Första bebben Prim vill tydligen inte leva mer och satte sig rätt på Blomman: :arghh:
01.prim.blomman.153403.webp

Såhär lätt är det att hålla koll på galningen...
Jag blir distraherad av Bosselina för nån sekund och så smiter han iväg för att läxa upp Prim som precis börjat ta lite plats.

06.blomman.o.co.7932.jpg

Han är så nedrig, det här att han verkligen sträcker sig ner efter de andra duvorna för att nypa till dem fast de inte ens är i hans space!? Stillbilden på hur han envist klänger fast i Charmör fast jag lyfter bort honom liksom!? Jag är tacksam över att han åtminstone inte brukar bli sur på mig och snällt ändå låter sig flyttas hit och dit och upp och ner. :heart

Prio nr 1 är bara att se till att arga bebben och Blomman inte hamnar näbb mot näbb. Jag vill inte veta hur det skulle sluta! Båda får fågel-rage och ingen av dem ger sig. :nailbiting:

Den här lille skiten alltså, här dök arga bebben upp från ingenstans (den kröp under! :rofl:) och börjar slåss:
07.argabebben_090457_1_1.gif

Några enstaka hårstrån hade snott sig runt Charmör och Ballerinans fossingar. Ren tur att jag ens såg stråna. Det kan tyvärr gå illa för dem även om det bara är såhär lite:
07.ballerina.trådduva.021562.webp

Detta var tredje gången Ballerinan kommit med något runt foten och hon har tidigare varit väldigt förlåtande men sen hon blev av med stjärten har hon varit väldigt nervig och stackarn blev rädd när hon insåg att jag inte tänkte släppa henne innan jag fått bort hårstråna. </3 Sen höll hon sig på LÅNGT avstånd från mig och tänkte inte komma upp något mer!

Såhär tydligt syns det IRL (det sitter runt foten till höger): :crazy:
Video-Capture-20230511-162957.jpg
Det är typ helt omöjligt att se på en duva som inte hoppar rätt upp i handen innan de börjar ta skada av det och får ont. :(

Charmör var mer okej med det hela, verkade mest sur och kom upp i handen efter en liten stund igen:
In-Collage-20230510-221237591.jpg

00-0-prim927.jpg

Jag tror jag vet ungefär hur Prim kommer se ut som vuxen nu! Vet inte vad det är för gen men det finns ett gäng duvor som ser/sett lite likadana ut. Pärlan tillhör den gruppen och han hade ju också lite suddiga färger med bruna partier när han var bebbe.

Något sånt här kommer det nog bli!
00.0ö.359868.webp

(Pärlan, Copacabana, Pompe och Skymning)

Copacabanas näbb har dock växt väldigt märkligt?
01.öcopa121324.webp

Näbben är för lång och den är rak i tippen istället för spetsig. Det gör det lite krångligt för henne. Jag tänker att jag försiktigt kan fila rätt den igen bara men ska bara kolla upp så att det inte är något speciellt man behöver tänka på när det kommer till duvnäbbar först. Isf får vi se ifall jag ens kan få fast i henne, hon är en mycket misstänksam dam med ögon i nacken!

Det finns två stycken duvor som är väldigt lika varandra och de ser dessutom jämt ut som ruggugglor. Kanske är de gamla? Skrällan och Skruttan kallar jag dem för. Jag har aldrig sett någon av dem i fint skick och nu hade bägge hade fått lite tråd/hår på sig.

Skrällan, som har fina bruna band på vingarna. Tyvärr har hon redan blivit av med en tå sen tidigare:
03.trådduva.1019.webp

Skruttan är helt grå. Hon hade bara fått en fotring av tunn tråd som satt rätt löst så den var väldigt lätt att klippa bort utan att fånga henne:
In-Collage-20230513-122725557.jpg

Skruttan är en väldigt trevlig duva, men hon har haft det rätt tufft. Förra året skadade hon ena benet, hade ont och ville helst inte lägga vikt på det men vad det nu än var så är det helt bra igen.

I vintras såg hon ut som stryk: :(
04-skruttan528.jpg

Hon var väldigt mager och jag var orolig, speciellt när vissa duvor började vara dumma mot henne också.

Den här höll på och skulle bita henne när hon försökte äta. Inte okej!
Först blir man tillsagd snällt:
05.t1.4151.gif

Flicka hade också fastnat i trassel. Jag har aldrig sett henne se så sur ut som när hon låg på rygg, sen blev hon sådär bedårande söt som hon brukar vara så fort jag släppte henne igen.
07.flikka.tråduva.3612.webp

Hon har ett så himla näpet uttryck och så har hon lite duvpest-men kvar som nog bidrar till att hon ofta tittar på ett lite märkligt men väldigt gulligt sätt. 🥰
06-t0-flikka114016.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka