Sv: Dvärgpinscher
Förutom din eminenta beskrivning kan jag ju lägga till att DP inte är någon "lätt" ras. Många har otroligt mycket vakt i sig (de är trots allt framavlade för att i flock vakta gårdar och hålla råttbeståndet nere). Här tar sig ingen in utan att resten av familjen får reda på det.
De är reserverade för främlingar, vilket i de fall där hunden är som den ska mentalt, innebär att hunden inte har någon som helst intresse för att hälsa på nytt folk utan lika gärna kan vända bort huvudet och behandla den som försöker hälsa som luft. Att lära känna nytt folk är helt enkelt inte deras intresse. Sen finns det fall, som min egen, som har problem med rädsla där reservationen gjort att hon är rädd för främlingar och det är hennes absolut sämsta egenskap.
Men dom glömmer inte någon de en gång lärt känna. Mina systrar tillhör hennes flock trots att de bara är hemma ungefär en gång per år och träffar henne - men dom hälsas med samma enorma glädje som människorna hon umgås med varje dag. Så har man en gång vunit en dvärgpinschers hjärta så stannar man där.
Sen är det svårt att säga rent generellt hur en ras är, det är ju individer, men jag utgår från min egen. Hon är otroligt motionskrävande men framför allt kräver hon arbete. Hon blir odräglig att ha att göra med om hon inte får arbeta hårt så gott som dagligen. Hon är så gott som omöjlig att trötta ut fysiskt, uta då får man ägna sig åt träning så som agility, lydnad, spår osv där hon måste använda huvudet också. Hjärnan kopplas lätt bort bara i glädjen att få springa i många fall.
Men är man bara förberedd på att man kan få en outtröttlig träningsnarkoman/arbetsmaskin så har man ut otroligt mycket glädje av en dvärgpinscher.
För de är helt enkelt världens roligaste små clowner. Man har inte tråkigt en sekund i närheten av en DP.
Fast det var ju någon här på buke som sa nåt i stil med "hellre 10 rottisar i huset än 2 dvärgpinschrar" när det diskuterades deras energinivå.
Men visst är det världens vackraste små hundar!