Dvärgschnauzer som "stallhund"?

lulski

Trådstartare
Det är inte aktuellt i skrivandets stund för mig att skaffa hund igen men någon gång i framtiden tänker jag att det ska ske :-) . Har i jobbet stött på flertalet dvärgschnauzers och har tyckt att det verkar vara väldigt trevliga hundar. Så idag träffade jag en individ som fick mig att känna "en sån hund vill jag ha!" Men det är ju inte bara skaffa en hund utan att ta reda på om den kommer passa i min vardag så därför skickar jag ut mina frågor och funderingar här och hoppas någon kan svara :-) . Jag har ju häst och rider mycket ute i skog och mark och vill ju att den eventuella hund kan och orkar hänga med ut på långturer ute i skogen, gör en dvärgschnauzer det? Är de generellt sett lätta att ha lösa utan att de springer på vilt? Givetvis vet jag att det också handlar om fostran osv men jag tänker mer i generella drag. :-D

Jag har en Dvärgschnauzer. De är ju gårds och råtthundar så stallmiljö är de som gjorda för. Speciellt med sin sträva, smuts och vattenavvisande päls. De är robusta och tåliga rackare.
De orkar hänga med på väldigt mycket. Min har inga problem med cykelturer och liknande. Lätt att ha lös. Han drar efter kråkor och ibland även rådjur men springer inte långt precis. Nu är han bara året så inkallningen sitter inte helt när det kommer till att lära sig att bryta när något tokroligt händer (som kråkorna).
Måste säga att det är den lättsammaste och enklaste hund jag haft! :love:

Har några vänner som har häst och har Dvärgschnauzer el Schnauzer (mellan) och de hänger med på det mesta. Men de kan också vara grymt lata när de vill. De är helt klart livsnjutare som plockar russinen ur kakan och skiter i det som inte tilltalar dom ;)

Jag har just nu två stycken dvärgschnauzer (snart 3 :D) och har tidigare haft häst. Mina hundar fungerar utmärkt att ha med i stallet och på ridturer. De håller sig i och kring stallet när man är där och fixar och med rätt lite träning har de även hängt med på ridturer. De kommer efter när man galopperar men springer ikapp när man saktar av.
Rasen har inte speciellt mycket jakt i sig och även min numera änglahund som jagade rätt mycket att fullt upp med att hänga med hästen på ridturer att hon inte jagade då.

Det enda som möjligtvis kan vara en nackdel är att de när det är kallt/regnigt fryser och behöver ha täcke medan man fixar i stallet. Alternativt om man kan ha de i sadelkammaren då.

Det låter ju alldeles utmärkt! :-)

Att de fryser lite när det är blött och kallt är inte hela världen, numera finns det ju bra hundtäcken. Och blåser det småspik från sidan så är varken jag eller hästen så sugna på att ge oss ut ändå :-D

Stämmer det att (mellan?)schnauzern kräver lite mer aktivering än dvärgschnauzern eller är de relativt lika i temperamentet?

Jag hade tidigare mellan schnauzer men har numera bara dvärg och jag tycker det är ganska stor skillnad på hur de är mentalt. Mellisarna är generellt sätt mycket mer av allt, både positivt och negativt, och kräver betydligt mer av sin ägare än dvärgen.

Okej. Då låter det som om dvärgschnauzern skulle passa mig bättre än mellanschnauzern. :)

Okej. Då låter det som om dvärgschnauzern skulle passa mig bättre än mellanschnauzern. :)

Du kan ju vara noga med att välja en valp efter föräldrar som inte har mycket jakt i sig, så blir det lite lättare för dig :) kolla efter MH-resultat och fråga uppfödaren/ägaren till föräldrarna hur dom är när det gäller den biten.

Kul att du gillar rasen! Kom dock ihåg att pälsen förlorar all sin funktion (isolerande, vattenavstötande, smutsavvisande) om du klipper hunden istället för att trimma. För en framtida stallhund är det alltså viktigt att behålla pälsen som den ska vara.

Det är inte aktuellt i skrivandets stund för mig att skaffa hund igen men någon gång i framtiden tänker jag att det ska ske :-) . Har i jobbet stött på flertalet dvärgschnauzers och har tyckt att det verkar vara väldigt trevliga hundar. Så idag träffade jag en individ som fick mig att känna "en sån hund vill jag ha!" Men det är ju inte bara skaffa en hund utan att ta reda på om den kommer passa i min vardag så därför skickar jag ut mina frågor och funderingar här och hoppas någon kan svara :-) . Jag har ju häst och rider mycket ute i skog och mark och vill ju att den eventuella hund kan och orkar hänga med ut på långturer ute i skogen, gör en dvärgschnauzer det? Är de generellt sett lätta att ha lösa utan att de springer på vilt? Givetvis vet jag att det också handlar om fostran osv men jag tänker mer i generella drag. :-D
Tycker att den DS borde vara perfekt.
Jag hade en herre som kunde följa med på ridturer. Nu var det väl mycket trafik av olika slag så det blev inte så mycket.
Han var perfekt att ha i stallet, och sprang aldrig in i hästhagarna. Han gick heller aldrig nära hästarna.
Oerhört lättfostrad, vi tyckte inte att vi gjorde någonting....han var mycket mån om att vara till lags.
Han hade inga jakttendenser heller.

Det låter mer och mer som att dvärgschnauzer skulle passa mig :) Jag har haft Grand Danois innan men de passar inte riktigt in i den vardagen jag lever nu, behöver något mindre, behändigare och som är lätt att ta med.

Har de några rasbundna sjukdomar?

Det är en frisk och robust ras. När du börjar leta valp så gå genom rasklubbens (Dvärgschnauzerringen) valphänvisning. Där finns även alla uppfödare som uppfyller de yttersta kraven. Där kan du hitta uppfödare i din närhet. Står också vilka färger de avlar (man brukar hålla sig ganska så till en eller två färger i sin avel)
En seriöst uppfödd DS ska vara från ögonlysta föräldrar och ögonlysningen skall ej vara äldre än 12 mån vid parning. Detta uppfyller de som får listas i rasklubben. Vist dyker det upp saker även hos en del individer, men över lag är det som sagt en ras som kan betraktas som sund med få problem.

Gå föresten in på Dvärgschnauzerringen och läs lite om rasen om du inte redan besökt deras sida. Sen finns även Schnauzertråden här på hund ;)

Jo, tanken hade varit att gå genom SKK och jag har varit inne och tittat lite på rasstandarden som finns är och även på rasklubben egen sida. Jag tänkte mest slänga ut frågan här också eftersom jag vet att om man ställer frågan direkt till en uppfödare så finns det de som gärna förskönar "sin" ras negativa sidor. ;-)

Jaha, det finns en schnauzertråd?! Vad kul, den ska jag gå in och titta på! Tack för tipset :-)

Jo, tanken hade varit att gå genom SKK och jag har varit inne och tittat lite på rasstandarden som finns är och även på rasklubben egen sida. Jag tänkte mest slänga ut frågan här också eftersom jag vet att om man ställer frågan direkt till en uppfödare så finns det de som gärna förskönar "sin" ras negativa sidor. ;-)

Jaha, det finns en schnauzertråd?! Vad kul, den ska jag gå in och titta på! Tack för tipset :-)

Några av de vanligaste sjukdomar som förekommer är väl urinsten och pankreatit. En hel del har dålig tandstatus. Sen finns det mindre vanliga men där ärftlighet är bevisadmisstänkt som PSS, Myotonia congenita, primär hypertriglyceridemi, cushing, PRA och diverse katarakter, allergier.

Generellt och jämfört med andra raser är det dock en relativt frisk ras. Tyvärr anses den bli sjukare, vilket mest troligt beror på att rasen stigit enormt i popularitet det senaste decenniet och att det då kommit många "oseriösa" uppfödare.

Jag vet inte om det här är sant men jag har hört att dvärgschnauzer är "överrepresenterade" när det kommer till livmodersinflammation d.v.s att det är relativt vanligt på dem kontra andra raser.

Underbar ras hur som helst!

Jag vet inte om det här är sant men jag har hört att dvärgschnauzer är "överrepresenterade" när det kommer till livmodersinflammation d.v.s att det är relativt vanligt på dem kontra andra raser.

Underbar ras hur som helst!

Aldrig "hört" eller sett att den rasen skulle förekomma i de studier som gjorts. Tvärtom har det varit andra raser man nämnt där det förekommer mer frekvent.

Men överlag är det hemskt vanligt med livmoderinflammation hos okastrerade tikar, oavsett ras.

Det var en vän som jobbar inom djursjukvården som sa att de får in väldigt många dvärgschnauzrar med livmodersinflammation. Men det kan ju vara på deras klinik och det kan ju bero på att det finns många dvärgschnauzrar i den staden. Men enligt hen så är det vanligt på dom.

Det var en vän som jobbar inom djursjukvården som sa att de får in väldigt många dvärgschnauzrar med livmodersinflammation. Men det kan ju vara på deras klinik och det kan ju bero på att det finns många dvärgschnauzrar i den staden. Men enligt hen så är det vanligt på dom.

Okej!
Ja så kan det ju vara. Eller om det är liknande linjer. Jag upplever det inte som mer vanligt i den rasen i alla fall!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 100
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 257
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund ...som ensam alltså. Hur är det? Vad är den stora skillnaden mot att bara ha en? Jag har tidigare haft två hundar i familjen men då har...
2
Svar
35
· Visningar
3 163
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en tjej som planerar att skaffa min första egna hund inom en framtid och har fastnat lite extra för Italiensk Vinthund. Jag...
Svar
10
· Visningar
3 826
Senast: almitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka