Dvärgpincher, en utmaning?

Smurfoff

Trådstartare
är sugen på dvärgpincher. har sett att några stycken här har några. är dom lättlärda? vill aktivera hunden mycket med lydnad och agility. är dom aggresiva mot andra hundar och främlingar?
 
Sv: Dvärgpincher, en utmaning?

Dom är lättlärda, aktiva och väldigt roliga att arbeta med. Lätt för att lära och väldigt positiva.
En dvärgpinscher har mycket temperament. Det är full fart, det händer alltid någonting runt en dvärgpinscher.
Det är personliga hundar och jag tror att man behöver en stor dos humor när man tränar en dvärgpinscher. Själv är jag helsåld, det finns inga roligare hundar!
Dom är reserverade mot främlingar men det ska ej gå över till aggressivitet så nej, en dvärgpinscher ska inte vara aggressiv mot vare sig andra hundar eller människor. Men dom tolererar ingen orättvis behandling.
Dom har väldigt gott självförtroende. Detta gör att dom kan försöka ta kommandot i hundflockar trots att de andra hundarna är både större och äldre än dom själva. (kan bara se på min egen som på en gång satte ner en bakants pitbull på jorden och visade vem som bestämde :D ) Man måste vara bestämd och väldigt tydlig flockledare, annars försöker de gärna klättra i rang. Det kan vara en bra idé att redan från början träna hunden i att hålla sig i närheten av dig. Deras goda självförtroende kan locka iväg dom på långa strövtåg på egen hand.

Men som sagt.. en helt underbar ras men så mycket vilja och go. Dom tackar inte nej till att hitta på någonting roligt och går in för allt med 100 %.
fantastisk ras!

När de gäller lydnad och agility lämpar dom sig utmärkt. Lättlärda, snabba, smidiga och väldigt tuffa.

p1010037_1145918112.jpg
 
Sv: Dvärgpincher, en utmaning?

hur är rasen mot andra hundar? då jag kommer att åka runt rätt mycket och träffa mycket människor och hundar så vore det bra om den gick bra ihop med dom flesta. ska ha en tik, har dom lättare för att acceptera andra hundar?

gick ut med min hund dolly (stor blandras) och hon blev påhoppad av grannes dvärgpinscher som sprang lös och den kom rusande emot oss och hoppade upp på dolly och högg henne i strupen :cry: blev dock inte skadad men det var verkligen läskigt...

ägaren skrattade typ bara och sa hon är en tuffing :mad: blir så arg på sånna människor! han går alltid med hundarna lösa och man blir rädd när man möter dom. jag cycklade en gång och hunden sprang mot mig och bet tag i byxbenet, ni får ursäkta men jag slängde iväg den med foten. ägaren vinkade glatt när jag cyklade förbi och verkade inte ha märkt att hans hund nyss hoppade på mig..
 
Sv: Dvärgpincher, en utmaning?

jag läste i en hundbok idag att dvärgpinchern biter först och tänker sedan, stämmer det? :confused:
 
Sv: Dvärgpincher, en utmaning?

Stämmer och stämmer. Det är hundar med temperament som har lätt till reaktion. Många är lite "anfall är bästa försvar".
Men jag tycker att rasen är helcharmig och såå rolig att arbeta med. Det händer alltid något i närheten av en dvärgpinscher, har inte tråkigt en sekund.
Som det mesta med hundar handlar hundens beteende till stor del om uppfostran. Det finns "dåliga" individer bland alla raser men mycket formar man ju sin hund själv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 865
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 389
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 521
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 082
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp