komplicerade hundar. De jag har träffat är lugna och sansade inne och pigga och alerta ute. Men det beror ju iofs en del på uppfostran också. Skulle inte avråda någon från att skaffa en dvärg som först hund de är så underbara :love:

Trimma behöver man göra ca var 3:e månad om pälsen ska hållas sig någorlunda. Däremellan ska man kamma med underullskam ca 1 gång i veckan. Då får man en päls som står emot rätt mycket väder och vind. Dock är det viktigt att inte klippa hunden vilket alltför många gör. Då är pälsen inte längre vatten och smuts avstötande. Det är ju trots allt en trimras.

Finns väl egentligen bara två negativa saker med dom, dels så krävs det väldigt mkt träning för att lämna dom själva hemma och att de på vinterna faktiskt fryser om de inte rör på sig.

Till agility funkar min lilla vovva jätte bra. Lydnaden tycker hon är lite så där men tror att det ska gå att träna upp tempot även där. Spår tycker hon också är jätte roligt.

Brukar ha med henne i stallet och ut när jag rider och det funkar bra. Bara man vänjer dom från att de är valpar.

Generellt sett är det väl en ganska frisk ras, men det varierar mellan färgerna. Peppar och salt är väl den färg som har minst sjukdomar. Men nu har den ju ökat i popularitet väldigt snabbt så då vet man aldrig vad som kommer upp.

Bara att fråga om det är nåt mer du undrar! :)

Tack så jättemycket för ditt svar! Just nu kommer jag inte på nåt mera jag undrar över, men det är säkert dyka upp nåt och då återkommer jag gärna till dig!!

Jag har fastnat för denna ras, jag vet inte varför egentligen, men de är fina, och som jag uppfattat rasen (det jag läst) så verkar de kunna passa min livsstil då verkar robusta och tåla en del (skogspromenader och kanske följa med ut när man rider) likväl som den klarar att vara sällskapshund och ligga i soffan och gå ut och gå stadspromenader.

Dina iaktagelser är korrekta. :) Inte konstigt att du fastnat för denna hundras! :love: Av precis samma orsaker fastnade jag för rasen, men med tillägget att jag gillar pälsvården. Jag gillar deras robusta utseende som har en hög grad av elegans och karaktär.

Är dvärgschnauzer en lämplig första hund?

Ja, det tycker jag. Min dvärgschnauzer är inte min första hund, men jag ser att det är en hund som både är följsam och kräver en konsekvent matte/husse.

Har försökt läsa så mycket jag kommit över om rasen, men jag vill ha lite info från er som själva har schnauzer. Hur är rasen egentligen? Är den frisk generellt, eller har rasen några speciella sjukdomar?

Falukorw gav dig bra svar, men jag har aldrig hört att vissa färger skulle var mer predestinerade än andra.

Hur omfattande är skötseln av en trimpäls? Hur ofta trimmar man? Jag är ju van att hästen tar tid, så jag är ju helt införstådd i att en hund behöver pälsvård också, men jag är inte av "kamma och föna-typen" så jag vill inte ha en hund med päls som måste piffas dagligen och som en massa skit fastnar i i skogen och i stallet.

Klipper du benhåren hyfsat korta så behöver du inte oroa dig för skräp i pälsen, men vill du ställa ut så krävs det att du borstar benen efter en stallvistelse. Allt möjligt fastnar i de mjuka benhåren! Men det är inget jobb. Jobbigt blir det om hunden får förfalla. Toviga armhålor är inte roligt och man måste då klippa bort dem.

Jag kammar ull ett par gånger i veckan och trimmar en gång i veckan, men jag är väldigt intresserad av pälsvården. Kan man "stå ut" med att hunden emellanåt är lurvig så behöver man inte ägna så mycket tid som jag gör utan Falukorws förslag räcker. Jag tror jag lägger ung. fem/sex timmar i veckan på pälsvård, men då gör jag allt själv, dvs. maskinklipper, trimmar och kammar ull.

Jag har tänkt vänta med att skaffa hund tills jag är klar med min utbildnng (ska bara komma in först :) ) så det ligger ju åtminstone 3 år framåt i tiden, men jag är ute i god tid och funderar på ras.

Det låter lkokt! :bow: Använd denna tid att träffa dvärgschnauzerägare, uppfödare etc. Läs på om rasen och lär dig så mycket som möjligt. Bilda dig sedan en egen uppfattning om vad för hund du vill ha. En del uppfödare satsar bara på utställning, andra säljer mest för sällskapsbehov och en del är lite mitt emellan. En och annan dvärgschnauzer är duktiga på spår, lydnad, agility etc. och är du intresserad av att jobba med hunden så har du än större anledning att försöka sätta dig in i de olika uppfödarnas krav på mentalitet osv.

Jag har bara en dvärgschnauzer, men jag är lika intresserad som du och försöker lära mig hela tiden! :)

Senast ändrad:

Vi har en dvärgschnauzer. En kille, svart/silver, född -95.
Idag har vi varit på dvärgschnauzerpromenad. Fick en lapp på stan igår om att alla som ville kunde träffas på en viss plats en viss tid.

Det kom 19 hundar...mest salt/peppar men även svart/silver och någon svart.
Vår kille var äldst tillsammans med en jämnårig hanne och den yngsta var 12 veckor. Han åkte en hel del i famnen på husse/matte.

Efter en stund släpptes hund efter hund på en stor äng och till slut var alla lösa. Det var härligt att se. Vår kille är inte van att träffa mer än 2-3 hundar samtidigt, och det har oftast varit tikar.Nu var det flera hanhundar med också.
Skulle aldrig ha släppt om jag inte trodde det skulle gå bra, och hannarna hade för mycket att göra för att bry sig om varandra.

Men gissa vem som är trött ikväll?

prinsessfeminist skrev:
Jag kammar ull ett par gånger i veckan och trimmar en gång i veckan,

angst_2.gif
angst_2.gif

Har din hund några hår kvar på kroppen ??????????

*nyfiken Gnist, som dessutom är utbildad trimmare*

Meningen, är ju att nästa täckhårslager ska vara på G när man plockar bort det föregående.......

Gnist skrev:
angst_2.gif
angst_2.gif

Har din hund några hår kvar på kroppen ??????????

*nyfiken Gnist, som dessutom är utbildad trimmare*

Meningen, är ju att nästa täckhårslager ska vara på G när man plockar bort det föregående.......
Om du är utbildad så har du säkert hört talas om rullande päls. :smirk: Jag rycker givetvis inte hela hundens päls, utan i genomsnitt "var 12:e strå".

Jag rycker de längsta stråna och håller på så sätt efter pälsen så att den aldrig blir lurvig.

/Priffe- inte utbildad men som har ett genuint intresse

Som trimmare, så är bland det värsta man kan få in på trimmet, hundar där ägaren plockar som du..Tyvärr, men så är det.
Din hund är säkert jättefin konstant, men jag pesonligen föredrar att helkroppsplocka hundarna var 8é vecka mot "duttplockning" varje vecka ..
En strävhår, som helkroppsplockas regelbundet Har "rullande päls"...
biggrinangelA.gif

Gnist skrev:
Som trimmare, så är bland det värsta man kan få in på trimmet, hundar där ägaren plockar som du..Tyvärr, men så är det.
Din hund är säkert jättefin konstant, men jag pesonligen föredrar att helkroppsplocka hundarna var 8é vecka mot "duttplockning" varje vecka ..
En strävhår, som helkroppsplockas regelbundet Har "rullande päls"...
biggrinangelA.gif
Intressant reflektion. Hur motiverar du att det är den värsta typ av päls du kan få? Vad menar du med det? I synnerhet om min hund säkert är "jättefin konstant"?

Jag har trots denna felaktiga behandling fått komplimanger av både domare och andra schnauzerägare för min hunds päls.
Jag har lärt mig att trimma på egen hand genom att studera böcker och hemsidor. Störst hjälp har jag dock haft av denna kennel.Rolling coats

Men som trimmare behöver du inte vara orolig för denna "värsta sorten", för jag skulle aldrig komma på idén att lämna in honom. :cool:

Senast ändrad:

Men när du har helplockat hunden, så kan du inte ställa ut. Utan måste vänta tills pälsen blir bra igen. Håller man den ständigt rullande, så kan man ställa ut när man vill.
Jag försöker också ha rullande på min yngsta hund, men med henne tror jag det blir svårare. Men på min äldre, går det utmärkt att hålla rullande och ställa när jag vill. Och hon har perfekt päls, sträv som få. Hon får alltid bra kritik för sin pälskvalite. Både av folk som kan rasen och uppfödare.

För övrigt har jag sett Priffes hund, han är jättefin både i päls och extriört.
Jag vet också att hennes uppfödare som är mångårig dvärguppfödare och trimmare, har berömt henne för hennes jobb. Det är ju svårt att lära sig trimma snyggt, och priffe har klarat det galant genom att bara läsa och testa. Går det bra på utställning, så vet man ju att man gjort ett bra jobb.

Nu pratar jag inte om att strippa ner hunden.... :smirk: Det är ju ganska stor skillnad på att trimma och strippa en hund...

Med vanlig helkroppsplockning är det inga problem att hålla hunden fin eller att ställa ut den..
Har själv strävhårshundar sedan 12 år tillbaka, som ställs ut med mkt bra resultat..

Har heller inte klankat på henne, om du läser tidigare inlägg, så ser du att jag skrivit att hennes hund säkert är jättefin hela tiden...

Se´n påpekade jag att i mitt Yrke, som hundtrimmare, är det inte kul att få in en hund, som är duttplockad, 1 g/v, eftersom att pälsen är i otakt, för Helkroppsplockning (obs fortfarande inte strippning)
Inte menat som kritik utan bara en reflektion...

Jag kan ju som prof. trimmare Inte kräva att mina kunder, ska komma in med sin hund 1 g/v för trimning...

Jag (och mina föräldrar) är stolt ägare till Izor, som är en snart 5 månader gammal svart dvärgschnauzer.

Vi är mycket nöjda med honom, och det är vår första hund - om man bortser från den schäfer som mina föräldrar hade när jag var bebis för ca 35 år sedan.
Lagom i storlek tycker till och med pappa, som helst ville ha stor hund (som de flesta män tror jag). Pappa har insett att Izor är ganska behändig, men ändå tuff och vaktar.
Jag vet att hundar kan vara vaktiga även mot sina ägare, t.ex. får man inte ta saker ifrån dem eller vill vara ifred när de äter - med Izor är det inga problem med detta. Helst av allt vill han ha sällskap när han äter. ;)
Och igår blev han jätteglad när han fick lillmatte att inse att han ville gå ut, fick t.o.m. en buff av hans nos när jag måste gå in i mitt rum och leta efter nycklarna - jag gick ju åt fel håll. :D
Kan med 99% säkerhet säga att Izor är rumsren, för han har inte gjort något inne på över en månad nu.

Vi kommer att försöka lära honom svampsök då han älskar att söka efter godis (han förstår vad kommandot "sök" betyder, det hörs på att hans nos om inte annat). Och förmodligen även agility. Vi är inte intresserade av utställning, men man ska ju aldrig säga aldrig.

Izor är en hund man blir glad av och för mig och mina föräldrar är dvärgschnauzern rätt val.

Jag har inte skrivit att du klankat på henne. Jag skrev bara vad jag sett och vet.
Men plockar man ner en hund (helkroppsplockning, eller trimmning om du hellre vill kalla det så), så bör ju iallafall jag, vänta en tid så pälsen blir i utställningskick igen. Man kan ju inte åka med en helt nerplockad hund (Inte i min ras iallafall) Så vill ja ställa ut under en period, så plockar jag lite då och då för hålla pälsen i ordning. Och vet jag det inte är utställningar så plockar jag ner hunden om det behövs.

Ska jag vara ärlig så tror jag inte så många åker till en trimmare med sina utställningshundar. Jo, om de är väldigt duktiga på just den rasen. Men de som trimmar alla raser. Hur kan ni få fram det bästa hos en hund? Vet du precis hur alla raser ska se ut (för att visas snygg och sin bästa sida på utställning)? Och ser du att just en hund som du får in kanske måste trimmas på ett visst sätt för att framhäva något tex, eller dölja? Kan du det med alla trimraser?
Folk får kalla det fusk, men man vill ju ha helheten snygg. Sen är det upp till domaren att känna igenom hunden och hitta dess fel och brister, eller tvärtom.

Grana skrev:
Och ser du att just en hund som du får in kanske måste trimmas på ett visst sätt för att framhäva något tex, eller dölja? Kan du det med alla trimraser?

Svar Ja...Inkluderat även de flesta klippraser

Och det är fortfarande skillnad på regelbunden helkroppsplockning och att strippa ner en hund..!

Har man som jag trimmat hundar i 14 år, så har man lärt sig en hel del genom åren, sen underlättar det naturligtvis att jag förutom en trimutbildning, är utbildad hundvårdare och har ett genuint hundintresse, där hundars exteriör hälsa och utseende är min stora passion här i livet, och har så varit de senaste 25 åren.....

1-logo_2.gif

Anser inte att jag är "Fullärd"...Lär mig nya saker och utvecklas, för varje år
biggrinangelA.gif

Vi har 3 Dvärgschnauzrar, svart/silver och har haft en svart innan dessa,så jag har endel egna erfarenheter av rasen och har även träffat ganska många i olika sammanhang.
Våra 3, varav 2 är mina alldeles egna!, är alla helt underbara. Lätta att ha med sig, pigga och glada när man vill att dom ska vara det och lugna och mysiga inomhus.
De är lätta att träna och lär sig fort, vi gör mest agility med våra, mina tävlar klass 2, nästa högsta klassen, och min syster tävlar 3:an med sin, svåraste klassen, så det går att få dom duktiga där också. Jag tror att det största problemet för dom i just agilityn är att de ibland kan ha lite dålig fart, men allt går bara man vill.
Jag har även tränat lite lydnad och bruks och mina är jätteduktiga,d et är väl snarare hos matte bristerna ligger.... :o
Den enda nackdelen jag ser som finns hos dom ( som iofs har gjort att jagt inte ska skaffa någon mer..) är pälsen. Som alla skriver så krävs det ganska mycket tid och intresse för att man ska orka hålla pälsen i trim. eller annanrs gör man som vi har gjort de senaste åren och rakar. :devil: Väldigt praktiskt även om det är helt fel enligt vissa.... Det går ju nästan inte att ställa ut dom sen efter som dom blir grå, men mig gör det inget. :crazy:

Det är en helt perfekt första hund bara man inser att det är en schnauzer som kan få för sig att den vill göra något hlet annat än det matte säger, eller som min gamling tycker "vänta lite, ska bara göra detta först...." :bump: Men det är väl därför man älskar dom för att de vet vad de vill och gör just det.
För att använda en uttjatad mening: liten hund i stort format passar in perfekt på dessa hundar. :love:
Här är en bild på min lilla älskling, Happy, 4 år.
Happyliten.jpg

Suck.... Jag vet redan en hel del om schnauzrar..
Det är INTE jag som funderar på att skaffa mig rasen....
Det är pimy, som är sugen på dom...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 830
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar